Det här är vad jag har hört om last på Viggens balkar.
Enligt vänner som flugit AJ och JA37 så undvek man beväpning på de yttersta balkarna pga starka vibrationer.
Det var helt enkelt obekvämt för att det skakade så mycket.
Tittar man på bilder så är det inte så många som har något på dessa balkar.
I fredstid och vid vardaglig flygning har man inte haft så mycket på balkarna eftersom det både sparat vikt o bränsle.
MVH
Michael
AJ37 beväpning
-
bergwall
- Namn: Robert Bergwall
Re: AJ37 beväpning
7:an i balkbenämningen skulle beteckna att det handlade om flygplan 37, men man förkortade det till endast 7. Jag tror inte att systemet/benämningen/terminolig användes på 35 eller på 39. Åtminstone inte på Saab vad gäller 39 men det kan kanske hända att Flygvapnet benämnde balkarna annorlunda. Det var någon som hade en idé en gång verkar det som.
Här är lite suddiga bilder på S7H/V på tidiga SH och SF som jag fick från en österrikare som ställde samma fråga för något år sedan. Jag trodde att bilderna kom från "Nordic Airpower" (NAP) och "Flygande Försvarare", men jag hittar inte igen dem i NAP. Jag bedömer dem dock så pass undermåliga i kvaliten, att jag kan lägga ut dem (bilder avfotograferade med mobil verkar det som).
Skulle någon ändå bli förbannad över min spridning så tar jag bort dem.

Intressant att de ogärna flög med last i balkarna, det förklarar varför jag endast såg Rb 74 utan fenor i V7V på JA 37 (skarpt målsökerhuvud) under min värnplikt 1 och 2 flygunderhållskomp F4 2000/2001 (man ville väl hålla ner vindlasterna). I min värld så förbrukar man gångtid i balkarna när något hänger i dem, men det kanske var rent obekvämt. Jag kan tänka mig att man inte hade den typen av gångtidsuppföljning på 37, eller att livslängden var beräknade med sådana modeller.
Här är lite suddiga bilder på S7H/V på tidiga SH och SF som jag fick från en österrikare som ställde samma fråga för något år sedan. Jag trodde att bilderna kom från "Nordic Airpower" (NAP) och "Flygande Försvarare", men jag hittar inte igen dem i NAP. Jag bedömer dem dock så pass undermåliga i kvaliten, att jag kan lägga ut dem (bilder avfotograferade med mobil verkar det som).
Skulle någon ändå bli förbannad över min spridning så tar jag bort dem.

Intressant att de ogärna flög med last i balkarna, det förklarar varför jag endast såg Rb 74 utan fenor i V7V på JA 37 (skarpt målsökerhuvud) under min värnplikt 1 och 2 flygunderhållskomp F4 2000/2001 (man ville väl hålla ner vindlasterna). I min värld så förbrukar man gångtid i balkarna när något hänger i dem, men det kanske var rent obekvämt. Jag kan tänka mig att man inte hade den typen av gångtidsuppföljning på 37, eller att livslängden var beräknade med sådana modeller.
Senast redigerad av bergwall den 13 apr 2026, 00:10, redigerad totalt 2 gång.
Wolf3D design har dessa balkar på G
-
Jonny Andersson
- Namn: Jonny Andersson
Björn B: Då tycker jag att det är fel i dom instruktionerna. Det finns mycket bilder på SE-DXN på nätet, den är AJS-modad och där ser man luftintaget.
Bergwall: Efter AJS-mod kunde man ta RB 24/24J i R7V o R7H. Bilder finns i Nordic Airpowers Viggenbok sid 62,63.
Jonny
Bergwall: Efter AJS-mod kunde man ta RB 24/24J i R7V o R7H. Bilder finns i Nordic Airpowers Viggenbok sid 62,63.
Jonny
-
bergwall
- Namn: Robert Bergwall
@kifobefa Ja, det var Wolf som frågade
@ Jonny Ja exakt AJS-moden innebar att man kunde man hänga 24 och 74 i R7H/V. Det jag var osäker på var när de raka S7H/V ersattes av de med ”knäckt” utförande. Beklagar förvirringen och otydligheten.
EDIT:
Tack för bilden Jonny:

@ Jonny Ja exakt AJS-moden innebar att man kunde man hänga 24 och 74 i R7H/V. Det jag var osäker på var när de raka S7H/V ersattes av de med ”knäckt” utförande. Beklagar förvirringen och otydligheten.
EDIT:
Tack för bilden Jonny: