Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad skrev: 08 mar 2026, 12:04
Snyggt jobbat Lars, det ser fantastiskt ut.
För mig skulle det vara oändligt mycket svårare att skära ut en del digitalt för att testa!
Anders E
Anders,,, mycket av det du gör skulle vara omöjligt för mig, vilken tur att vi är olika eller hur!
Hmm... Hela värnet blir ~45 x 64 cm i 1/32... men ett hörn, lagom stort för en mustang vore kanske görbart och snyggt...
En fundering;
-skulle det vara möjligt att printa ut den i ungefär rätt färger ?
-skulle man dessutom kunna printa balkarnas undersidor mörkare ?
Typ rätt färg för att kunna måla endast ett tunnt lager och den mörkare printen som preshading ?
En intressant ide!
Tyvärr är inte färgutbudet på filament oändligt men tanken är att printa i något en aning mer träfärgat för att underlätta målningen.
Hej!
Ny på forumet.
Snubblade in här när jag sökte information om ladvärn.
Jag håller på och ”forskar lite” om Fält 24 Viksta Sommaränge. Det var ”färdigt” i augusti 1940.
Det ligger precis bredvid E4 ett par mil norr om Uppsala.
Just nu finns det 16 ladvärn kvar på denna plats.
1944 sägs det ha varit 22st.
Det finns tre olika utformningar:
Rektangulärt med en port,
Rektangulärt med två portar och
Vinkel med två portar.
Det lär vara typ B, enligt uppgift.
Frågor: är typ B i första hand en storleksbeskrivning, eller skiljer det något mer mellan typerna?
Jag har inte varit inne i ett ”vinkel”. Är det några fler utrymmen som användes i dessa utöver hangarplatser?
Har en hel del funderingar i övrigt om fältet, stråken, byggnader och inte minst vilka förband som ursprungligen skulle basera här. Ta gärna kontakt om du vill bidra med information