Ladvärn

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Ladvärn

Inlägg av Lars Befring »

Tyvärr upptäcker man ju nästan alltid någon liten sak man måste ändra... korrektur är svårt!
Bild
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Ambitiöst och spännande projekt må jag säga.
Det kan bli hur bra som helst.
holst

CU@C4
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Tack Holst =D

Det är en rätt kul konstruktion som jag hoppas kunna återge på ett bra och rationellt sätt.
Bild
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

en wip bild av hur de digitala små nissarna tänker bygga en liten testbit;
Bild
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Hur fint som helst.
Jag hade ett projekt för snart femton år sedan där vi rev några gamla mobförråd i trä på Järvafältet, en observation var att träet var av väldigt hög kvalitet och om minnet inte sviker mig så var dom troligen tillverkade på någon industri och monterade(bultförband) på plats. Lika värt att notera var att de gamla Miloverkstäderna mitt emot Solvalla var otroligt simpla liksom de gamla kasernerna i Rissne.
Kort sagt, titta efter bultförband om du hittar något laddvärn som finns kvar.
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Jodu F...

Nu har jag fått ritningar, det verkar som om värnen inte var fuskbyggda direkt, kanske en aning överdimensionerade

Arbetet fortskrider :D

(är det någon som ser felet jag gjort?)

Bild
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Nuvarande status:

Bild

Det är inte bara fåfänga som gör att man låter datorn jobba lite med att ta fram bilder av modellen, jag har ju ritningar men många möten är såna som en bra hantverkare löser på plats och eftersom jag i bästa fall inte är en direkt farlig hantverkare så upptäcker jag problemen när jag ser bilder av modellen.
Den normala arbetsmiljön kan ibland vara svårtolkad... Ser ni felen?

Bild

Sen kommer anpassningen till skalan och tillverkningsmetoden, Ibland får man gå några steg tillbaka och ändra i modellen för att det ska gå.
Frustrerande men kul :D

Bild

Till nästa gång!
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

När det gäller en PLA-skrivare så är det bra om man tar hänsyn till orientering av delarna man vill skriva ut och försöker minimera stödmaterialet så här kommer ett försök att göra det

Från vänster har vi de två delarna som ska bilda en fackverksbalk direkt från printern med stödmaterial och ramar
Sen har vi en balk där delarna är rensade och ramarna används för att passa ihop delarna
Och sen en färdig monterad och loss-skuren balk... helt OK första försök :D
längst till höger är en del från min första modell som jag gjorde med hjälp av några huvudmått och bilder, jag kom förvånansvärt nära om jag får säga det själv.
Bild
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Otroligt projekt.
Kolla in Youtube Model Car Muse

Part III - Oakland Roadster Show - The International Model Car Builders' Museum - YouTube https://www.youtube.com/watch?v=iUg3KCMuDGA https://m.youtube.com/watch?v=iUg3KCMuD ... 4KAYcqIYzv

Den mannen som byggde det dioramat lärde sig mycket och är generös med att dela med sig.
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

F Porsche skrev: 27 feb 2026, 14:30 Otroligt projekt.
Kolla in Youtube Model Car Muse

Part III - Oakland Roadster Show - The International Model Car Builders' Museum - YouTube https://www.youtube.com/watch?v=iUg3KCMuDGA https://m.youtube.com/watch?v=iUg3KCMuD ... 4KAYcqIYzv

Den mannen som byggde det dioramat lärde sig mycket och är generös med att dela med sig.
Suoerinspirerande!
Nu känner man sig plötsligt inte lika nördig för att ha modellerat vinscharna :D
(ja det saknas en broms och andra detaljer)
Bild
Och det där med ljus!... fast det blir nog inte klart till OPEN.
Skriv svar