Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Det tog lite tid på slutet men nu är den klar.
På det hela tahet en mycket trevlig modell med väldigt mycket detaljer.
Backspegelb var väldigt strulig att montera och vid första försöket får den iväg i rummet för att aldtig hittaas .
Tack och lov så fanns det delar till två backspeglar (fotoets). Det finns en i plast också.
/Anders
Bra att det löste sig med backspegels strulet.
Ett fint bygge som det varit intressant att följa. Som jag skrev förut det blir snyggt med målade markeringar.
Hur gjorde du antenntråden till stabben?
Mycket snygg liten flygmaskin! De där "walk here" linjerna tyckte jag alltid var svåra när jag var yngre. Men de gör så mycket för helheten på en Spitfire. Nu får du ge den lite sällskap. En Hurricane kanske?
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad skrev: 08 feb 2026, 15:35
Bra att det löste sig med backspegels strulet.
Ett fint bygge som det varit intressant att följa. Som jag skrev förut det blir snyggt med målade markeringar.
Hur gjorde du antenntråden till stabben?
Anders E
Tack för kommentarerna.
När det gäller antennerna så borrade jag små hål med en 0,3mm borr. Den var i grövsta laget för spetsarna på höjdrodren.
Jag har 0,2mm karbidborr som jag borde använt men de gor av väldigt lätt. Sedan riggade jag med elastisk riggningstråd genom att först limma tråden i hljdroderspetsen. När det torkat spände jag tråden och tejpade den alldeles bakom hålet i skrovsidan. Trådstumpen som då inte var i spänn limmades i hålet. När limmet torkat tog jag bort tejpen. Hoppas att det är begripligt men lite bilder hade nog inte skadat.
Mal_Belford skrev: 08 feb 2026, 17:05
Jäklar vad snygg den blev.....skala 1:72...mkt snyggt bygge.
Tack Mal
Andre B. skrev: 08 feb 2026, 22:34
Mycket snygg liten flygmaskin! De där "walk here" linjerna tyckte jag alltid var svåra när jag var yngre. Men de gör så mycket för helheten på en Spitfire. Nu får du ge den lite sällskap. En Hurricane kanske?
Mvh. André
Tack André. Linjerna blev lite väl feta men jag orkade inte måla om vingarna. Nästa gån kommer jag nog att använda dekaler.
Jag har några Hurricane på lager men nästa projekt blir en viggen i 1/48
Mahatma G skrev: 09 feb 2026, 09:15
Riktigt snygg liten Spitfire!
Fantastiskt snyggt som vanligt Anders! Gillar verkligen looken på den: kontrasterna, detaljintrycket, det blir en väldigt fin modell att titta på!
Extra backspeglar: Eduard har blivit väldigt generösa med att dubblera smådelar på senare år. Både deras 109:or och Mustanger har mycket av det där som gärna försvinner i dubbla upplagor. Funkar dessutom även till att dressa äldre byggsatser med.
Till slut: jag vill göra den med trubbig spinner som är märkning "A" i byggsatsen, fattade först nu att det inte är den maskinen på lådan så då blir det inte identiska maskiner!