1/72 Arma Hobby P-51D Mustang

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Arma Hobby P-51D Mustang

Inlägg av magnusf »

Den här har varit efterlängtad, eller åtminstone väldigt väntad på, ganska länge.

Det är nästan fyra år sedan som Armas B-Mustang kom ut och till och med innan dess så pratade Arma om en kommande D-Mustang. Av någon anledning drog det ut på tiden och Eduard hann före med sin utgåva av P-51D. Som naturligtvis var Eduard i toppklass i vanlig ordning (jag har två olika dubbelboxar där jag börjat på den ena boxningen redan förra sommaren men inte postat något än). Frågan är vad Arma har att erbjuda...

Bild
Stilig boxart!

Bild
Endast två, kompakta...

Bild
...gjutstammar med ljusgrå plast.

Bild
En uppsättning tunna och klara glasdelar. Eftersom jag redan jiddrat om att jag har Eduards byggsats: Armas huvar är ANINGENS tunnare och ANINGENS klarare än Eduard. Och det vill inte säga lite, Eduard gör fina huvar. Vi börjar till och med närma oss Hasegawa-kvalitet som en vän till mig alltid hävdade var världslikaren för fina huvar.

Bild
Eftersom man enligt reglerna här omkring får lov att tjuvstarta sina byggen så har jag givetvis gjort det. Här är det mesta som krävs för att få ihop två Mustanger!

Bild
Alla finmodeller innehåller idag lite 3D-print, både Arma, IBG och Eduard gör det. Här är det begränsat till stolen och avgasrören vilket räcker mer än väl! Förresten, det finns ett par kanonpipor också men då använder jag hellre svarvade mässingspipor, de kostar inte många kronor.

Bild
Den här är lite innovativ! Att måla landställsschakten är pilligt som f-n, på B-Mustangerna har jag penselmålat de gula ribborna över silvermetallic bakgrund. Det går men det tar tid, lägger man sedan en wash kring så får man till lite skärpa också. Här får man med dekaler: grundmåla med zinkgult och lägg på dekaler. De passar, trots att de passerar ribborna. Med lite dekalvätskor så lägger de sig snyggt!

Så var det då frågan om märkningsvalen: Bud Andersons "Old Crow" är obligatorisk, det vet alla som vet något... De andra två märkningarna ur lådan tilltalade mig inte sådär omedelbart men med två dubbelbyggsatser från Eduard så finns det ett överflöd där utan att behöva ta till aftermarket. I "Aces of the Eight"-boxen finns Urban L. Drews "Detroit Miss", något av en byggsatsernas superkändis i kraft av att hon under väldigt många år var omslagsflicka på Monograms fina 1/48-modell. Jag har alltid gillat den gula nosen så den får det bli!

Så den oundvikliga jämförelsen med Eduard: jag har inte kollat "sida vid sida" men helt förutsättningslöst så är Armas D-Mustang en väldigt fin byggsats. Det finns allt man behöver för att bygga både P-51D och K inklusive med/utan den lilla spinnfenan samt även delar för spaningsmaskiner. Det finns två olika sorters extratankar och beväpning i form av bomber. Eduard har lyckats klämma in ytterligare fler typer av extratankar och även raketer men i övrigt tror jag byggena resulterar i likvärdiga Mustanger. Plasten SER inte lika förfinad ut som Eduards vid första anblicken och ingöten är lite grövre (Eduard har jobbat på det där med tunna ingöt). Eduards gjutramar är också ganska mycket större så delarna sitter glesare vilket ger ett annat intryck.

Jag var besviken på Armas Curtiss H-75 men nu känns det som de är tillbaka i sin vanliga form igen!

Då var alla omedelbara problem lösta för tillfället så nu är det bara att bygga på!

Trevlig helg!

Magnus
Anders.Edblad

Re: 1/72 Arma Hobby P-51D Mustang

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra start Magnus, bra också att de börjat med 3D-print då slipper man kanske det för mig alltid lika besvärliga fotoetset.

Anders E
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Det jag gillar med Arma är detaljerna som inte syns men som dyker upp efter målning. Som exempelvis nitarna på flapsen. Och jag valde att målet "hjulhusen"...

20251025_105632.jpg
20251025_105632.jpg (668.58 KiB) Visad 3216 gånger
20251026_003436.jpg
20251026_003436.jpg (1.18 MiB) Visad 3216 gånger
20251026_131342.jpg
20251026_131342.jpg (1.09 MiB) Visad 3213 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Håller helt med om att Old Crow är obligatorisk och jag vill i sammanhanget lägga till att det är lika obligatoriskt att läsa hans memoarer To Fly and Fight. Bl.a. förklarar han vad namnet syftar på och varför han valde det - jag ska inte spoila utan det får du läsa själv. Intressantaste delen av boken är enligt mig inte Mustangtiden som man kanske kan tro, utan hans senare karriär som testflygare. Märkningen är ett utmärkt skäl att även skaffa Armas musse för mig, jag har en Academy B/C som har märkning till en tidigare gammal kråka.

En annan passande märkning bredvid Old Crow är Chuck Yeagers Glamorous Glen III. De lär ha flugit tillsammans i rote flertal gånger, bl.a. vid ett tillfälle när de avvek för lite busflygning och därvid missade vad som blev flottiljens stora slakt på tyskt jaktflyg.

DETROIT Miss har jag redan paxat för egen del, så det så! ;)
Nåväl, den eviga frågan med den märkningen är ju röd eller blå trimfärg. Jag är inte helt övertygad, men har börjat luta åt blått. Lifelikedekalernas instruktion har en rätt övertygande argumentation.
/G
daza
Namn: Daniel Zachrisson

Inlägg av daza »

Spännande, kommer att följa bygget med största intresse! Har också både Arma och Eduard som ligger och väntar här.

/Daniel
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Anders! Inte den minsta lilla plåtbit här inte, tror att de gjorde den speciellt med tanke på dig och mig!

André Jag läste kommentaren om ytorna i din egen tråd, jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med primer än men man ska definitivt inte blaska på alltför frikostigt med färg här!

Offensivt att måla trots de medskickade dekalerna, det ger absolut god karma! Jag kollade på mitt B-bygge och inser varför den var så tjorvig att måla i landställsschakten, eftersom alla spryglarna var ingjutna i vingens överhalva så gick det inte heller att maskera något. Det hade faktiskt funkat på D-Mustangen som har lösa spryglar, hade kanske till och med varit enklare än dekalerna :D !

Bild
B-Mustangen med en skog av spryglar...

Göran! Vill man bli riktigt gammal så ska man ha flugit Mustang under Andra Världskriget och därefter ägnat sig åt att riskera livet dagligen i ytterligare 20 år. Då blir man 102 :D ! Har läst boken och uppskattade den mycket, han känns dessutom genuint sympatisk på många sätt. Jag läste en intervju med honom där de frågar när han senast flög en Mustang: 2001. Jovisst, Stallion 51 har tvåsitsare där man kan få åka med som vilken klåpare som helst så länge man kan betala. Men nej, så var det inte. Han fick vid 79 års ålder låna Anders Saethers "Old Crow" för en liten sväng från Duxford bort till Leiston där han flög under kriget. Solo...

Bild
Bud i "Old Crow" 2001!
Bild inlänkad från Bud Anderson's hemsida To fly and fight, besök den!

Eduard har gissat på blå huvram samt rött vid kulspruteplåten och på den lilla panelen under motorkåpan. Vad tror du om det? Jag är inte jättesugen på att byta det röda mot blått av rent estetiska skäl... Dessutom är frontrutans ramar och bakre delen av anti-glare-panelen kamo-gröna...

Daniel! Jag gissar på att du siktar på åtminstone EN svensk? I övrigt är vi i samma situation med liknande Mustang-mix :D !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Precis Magnus!
Man får nog vara återhållsam med primer likt en Eduard så passar det mesta fint och detaljerna forsvinner inte. Och håller med dig rörande spryglarna i hjulhusen. Det sätt Arma valt att bygga upp hjulhusen har nog gjort livet lättare oavsett om man vill väljer att måla eller använda dekalerna. Jag valde att måla. Roligt att du testade dekalerna. Får testa dem nästa gång.

Mvh. André

Ps
Jag har ju redan byggt Yeagers kärra så det får nog bli "Old Crow" den här gången även om att måla den där spinner'n är det värsta jag vet...

20250219_195448.jpg
20250219_195448.jpg (905.44 KiB) Visad 3160 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
daza
Namn: Daniel Zachrisson

Inlägg av daza »

magnusf skrev: 16 nov 2025, 15:28 Daniel! Jag gissar på att du siktar på åtminstone EN svensk? I övrigt är vi i samma situation med liknande Mustang-mix :D !
Risken är ju överhängande i mitt fall, men D-5:an i Eduards dubbelbox blir nog något annat. Enda svenska förebilden är Vit Bertil som var olivgrön/ljust blågrå och det känns lite trist. Finns nog med den färgkombon i mina vitrinskåp.

Apropå landställsschakten. Jag körde aluminium->maskering->zinkkromatgult på min Arma P-51 B, så ser fram emot att använda dekalerna :D

/Daniel
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Ojj..fyfan vad snygg Mustang verkligen.
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

magnusf skrev: 16 nov 2025, 15:28 Eduard har gissat på blå huvram samt rött vid kulspruteplåten och på den lilla panelen under motorkåpan. Vad tror du om det? Jag är inte jättesugen på att byta det röda mot blått av rent estetiska skäl... Dessutom är frontrutans ramar och bakre delen av anti-glare-panelen kamo-gröna...
Lifelike säger samma som Eduard, d.v.s. blå huvram och röd täckplåt + kspplåt, men anger svart som möjligt alternativ för täckplåten samt blåa sidroder och vingspetsar, men inte röd radioantenn som Eduard säger. Lifelike har nedtonade (gråade) "stars and bars", något som tydligen infördes av 357. FG hösten -44. Kanske gjorde även 361. FG det?

Jag skulle gärna vilja bygga en av de två Me 262 Drew sköt ned, men har inte lyckats hitta tillförlitlig info över vare sig förband (Kdo Nowotny eller JG 7?) eller målning/märkning på dem - en byggd 262 samlar damm i väntan på något att gå på. Airfix "dogfight doubles"-märkning av 262:an ger jag inte ens fem Reichsmark (i dagens kurs :lol: ) för.
Bild
/G
Skriv svar