Eduard MIG-21R 1/48 Yugoslav AF

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
YU-DGC
Namn: Igor Travar

Eduard MIG-21R 1/48 Yugoslav AF

Inlägg av YU-DGC »

Yugoslavia köpte 12 st. MIG-21R (Recon, spaning) från Sovjet Union i mitten på 70-talet. De flygplanen var stationerade i Bihac/Zeljava Flygbas (dagens Bosna & Hercegovina) fram till 1992. Basen var modern med 5 landningsbanor och en underjordisk hangar som kunde förvara ca 60-70 MIG-21. Jugoslaviska ingenjörer fick inspiration om konstruktionen av hangaren efter att de har besökt Sverige i slutet på 50-talet. Jag har läst att basen hade många problem med grundvatten som trängdes in genom väggarna pga kalkstenar som dominerar på Balkan och som har högre vattengenomsläpplighet än granitstenar som finns i Sverige.
År 1991 var det mycket turbulent i Jugoslavien. Det var kort krig i Slovenien i juni 1991. Konflikten spreds till Kroatien under hösten 1991. I oktober 1991 kapten Rudolf Peresin flög med sin MIG-21R till Österrike. Han var mycket duktig spaningspilot. Österrikes flygförsvar har inte sätt honom på radar och han landade i Klagenfurt utan problem.
Inbördeskriget i Bosnien utbrott i april 1992. Jugoslavisk armé lämnade Zeljava och flög alla MIGs (3 skvadroner som baserade i Zeljava) till Serbien. Det här exemplet med nummer 26108 var i bruk fram till 1996. Året efter var det skrotad pga Dayton avtal som begränsade antal stridsflygplan i Serbien till 155 totalt.
Den här MIG är väldigt fin byggsats från Eduard. Jag hade inga problem med byggnation. Det är min tredje MIG från Eduard, den sjätte totalt i skala 1/48. Den är målad med Vallejo Metal färg (aluminium, dark aluminium, chrome och gun metal).

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
aln63
Namn: Anders Lindgren

Re: Eduard MIG-21R 1/48 Yugoslav AF

Inlägg av aln63 »

Snyggt bygge och en intressant bakgrundshistoria.
/Anders
Kalle M
Namn: Kalle Malinen

Inlägg av Kalle M »

Det är något speciellt med MiG-21 ändå. Den är liksom brutalt fulsnygg. Stiligt bygge!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag håller med resten av gänget, en extremt fin MiG och en spännande historia!

Eduard är duktiga, deras MiG i 1/72 är också extremt fin.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar