BV206S (1)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pål Björkman

BV206S (1)

Inlägg av Pål Björkman »

När Bakom (förlåt) Takom släppte sin BV206S, så var förväntningarna höga. Tyvärr visade de sig att det inte var en svensk version. Utgåvan förespeglar att det går att göra en Tysk (not) eller en spansk? Jag har inga bilder på spansk inredning där av osäkerheten. Det finns resinkonvertering för att få till en schysst tysk inredning och massor av bilder på PrimePortal, för den som vill ha en tysk BV.

En av de största bristerna i övrigt var banden och hjulens positionering. Här kom Sven Young till räddning (sök på forumet) med korrigerade band.
Ritning2.png
Ritning2.png (973.66 KiB) Visad 6982 gånger
genom att släppa dessa under sitt eget varumäke "Miniature Art Productions". Snyggt, enkelt och ffa byggvänligt
Ritning2.png
Ritning2.png (973.66 KiB) Visad 6982 gånger
. Dessa kan hittas på Svens FB -sida eller på Miniature Art Productions. Den spännande "cliff hanger" Sven delar med sig på sidan är bilder på inredning
455018323_1652622122139343_8562468047371090550_n.png
455018323_1652622122139343_8562468047371090550_n.png (589.8 KiB) Visad 6982 gånger
Så spänningen stiger.....Kommer den eller inte?

Fortsättning följer.................Pål
Bilagor
IMG_1701 (002).jpg
IMG_1701 (002).jpg (2.56 MiB) Visad 6982 gånger
Pål Björkman

Re: BV206S (1)

Inlägg av Pål Björkman »

Sven som arbetar i sann IPMS-anda. "By modelers - for modelers", har under Miniature Art Productions släppt ett flertal fina detaljset.
När jag beställde set med radioutrustning (MA-35008) så frågade jag om det var en inredning på gång.
IMG_1696 (002).jpg
IMG_1696 (002).jpg (2.44 MiB) Visad 6980 gånger
Till min oerhörda glädje, överraskade Sven mig med att även skicka med delar av provserien till kommande släpp. Det säga att den som väntar på något gott - alltid väntar för länge! :cry: Men i detta fall är väntan värd :D
IMG_1694 (002).jpg
IMG_1694 (002).jpg (1.57 MiB) Visad 6980 gånger
. Jämförelsen talar för sig självt.
Sven har mer delar på gång och lovar att tala om på FB och här när de blir tillgängliga.
IMG_1699 (002).jpg
IMG_1699 (002).jpg (991.97 KiB) Visad 6980 gånger
.
i väntan på att Sven hinner med att få klart dessa får vi sitta vid byggbordet och karva på något annat./Pål
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Looking forward to this release. Have the tracks already. Lovely stuff. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Sven Young är en hjälte...!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hej på er alla,

Tack så mycket för så fina ord, och Pål stort tack för att du skrev så fint om grejorna.

När jag började pyssla med 3D printning för nästan två år sedan, så hade jag två saker jag ville göra så snabbt som möjligt:
1. Bandsatser till Takom's Bv206S och Firing Line's Bv206
2. Radio utrustning till Bv309 (Ra180/480 och Dart380)

När väl dessa var klara så insåg jag att det fanns hur mycket annat som helst som skulle kunna göras för att förbättra Takom's modell. Då växte projektet exponetiellt till något helt annat, bland annat en korrekt interiör som nu är 90% klar (till framvagnen dvs, sedan skall det göras till bakvagnen också).

När väl interiörerna är klara skall även utsidan får lite kärlek så det går att bygga en riktig Bv309 av Takom's modell.

Detta är ett kärleksprojekt som har pågått i 1 och ett halvt år redan och mitt största problem är att finna tid till det pga jobb, familj osv. Av den anledningen har jag tillsvidare pausat min "MIniature Art Productions" verksamhet till endast sparlåga, men jag sitter en del och CAD:ar ändå.

Jag kan lova en sak: det kommer mer grejor till Bv309, jag kan bara inte riktigt lova när det blir just nu. Ambitionen är att först bli klar med interiören till framvagnen och börja sälja den - de andra satserna (interiörer och exteriörer) kommer efter det lite pö om pö.

Kan också tipsa om att den interiörsuppdateringen som finns på marknaden till den tyska versionen är tyvärr bara en "plåsterlösning" som använder sig av Takom's felaktiga delar och försöker att fixa till lite så formerna ser någorlunda rätt ut. Tyska och svenska interiören är i princip identisk förutom radioutrustningen. Jag insåg att det inte fanns något annat val än att göra helt ny inredning från scratch, speciellt hela mittkonsollen som är helt fel både i Takom's modell och uppdateringen som gjordes för att "plåstra om" den.

Hur inredningen ser ut i de italienska, spanska och andra länders versioner kan jag inte svara på eftersom jag inte hittar några bilder, men jag har svårt att tro att mittkonsollen är helt annan än den svenska/tyska (men det är ren spekulation). Jag tror helt enkelt att Takom bara har hittat på nå't.

Under tiden får ni gärna kolla på produkterna som redan finns för att se om något faller er i smaken (se google docs listan nedan - där länkar finns till bilder och information på grejorna). Jag säljer fortfarande (print to order), det är mest "nyutveckling" som är lite på paus just nu. :-)

https://www.facebook.com/permalink.php? ... %2CO%2CP-R
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Skulle det vara mycket jobb med att även göra en lös ra 180 med tillbehörspåse? För att kunna använda som buren tillsammans med figur? Sedan finns kanske också intresse för ra 195?

Jag skulle vilja se någon göra ett korrekt skalenligt figurdiorama med en jägargrupp och en ra 195, med dipol för 2 MHz... :twisted:
/G
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Hej Göran,

Lösa Ra180 med och utan batteri finns redan med i satsen med kommunikationsutrustning som jag säljer. Ra195 är med där också, dock bara som fordonsvariant med kraftaggregat osv.

Påsar och sådana "mjuka" föremål är inget jag behärskar i CAD dessvärre, men en lös 195:a är ju inga större problem, bara att separara den i CAD från fordonsmontaget - jobbet med radion redan gjort :-) .

Här är innehållet av det jag säljer just nu:

Bild

PS det kommer fler radiosatser så småningom. Ra421/422 (dvs AN/VRC-12 familjen), Ra120/21/22, Ra105, Ra200 osv. (Ra100 finns redan att köpa som stl fil som jag har anskaffat och kan printa).
"Svenne-Kongo"

Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Super! Men radiomonstret vill ha allt - som f.d. stabsplutch har man ju behov av antenner också. Eftersom du gjort för fordon kan satsen utökas med fordonsantennfästen och även avstämningsenheten, med ställbart antennfäste. Ratgb 1112 hade två st i övre bakre hörn och de fanns även på 9033 och 1316. Det fanns även fästen för att man skulle kunna resa en högantenn 1S eller 2K mot vänstra bakre hörnet. En högantenn blir dock rätt otymplig, den bör bli nästan 3 dm hög i 1:35.

Sedan, för framtiden kanske även ra 145 och ra 146 (skillnaden är subtil) kan ingå för att göra samlingen komplett. Vad sägs om några RAKEL? De används ibland fordonsmonterade enligt uppgift, själv har jag dock bara använt den handhållen. Lösa ackar (till 180 och 195) och batteriladdare 246 kan komplettera inredningen.

En del ra 195 har på senare år byggts om till ra 1951 resp. 1952, med en annan front.
/G
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Haha, jo svenska radioprylar skulle man kunna ägna ett heltidsjobb till att fixa fram i CAD. Som tur är finns en del redan som köpbara filer bland annat just Ra145/46 (se bild). Här får jag vara försktig, kan inte ta betalt för andra's arbete, så då får det bli endast en kostnad för själva printningen.

Ibland visar sig att köpta CAD filer inte är tillräckligt "väldefinierade" vilket gör att detaljer försvinner i printningen. Då är det bara att göra egna (mer tidsödande så klart).

Sedan är det som du säger, alla olika antennlådor, fästen osv. Tyvärr räcker inte tiden till att göra allt detta i närtid, men det kanske kommer :-)
Har en hel del andra projekt jag vill sätta tänderna i.

Bild
"Svenne-Kongo"

Skriv svar