1:72 Kompositbygge Me 262 - Klar!
1:72 Kompositbygge Me 262 - Klar!
Jag har valt att kalla detta ett kompositbygge då det likt pansarskyddet i en modern stridsvagn består av flera olika delar, som egentligen inte hör ihop, men som jag på något sätt hoppas att bygga ihop till en färdig modell av en Messerschmitt Me 262A-1a.
Huvudkomponenten är Airfix byggsats, men jag har även med två fotoets-set från Eduard, båda två avsedda för den här byggsatsen, samt ett detaljset av resin från CMK, avsett för Revells gamla Me 262-byggsats, och sist men inte minst pilotsätet och instrumentbrädan från Revells byggsats. Utöver detta har jag diverse olika dekalark samt en mängd olika referenskällor, bland dem en artikel om just Airfix byggsats ur den tyskspråkiga modellbyggetidningen Modell-Fan, som jag prenumererade på under fyra års tid.
Det allra svåraste "kirurgiska ingreppet", nämligen att få nosdelen av resin från CMK att passa in grovt i flygkroppen, är redan gjort och finliret kan alltid göras när flygplanet i övrigt är ihoplimmat och klart för målning.
Någon förebild har jag ännu inte valt ut utan detta kommer till mig under byggets gång.
Tanken med slutresultatet är att få ihop en jättefin Me 262 med öppna serviceluckor för både vapen och motorer samt "rörliga" roderytor och landningsklaffar.
Nästa vecka har jag en veckas välbehövd semester så då har jag gott om tid att få en bra start med det här bygget så att jag senare bara behöver tänka på maskering inför målning och sådana detaljer.
Efter nästan två år har energin till modellbygget äntligen kommit tillbaka och det känns obeskrivligt skönt. Tanken är delvis att detta ska bli ett sommarbygge, då jag jobbar i stort sett hela sommaren, och att det ska slutföras under min sensommarsemester under den tidiga hösten.
Stort tack till er som läser!
Vänligen, Morgan
Huvudkomponenten är Airfix byggsats, men jag har även med två fotoets-set från Eduard, båda två avsedda för den här byggsatsen, samt ett detaljset av resin från CMK, avsett för Revells gamla Me 262-byggsats, och sist men inte minst pilotsätet och instrumentbrädan från Revells byggsats. Utöver detta har jag diverse olika dekalark samt en mängd olika referenskällor, bland dem en artikel om just Airfix byggsats ur den tyskspråkiga modellbyggetidningen Modell-Fan, som jag prenumererade på under fyra års tid.
Det allra svåraste "kirurgiska ingreppet", nämligen att få nosdelen av resin från CMK att passa in grovt i flygkroppen, är redan gjort och finliret kan alltid göras när flygplanet i övrigt är ihoplimmat och klart för målning.
Någon förebild har jag ännu inte valt ut utan detta kommer till mig under byggets gång.
Tanken med slutresultatet är att få ihop en jättefin Me 262 med öppna serviceluckor för både vapen och motorer samt "rörliga" roderytor och landningsklaffar.
Nästa vecka har jag en veckas välbehövd semester så då har jag gott om tid att få en bra start med det här bygget så att jag senare bara behöver tänka på maskering inför målning och sådana detaljer.
Efter nästan två år har energin till modellbygget äntligen kommit tillbaka och det känns obeskrivligt skönt. Tanken är delvis att detta ska bli ett sommarbygge, då jag jobbar i stort sett hela sommaren, och att det ska slutföras under min sensommarsemester under den tidiga hösten.
Stort tack till er som läser!
Vänligen, Morgan
Senast redigerad av Morgan den 24 nov 2024, 17:39, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 1:72 Kompositbygge Me 262
Ska bli kul att följa! Roligt att vi nästan parallellt bygger plan från samma epok.
Re: 1:72 Kompositbygge Me 262
Morgan! Den här missade jag helt! Kommer följa med intresse, ett av mina favoritflygplan. Har inte sett Airfix sats i verkligheten, du får rapportera hur det går.
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 1156
- Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19
Re: 1:72 Kompositbygge Me 262
Min erfarenhet av Airfix nya modeller är att de är väldigt trevliga att bygga.
Lycka till med bygget!
Anders E
Lycka till med bygget!
Anders E
Re: 1:72 Kompositbygge Me 262
Då fortsätter jag med det här bygget igen.
Min tanke just nu är att det ska bli en tjeckoslovakisk Avia S-92, efterkrigsvarianten av Messerschmitt Me 262A-1a, men på vägen är det fullt möjligt att jag ändrar mig och att det i slutändan ändå blir en krigstida tysk maskin.
Nu har jag passat in jetmotorerna från CMK, som egentligen är anpassade för Revells byggsats av Me 262. Lite mer slipningsarbete återstår på den vänstra motorn, som fortfarande måste tvingas på plats, men annars passar de som gjutna. Automatkanonerna MK 108 har jag också slipat ner och skurit i form så att de ska passa in bättre i vapenutrymmet.
Jag måste också ta ställning till hur mycket ballast som behövs framtill och var den ska placeras i såna fall. Resindelarna väger ju betydligt mer än de tidigare tomma plastbitarna som de ersätter. En möjlighet är att placera ballasten inuti fälltankarna under nosen.
Tack ni som läser!
Vänligen, Morgan
Min tanke just nu är att det ska bli en tjeckoslovakisk Avia S-92, efterkrigsvarianten av Messerschmitt Me 262A-1a, men på vägen är det fullt möjligt att jag ändrar mig och att det i slutändan ändå blir en krigstida tysk maskin.
Nu har jag passat in jetmotorerna från CMK, som egentligen är anpassade för Revells byggsats av Me 262. Lite mer slipningsarbete återstår på den vänstra motorn, som fortfarande måste tvingas på plats, men annars passar de som gjutna. Automatkanonerna MK 108 har jag också slipat ner och skurit i form så att de ska passa in bättre i vapenutrymmet.
Jag måste också ta ställning till hur mycket ballast som behövs framtill och var den ska placeras i såna fall. Resindelarna väger ju betydligt mer än de tidigare tomma plastbitarna som de ersätter. En möjlighet är att placera ballasten inuti fälltankarna under nosen.
Tack ni som läser!
Vänligen, Morgan
Re: 1:72 Kompositbygge Me 262
Nu kommer den mesta tiden att gå åt till att kolla hur fotoetssetet från Eduard till Airfix-byggsatsen ska komma på plats och vad som behöver göras för att det ska kunna ske. Det dröjer nog någon månad eller så tills dess att nästa bilder på bygget läggs upp har jag en känsla av.
Som väntat så hade resinsetet från CMK inte den bästa passformen i världen och en hel del spackel var nödvändigt för att få höger jetmotor att blev klar för lackering. Ursprungligen hade jag tänkt att ha båda jetmotorerna öppna, men det blir i slutändan bara den vänstra jetmotorn som får någon form av detaljmålning.
Problemet med ballast kommer i alla fall att lösa sig. Förutom att de massiva resindelarna är betydligt tyngre än de ursprungliga, tomma plastdelarna från Airfix så finns det utrymme att ha ballast mellan resindelen i nosen och brandskottet framför pilotens arbetsplats.
Tack ni som läser!
Som väntat så hade resinsetet från CMK inte den bästa passformen i världen och en hel del spackel var nödvändigt för att få höger jetmotor att blev klar för lackering. Ursprungligen hade jag tänkt att ha båda jetmotorerna öppna, men det blir i slutändan bara den vänstra jetmotorn som får någon form av detaljmålning.
Problemet med ballast kommer i alla fall att lösa sig. Förutom att de massiva resindelarna är betydligt tyngre än de ursprungliga, tomma plastdelarna från Airfix så finns det utrymme att ha ballast mellan resindelen i nosen och brandskottet framför pilotens arbetsplats.
Tack ni som läser!
Re: 1:72 Kompositbygge Me 262
Jag valde redan i det här läget att spraymåla alla delarna, inklusive kabinhuven på både in- och utsidan, i Tamiya Aluminium, då det är planerat att bli ett helt metallrent flygplan. De efterkrigstida Avia S-92 och CS-92 tillverkades ju i Tjeckoslovakien och då hade man inte samma behov av intensiv kamouflagemålning, så som tyskarna hade under andra världskriget.
Nästa steg blir nu äntligen att börja gå igenom alla fotoetsdelar och se hur de ska passa in i byggsatsen.
Tack ni som läser!
Vänligen, Morgan
Nästa steg blir nu äntligen att börja gå igenom alla fotoetsdelar och se hur de ska passa in i byggsatsen.
Tack ni som läser!
Vänligen, Morgan
Re: 1:72 Kompositbygge Me 262
Ballasten, huvuddelen av den i alla fall, är på plats. Mellan brandskottet och nosen så finns det nu 20 tillplattade luftgevärskulor, vilket motsvarar 11gram. Som reserv finns det ytterligare fem tillplattade luftgevärskulor, vilket i såna fall innebär totalt 14 gram inom den triangel som utgörs av noslandningsstället och de bakre landningsställsbenen.
Arbetet har som synes påbörjats på både detaljeringen av nosen samt detaljmålningen av den öppna jetmotorn.
Tack ni som läser!
Vänligen, Morgan
Arbetet har som synes påbörjats på både detaljeringen av nosen samt detaljmålningen av den öppna jetmotorn.
Tack ni som läser!
Vänligen, Morgan
Re: 1:72 Kompositbygge Me 262
Jag är ganska nöjd med jetmotorn utan täckplåtar och har målat den efter ett originalfotografi på en riktig Jumo 004-motor. Även nosen blev jag mycket nöjd med, även om den stora svårigheten blir att dela på blixt-dekalen och få den plats på ett bra sätt. Den tänkta förebilden PL-01 hade en röd eller blå blixt på nosen och jag försöker fortfarande luska ut utifrån svartvita originalfotografier vilken färg det exakt kan tänkas vara (dekaler finns till båda två).
Det återstår att göra en svart wash vid luftintaget för att få turbinbladen att synas bättre på jetmotorn utan täckplatår, medan den helt täckta jetmotorn ska få ett skydd i luftintaget enligt ett originalfoto jag har sett.
CMK har däremot misslyckats kapitalt med utblåset på jetmotorerna såg jag ikväll och även det måste jag rätta till med delarna ifrån Airfix-byggsatsen. Hur de lyckades med det kan jag inte riktigt förstå, men det har de gjort.
Tack ni som läser!
Vänligen, Morgan
Det återstår att göra en svart wash vid luftintaget för att få turbinbladen att synas bättre på jetmotorn utan täckplatår, medan den helt täckta jetmotorn ska få ett skydd i luftintaget enligt ett originalfoto jag har sett.
CMK har däremot misslyckats kapitalt med utblåset på jetmotorerna såg jag ikväll och även det måste jag rätta till med delarna ifrån Airfix-byggsatsen. Hur de lyckades med det kan jag inte riktigt förstå, men det har de gjort.
Tack ni som läser!
Vänligen, Morgan
Re: 1:72 Kompositbygge Me 262
En viktig och synbar förbättring som syns. Jag har borrat upp kanonmynningarna, som sedan sannolikt kommer att få lite krutavlagringar efter att MK 108-kanonerna har avlossats.
Tack ni som läser!
Vänligen, Morgan
Tack ni som läser!
Vänligen, Morgan