Modern ryskt marininfanteri

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart

Modern ryskt marininfanteri

Inlägg av Lennart »

Om man vill bygga moderna ryska marin infanteri fordon ,vilka modeller finns att köpa i skala 1/35 ? Eller möjligen 1/48 ? Lennart
Stellan
Kontakt:

Re: Modern ryskt marininfanteri

Inlägg av Stellan »

Vad menas med infanterifordon, typ APC? För transport, understöd? Hur modernt? Det finns ju en del hjul- och banddrivet med amfibiska egenskaper om det kan vara något.
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Inlägg av Lennart »

Jag menar ungefär den där typen som är amfibiska för trupptransport ,radarfordon eller liknande. Beväpnad och med hjul eller band? Har ingen aning själv ,men kände att det skulle vara skoj att bygga något helt annorlunda . Lennart
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Lennart

Inlägg av Lennart »

Aha, ja det kunde ju va nåt att pyssla med. Tack Stellan !/MVH Lennart
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Vassego, trevligt byggande!
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Lennart skrev:Om man vill bygga moderna ryska marin infanteri fordon ,vilka modeller finns att köpa i skala 1/35 ? Eller möjligen 1/48 ? Lennart
Menar du ryska marininfanteriet eller det sovjetiska marininfanteriet? ;) Kanske lite hårklyverier men jag tror inte att ryssarna använder BTR-60 idag, däremot användes den av sovjetiska marininfanteriet. En cool variant ryska marininfanteriet använder idag är MT-LB med BTR-80A torn. Och den finns i modell:
http://www.jadarhobby.pl/skif-218-mtlb6 ... 12530.html
De använder är PT-76 och BTR-80 vad det beträffar amfibiska fordon.

I princip använde (använder) ryska och sovjetiska marininfanteriet samma utrustning som ryska armén. I Afganistan körde de omkring i BMP-2:or med ankare målade på tornen. (Vad jag vet har de dock aldrig använt T-62 eller T-64, däremot T-55 och T-80).

Så det finns massor att välja på. :)

EDIT: Jag läste ditt inlägg igen och insåg att du bara är intresserad av amfibiska fordon, då är BTR-60, BTR-50, BTR-80 och PT-76 de bästa alternativet. (Men det är lätt att ryckas med i den ryska yran. :-).
holst

CU@C4
Lennart

Inlägg av Lennart »

Jag menade egentligen Sovjetiska och från 60 talet framåt.Uttryckte mig felaktigt egentligen. Tack för sidan,där fanns mycket av intresse. Visste inte att det fanns så mycket modeller sovjetiska förebilder. MVH/ Lennart
Skriv svar