En fråga om polering

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snussugen

En fråga om polering

Inlägg av Snussugen »

Tänkte polera en modell som jag sprutat Revell 393 Car metallic antelope brown på. En slags brunmetallic. Har beställt Tamiyas fine och finish poleringsgegga. Ska jag klarlacka innan jag börjar polera, eller kan jag polera direkt på färgen?

Anledningen till att jag frågar är för jag inte haft särskilt bra resultat av att lägga klarlack på metallicfärger förut. Tycker liksom all metallic försvinner. Silver blir t.ex en vanlig grå färg. Eller det kanske bara är Humbrol som gör så? Tänkte använda Tamiyas X-22 denna gång, men vågar inte riktigt ännu. Är ju bäst att fråga först. :p
Live & let dry.
Proosen
Namn: Niclas Proos

Re: En fråga om polering

Inlägg av Proosen »

Att polera/slipa direkt på en metallick är inte att föredra utan att sedan lägga ytterligare ett varv färg. Det är väldigt lätt att blottlägga metallkornen och få en fläckig lackering.
Så även om klarlack dödar effekten till viss del och i en del fall helt är det i princip ett måste att ha något att bearbeta.

/Niclas
Snussugen

Re: En fråga om polering

Inlägg av Snussugen »

Ok, tack för svaret Niclas! Då blir det klarlack först.
Live & let dry.
Skriv svar