Har följt den här franska serien som bestått av sju avsnitt och det har varit mycket intressant som visats t. ex var det mycket film med Legion Condors förehavanden i Spanien i ett av avsnitten. Idag såg jag sjunde och sista avsnittet som avhandlade hur man försökte gå igenom ljudvallen. Man visade även från Koreakriget och pratade om MiG-15, F86 Sabre och franska obskyra prototyper men, ett stort men, inte ord om SAAB och J29 Tunnan som var samtida med dessa maskiner. Man visade Mirage III, MiG-21 och pratade om plan utan stabilisator men inte ett ord om J35 Draken! Serien sträckte sig fram till ca. mitten av sjuttiotalet så man fick med Concorde, Tu-144 och Boeing 747 jumbojeten. Som sagt mycket franska prototyper med raketdrift och Ram-jet motorer.
Göran
Flygets historia på Axess kanalen
Flygets historia på Axess kanalen
Paint it black ! 

-
Re: Flygets historia på Axess kanalen
Åtminstone inom pansarkretsar så verkar svensk design internationellt betraktas som intressant, men inte värt att gå in på om man inte är specialintresserad. Det finns väl en poäng i det, eftersom svenskt flyg och pansar inte deltagit i några större konflikter, till skillnad från sina amerikanska, sovjetiska och franska motsvarigheter.
Det är ju faktiskt roligare för oss nordbor med konstiga franska protototyper, Tunnan kan vi ju redan utan och innan
!
Jag har ingen play på Axess men tror faktiskt att serien gick på SVT i slutet av 70- eller början av 80-talet, jag tror jag sett den i tioårsåldern. Kan det stämma?
Hälsningar
Magnus

Jag har ingen play på Axess men tror faktiskt att serien gick på SVT i slutet av 70- eller början av 80-talet, jag tror jag sett den i tioårsåldern. Kan det stämma?
Hälsningar
Magnus
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
FFF är väl alltid kul...
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young