På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Det stämmer nog att det var NF.11 som blev moddad till TT Mk.20 men det gjordes av danskarna. Dom byggde om sex plan varav fyra hamnade hos Svensk Flygtjänst.
Det jobbiga blir nog måldragarutrustningen.
Huven ser lite "odefinierad" ut och skarven mellan airfixkroppen och resinet ser skumt ut med olika höjd och "fillet"
Det va väl T7 som va grunden till Svensk Flygtjänst Svenska Meteorer dom flög uppdrag med NF 11/TT Bara i Danmark
z
När jag jämför resindelarna till cockpitten kan man nog ana att "tillverkaren" "lånat" liiiite mer än tre takter från Classic Airframes Meteorer.
Troligen har även resten av konventeringssatsen sitt ursprung i CA:s satser.
Z
Hej,
Ja det ser faktiskt nästan(?) helt ut som CA Meteor.
Beträffande dekalerna så gjorde jag T.7 CAS och DCC 1/72 men jag valde en tidig målning med engelska småtexter (de blev senare på svenska, kan beskådas i "Flygplansritngar") dessvärre har jag inte lyckats luska ut vad det stod i liten text på nosställsluckan. I 1/72 klarade jag mig med någon text om avisningsvätskans tank som sitter där på insidan (ej tryckbart knappt= inte heller läsbart!!). Men det kan lika gärna stå något om att frigöra noshjulet före bogsering (som finns på sidan av flygkroppen på vissa Meteorer) och i 1/48 kommer den här texten att vara läsbar och detta stör mig lite, jag hade gärna vetat vad det står där innan jag drar på med 1/48.
(CAS & CAT var målade silver dope en kort(?) tid i början också, nu finns det ju inga dekaler till den målningen så det var kanske vääldigt onödigt att säga ).
Robban, i ärlighetens namn så tror jag att det nästan bara är du som skulle tänka på en sån sak
(i alla fall innan du nu nämnde det, nu kommer alla vara medvetna om det )
Vad det gäller att konverteringen är baserad på CA:s meteorer, är det så dåligt? Dom har väl inga jättefel utseendemässigt?
Och har man inte tillgång till en CA meteor så är väl detta ett bra alternativ kan jag tycka.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...