Spitfire IXe 1/72...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Spitfire IXe 1/72...

Inlägg av Andre B. »

Hej!
Har ju fått tag i lite fina dekaler till några israeliska flygmaskiner. Däribland ett antal Spitfire IXe. Anar att det bara handlar om eduard's utgåva här för att bygga en IXe?
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Spitfire IXe 1/72...

Inlägg av magnusf »

Det är utan tvekan Eduard som gäller! Airfix är väl i så fall alternativet men den har vi ju redan avhandlat på både längden och tvären och kommit överens om att den ser skum ut över frontrutan och huven. Och vingen har för stor korda. Som dessutom är en C-vinge så då är det ju en död uggla på riktigt :) !

Om du inte är besatt av och tycker ets är kul så räcker den vanliga weekend-boxen mer än väl och då kommer man ner i väldigt rimligt pris.

Hälsningar

Magnus
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Hej Magnus,

Ja, jag vill minnas det där. Särskilt vingarna var jag medveten om när det gäller Airfix IXc. Jo, det är nog hög tid att få tag i en IXe från eduard. Rädd att jag nog behöver minst två, kanske tre då det finns lite olika målningsalternativ att välja mellan.
*s*

Har ju ett par israeliska Avia och ett par Mustanger att bygga med. Brist på sysselsättning finns inte. Mer att jag vill kunna bygga på det jag har lust med för stunden... *ler*

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Om jag beställer en Eduard Mk. IXc overtree... ...får jag med delarna till en IXe med då?

https://www.eduard.com/eduard/spitfire- ... 9b767f1a2f

Eller skiljer det något mellan IXc och IXe från eduard?

/André

Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev: 27 jan 2019, 04:08 Mmm...
Om jag beställer en Eduard Mk. IXc overtree... ...får jag med delarna till en IXe med då?

Eller skiljer det något mellan IXc och IXe från eduard?

/André
Det är väl olika beväpning/vingar på c och e...så om det inte ingår delar som man byter ut så torde man väl inte kunna använda den ena som den andra, kan man tänka?
Stellan Schroeder Englund
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Från min erfarenhet med Eduards Spitar så har de inte tagit några genvägar när det kommer till korrekta detaljer. Detta medför att gjutramarna är olika mellan olika lådor. Som Stellan säger har Mk. IXc respektive e olika beväpning, därmed är även vingarna olika mellan byggsatserna (se hylsutsläpp på vingarnas undersidor samt underhållsluckor på ovansidorna).

Men om du nu vill bygga en IXe, varför vill du då köpa en IXc istället?

/Gabriel
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Just nu så handlar det om att jag vill bygga båda. Kunde dock inte se några direkta skillnader mellan delarna. Men det är väl så då att den enda gjutramen som skiljer är den med vingarna...

Vänligast / André

Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Kollar man på Eduards hemsida ser man att bulorna på ovansidan av vingen har olika placering på modellerna.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Björn B skrev: 27 jan 2019, 16:35 Kollar man på Eduards hemsida ser man att bulorna på ovansidan av vingen har olika placering på modellerna.
Tack Björn,

Hade lite svårt att se den skillnaden på den mobil jag har. Hade jag haft en PC med största bildskärmen hade jag nog sett det. Bra att veta när jag beställer.

Vänligast / André

Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Va. kan man gå ut på nätet med en mobiltelefon? Det går inte med min. :)
Skriv svar