Band till Centurion.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
daneri
Namn: Dan Eriksson

Band till Centurion.

Inlägg av daneri »

Jag behöver råd vad gäller band till mina kommande 1/35 Centurion byggen. (STRV 81, 101,102 och 104) Jag har beslutat mig för att använda mig av "rörliga länkar". Det jag hittat är AFV:s i plast samt Friul och Master Club i metall. Om vi bortser från priset, vilka är att föredra? För och nackdelar med respektive?
Med vänlig hälsning Dan
zapper

Re: Band till Centurion.

Inlägg av zapper »

Har bara satt ihop Frulles och de är fina. Vill minnas att de kräver lite putsning och ibland att hålen i länken måste borras upp. En "nackdel" med Frulles är att de bara har bult-detalj på ena sidan, medan man på andra sidan sticker in tråden som håller ihop banden. Alla länkar är samma så man kan inte montera ett höger- och ett vänsterband och få bultsidan utåt på båda sidor. Å andra sidan så är bulthålen gömda under bandplattan på Centurion så... tja... det spelar kanske mindre roll.

Under hösten så satte jag ihop Masterclubs T-66-band och de är otroligt fina. När jag nu skulle beställa mer Centurionband så valde jag därför Masterclub och bör få hem dem under nästa vecka. De har små resinpinnar som man fäster ihop länkarna med.

En recention av AFV Clubs band hittar du här:
https://www.perthmilitarymodelling.com/ ... v35102.htm
Positivt över lag.Säkert de mest prisvärda? Har själv ingen erfarenhet av dessa dock.

/E
Erik von Rosen
Skriv svar