Svenska what ifs

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Joakim Hultman

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Joakim Hultman »

DDR-skylten fyller dessutom ungefär samma funktion som en LGF.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Joakim Hultman skrev:DDR-skylten fyller dessutom ungefär samma funktion som en LGF.
"Håll undan, precis vad som helst kan hända när som helst".

Man borde kunna ha justa formationskörningar med ett gäng Trabanter, rökaggregat är ju redan inbyggt. Borde bli ungefär som konstsim; man är tvungen att titta ovanifrån för att fatta storheten i det som sker...
Stellan Schroeder Englund
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Fransson skrev:Och sedan har vi ju F-16 och F-18 som båda var på tapeten innan beslut fattades om Gripen. J 39 eller JA 39, kanske? Möjligen JAS 39.
Emil Lindberg skrev:F-18 studerade man väl en bit in i arbetet med JAS?
Följande står att läsa i ”Första boken om Gripen”:

Amerikanska Northrop F-5 Freedom ansågs till en början vara ett av de tänkbara alternativen som ett svenskt JAS-flygplan. Det motsvarade kraven på litet och lätt, och tillverkaren trodde sig kunna anpassa det även till en stor del av de andra flygvapenkraven.

Av nedanstående filmer framgår att F-5 kunde starta och landa på grässtråk. Det kan väl bli ett kul diorama? En svenskmärkt F-5 stående under klargöring eller beredskap bland träd och buskar.
Av dessa filmer framgår även att flygplanet var lätt att underhålla, något som borde passa det svenska konceptet.

http://youtu.be/PCg5dPU5jtY
Se 5:43 och framåt

http://youtu.be/pZQir_yH_J8
Se 14:57 och framåt
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Nu fick du mig att spåna på en idé herr Emil!..

Jag tänker bygga en svensk F-5:a nu.
Frågan är då: Eftersom det är en ersättare för Viggen så kan man alltså inte måla den splinterkammo? utan Grå/grå som JAS?
Eller tänker man så här: Eftersom F-5:an köps så läggs JAS 39 projektet ned och F-5 kommer i bruk runt 85-90, så en splinter F-5 kanske inte är så tokigt?

Vad tror ni övriga?
ecafrze

Inlägg av ecafrze »

Den ska nog vara grå/grå, eftersom de flesta Viggar som levererades efter -85 målades grå.. Ser fram emot att få se den!

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Henrik R skrev:Nu fick du mig att spåna på en idé herr Emil!..

Jag tänker bygga en svensk F-5:a nu.
Frågan är då: Eftersom det är en ersättare för Viggen så kan man alltså inte måla den splinterkammo? utan Grå/grå som JAS?
Eller tänker man så här: Eftersom F-5:an köps så läggs JAS 39 projektet ned och F-5 kommer i bruk runt 85-90, så en splinter F-5 kanske inte är så tokigt?

Vad tror ni övriga?
Det var F-5G som var aktuell, det som sedan blev F-20. Det förelogs en F-20S(verige) med förlängda
"yttervingar" för att få plats med fler balkar.

Hade varit hur häftigt som helst, och det var en Gripenkonkurrent som hade blivit billig i
jämförelse!

Så, grå/grå borde gälla! :)

Jens
Daedalus Models
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Kul att kunna bidra med idéer. Synd att jag själv har glidit så långt från byggandet att jag inte kan realisera mina egna idéer

Ang. F-5:s färgsättning:

Om svenska FV nu hade nyttjat förmågan att operera från gräsfält, som i sig borde vara svåra att upptäcka från luften, borde man ju också ha klargjort flygplanstypen på gräsytor. Då vore det väl dumt att inte måla flygplanet i något grönaktigt kamouflage?
En gråaktig färgsättning skulle ju förstöra den maskeringseffekt man kunde ha fått nästan gratis. Och en ansamling av grå "kluttar" med typiskt utseende skulle ju kunna avslöja basen som sådan. Därför skulle man sannolikt behöva förse klargörings- och serviceplatserna med maskering. Hade man kunnat hade man nog helst sluppit detta.

Vad kan denna ha kommit att kallas? Nummer 39 var väl redan upptaget när F-5 kom på tapeten? JAS 40?
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

hmm.. ja självklart skulle dom använda sig av G modellen...min vanliga otur.
Nåväl, jag kommer använda mig av en 1/48 F-5A natoversion från Classic Airframe med Resin och dekalark från JAS 39 tidig modell och Viggen dekaler.

Ja angånde Kamouflaget! Om det ska fungera som STOL flyg så är jag på när det gäller grönkammo. Fast en Grå/grå är ju heller inte fel..
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Har inte Hasegava en F-20 utgiven i 1/72? Vill minnas att någon som var först genom ljudvallen hade uttalat sig om F-20 att det var det bästa han flugit. Men man får kanske ta det med en nypa salt? *s*
/Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Andre B. skrev:Har inte Hasegava en F-20 utgiven i 1/72? Vill minnas att någon som var först genom ljudvallen hade uttalat sig om F-20 att det var det bästa han flugit. Men man får kanske ta det med en nypa salt? *s*
/Andre´
Jo, Hasegawa har en F-20, och Yeger var försäljningskonsult för planet.
Det var en del som ville köpa rättigheterna för kärran, fast då ville de
inte sälja, de var rädda för att den skulle konkurrera ut bl a F-18 som
Northrop var underleverantör till. Dessutom stoppade Carter en försäljning
till Taiwan.

Jens
Daedalus Models
Skriv svar