Mustang gånger sex...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Mustang gånger sex...

Inlägg av Andre B. »

Dekalerna har fungerat bra så här långt. De lämnar ett något "mjölkigt vatten" efter sig. Men inget som blir kvar på modellen. De upplevs något "ojämna". Lite som att pigmenten kommit olika tjockt vid tryck. Det gula bandet runt rundeln var inte hundra centrerat. Men upplevde att det fungerar. Bokstäverna är lite udda då typsnittet inte är RAF's vanliga. Men det verkar vara lite oklart rörande typsnitt och färg när det berör "Dooleybird". Men då det här är en "Matchbox Bird" så ändrar vi inte typsnitt och färg. De fungerar för övrigt bra med Micro Sol och verkar bli kvar utan Micro Set. Att applicera dekalerna på bakkroppen av en Mustang är lite av en utmaning. Oavsett hur man sätter dem ser alltid vissa av dem ut att sitta snett på grund av "kurvaturen"...

20250310_192553.jpg
20250310_192553.jpg (922.72 KiB) Visad 3095 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Airfix "Dooleybird" i 1/48...

Screenshot_20250310_194631_OneDrive.jpg
Screenshot_20250310_194631_OneDrive.jpg (198.1 KiB) Visad 3092 gånger
Screenshot_20250310_194531_OneDrive.jpg
Screenshot_20250310_194531_OneDrive.jpg (180.55 KiB) Visad 3092 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Vingarna kvar då. Eller nja, kanske inte riktigt...

20250312_210512.jpg
20250312_210512.jpg (887.06 KiB) Visad 3030 gånger

Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Blir riktigt stiligt det där Mr Andre /Mustang"
//Lenart
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Den ser riktigt crisp ut. Dock måste jag säga att jag föredrar Airfix' färgtolkning med den gula inramningen av anti glare-målningen.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Tack Lennart! :)

Tack Urban. :)

Ja och allt tyder ju på att den riktiga Dooleybird hade just gula linjer. Men vem vet, det blir kanske en riktig Dooleybird längre fram baserad på eduards Mustang. Airfix utgåva har liksom "rasat" topplistan på vilken som är den bästa Mustangen i skalan.

När jag bygger en riktig Dooleybird vill jag utgå från bra dekaler och med rätt blå färg till nos och spinner. Det verkar som LPS dekaler är de bästa att utgå från i skalan. Jag gillar deras lösning med vita chack rutor. Draw Decals ger lite möjligheter med...

Jag är fortfarande lite förvånad ändå över att Matchbox dekalerna fungerat så bra som de gjort. Den mörkare blå färgen på dekalerna var dock några snäpp för mörk känner jag. Sedan vill jag nog hellre skära till de gula "banden" ur ett gult dekalark än måla dem när/om det blir aktuellt att bygga ännu en Dooleybird. Det är redan rätt många olika målningsmoment på nosen...

Mvh. André

Screenshot_20250313_213808_Chrome.jpg
Screenshot_20250313_213808_Chrome.jpg (194.82 KiB) Visad 2917 gånger

https://modelingmadness.com/scott/decal ... pm7209.htm

Urban Gardini
Kontakt:

Ja det kan jag förstå att du föredrar men liksom du så är även jag imponerad över hur fint dekalerna från Matchbox har fungerat. Imponerande kort sagt...

Urban Gardini
Kontakt:

Det där är ju en helt annan nyans, nästan lite som en uppljusad PRU Blue

Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Jag kollade lite på det där Andre.Och det verkar som att originalet var medium blå .
//Lennart
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... or-yellow/
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Ja, Lennart...

Matchbox dekalerna är för mörka då de närmast är "insignia blå". Dooleybird skulle enligt de flesta varit målad i divisionsfärgen som är någonstans mellan ljus och mediumblå. Jag fick ju anpassa min modell efter de blå/vita dekalerna. Därför är LPS dekaler att föredra om man vill bygga en riktig Dooleybird.

Dooleybird blev ju lite aktualiserad igen i och med Airfix gav ut sin 1/48 utgåva med dekaler för den flygmaskinen. Annars finns det rätt många trådar genom åren rörande Dooleybird inte minst på Britmodeller.

De första Matchbox dekalerna hade inga "chackrutor" med i arket. Så där fick man måla dessa så gott man kunde. När Matchbox senare uppdaterade dekalerna (efter mycket kritik i hobbyvärlden anar jag) så valde man tyvärr att trycka upp chackrutorna i samma blå färg som rundlarna. Lite synd att man inte gjorde "yellow trim" samtidigt då dekalarket delvis var gult.

Mvh. André

Skriv svar