Lok bygge"Nu med färg sid 26 "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Väl bekomme Sven :) //Lennart
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Ett helt otroligt jobb du lagt ner på detta bygge, Lennart! Fortsätt så! ;)

/Gabriel
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jadu Lennart! Hur coolt är inte det där egentligen? Går modellen att ta isär på något vis Lennart? Jag tänker i det närmaste på målningsarbetet. Även om loket är "svart" så är ju en del detaljer nån helt annan färg. Det är en otroligt intressant tråd det här och fort går det!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Blötlägga PC i etylacetat.
Tack för bra tips. Ska testa vid närmsta tillfälle.
Uffe
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Gabriel skrev:Ett helt otroligt jobb du lagt ner på detta bygge, Lennart! Fortsätt så! ;)

/Gabriel

Tack så mycket Gabriel :)
//Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Henrik R skrev:Jadu Lennart! Hur coolt är inte det där egentligen? Går modellen att ta isär på något vis Lennart? Jag tänker i det närmaste på målningsarbetet. Även om loket är "svart" så är ju en del detaljer nån helt annan färg. Det är en otroligt intressant tråd det här och fort går det!
Lokets färg blir svart , med en del av fronten i metall samt hjulens slitbana. Väggarna i hytten skall vara röda. Den svarta färgen kommer jag att spruta i olika nyanser, från riktigt mörk gråsvart till djupare svart. Efter sprut målning så skall jag lägga på ett lager grafitpulver med mjuk pensel, för att föröka få fram den metalliska känslan. Jag har kalkylerat med att komma åt överallt med sprutan , så inga delar blir löstagbara. Hyttens inredning
med mässings detaljer och rött målar jag för sig, sedan blir det som att bygga flyg, men stoppar upp hela inredningen med täckmaterial, innan jag går på med att måla resten.
Tack Henrik //Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Ulf Lundberg skrev:Blötlägga PC i etylacetat.
Tack för bra tips. Ska testa vid närmsta tillfälle.
Uffe
När det gäller te.x 0, 3 Pc , så behöver du inte fem minuter Ulf, det tar någon minut för plasten att bli mjuk och upplöst.
Jag har ett sånt där gammalt krukfat i lera som jag häller upp etyl acetat på, och man både ser och känner när det är dags att ta upp delarna.
Det är bra också om du te.x gör remsor, gör dem något längre än vad du skall ha till objektet, så du har något att hålla i. Det är ju enkelt att skära bort sedan vid montering. Får pc ligga för länge i soppan" så löses den upp totalt och blir en kletig massa. Utmärkt att fylla fogar och glipor med.
Men att mjukgöra Pc kanske kan vara till hjälp för ditt skrov bygge, tänker närmast på bogen och vid skrovets böjning mot kölpartiet ?
Tack själv Ulf //Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Resultatet efter slipning blev enligt förväntan. Blir en omgång finputs också. En annan fördel är dessutom att Pc inte krymper, vilket spackel alltid gör //Lennart
Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt!
Som sagt: Den där tekniken måste jag testa.
Uffe
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Angående ditt kommande scratch bygge Ulf. Det borde bli enklare för dig att göra skrovet i balsa, och klä det med Pc, än att lamell limma Pc skivor , som du sedan skall forma .
Bara en tanke. Tack Ulf //Lennart
Skriv svar