El Barril - Palombia Air Force - FÄRDIG! (Bilder på sid 9)
-
- Kontakt:
Re: El Barril - Palombia Air Force
...och hur är det med Marsupilamier i 1/72?
Härlig kärra!

Blev full i skratt när jag i decembernummret av Model Airplane International såg en bild av fransk gulmålad N.A. T-662 Texan från Algeriet 1957 med blå vingspetsar, nos och spinner och med en pilkastande Marsupilami ridande på en T-6:a...
Tydligen skall minst tre flygplan varit målade med Marsupilami på sidan av pilotsergeant P. Fournier. Naturligtvis så var inte målningarna "godkända" av högre instans... *ler*
/ Andre´B.
Tydligen skall minst tre flygplan varit målade med Marsupilami på sidan av pilotsergeant P. Fournier. Naturligtvis så var inte målningarna "godkända" av högre instans... *ler*
/ Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

-
- Kontakt:
P. Fournier... Kan det vara en storebrorsa till Jean-Claude? Det var ju han som tog över Spiroutecknandet från Franquin. J-C själv lär det ju inte vara, eftersom han enligt Wikipedia är född 1943. Det kan ju näppeligen vara en slump? Någon seriekunnig som kan reda ut detta? Jens?
EDIT. P står för Pierre och så här ser kärran ut. Det eventuella släktskapet med Jean-Claude är däremot ännu inte utrett.

EDIT. P står för Pierre och så här ser kärran ut. Det eventuella släktskapet med Jean-Claude är däremot ännu inte utrett.

Se där, där kom ju maskin nummer två. Undrade hur lång tid det skulle ta innan någon hittade en bild... *ler*
Maskinen i tidningen hade som nämnt blå spinner och vingspetsar och var märkt 15033. Maskinen som Marsupilami sitter på har den där "paravanliknande" antennen bakom cockpit Men 15033 var inte utrustad med den sortens antenn. Men för övrigt såg 15033 ut som 28227...
Blev faktist rätt sugen på att bygga en Texan närjag såg bilden i tidningen. Vad skall man utgå från i 1/72. Är det Heller som gäller fortfarande eller?
Vill minnas att Fournier gillade att rita Mirage III:or annars. Kanske ett Marsupilami SIG? *s*
Mvh Andre
Maskinen i tidningen hade som nämnt blå spinner och vingspetsar och var märkt 15033. Maskinen som Marsupilami sitter på har den där "paravanliknande" antennen bakom cockpit Men 15033 var inte utrustad med den sortens antenn. Men för övrigt såg 15033 ut som 28227...
Blev faktist rätt sugen på att bygga en Texan närjag såg bilden i tidningen. Vad skall man utgå från i 1/72. Är det Heller som gäller fortfarande eller?
Vill minnas att Fournier gillade att rita Mirage III:or annars. Kanske ett Marsupilami SIG? *s*
Mvh Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

-
- Kontakt:
Ja, vad sjutton! Man blev ju grymt nyfiken på hur den såg ut!Andre B. skrev:Se där, där kom ju maskin nummer två. Undrade hur lång tid det skulle ta innan någon hittade en bild... *ler*
Mvh Andre

Antenn och franska dekaler finns med i Heller, annars skulle jag nog rekommendera Academy. Dekaler för franska kärror finns också att få tag på, dock verkar just Marsupilami vara svår att hitta. Gissningsvis på grund av copyrightskäl.
-
- Namn: Jens Lindell
Nope, det är överkurs! Fast ett släktskap är inte otroligt, för kollar man in Fournier, såBjörn Fransson skrev:P. Fournier... Kan det vara en storebrorsa till Jean-Claude? Det var ju han som tog över Spiroutecknandet från Franquin. J-C själv lär det ju inte vara, eftersom han enligt Wikipedia är född 1943. Det kan ju näppeligen vara en slump? Någon seriekunnig som kan reda ut detta? Jens?
ser man att namnet inte är så vanligt. Och dessutom, och så finns det inte bara Jean-Claude
som håller på med serier, utan även två Pierre, En under psedonym, Makyo (f 1952), och gör
"Jérôme K. Jérôme Bloche" som publicerats i Fantomen. Den andra är i Quebec har har varit
tuschare för Marvel.
F ö finns det en Michelle, som skrivit en bok om Skyraiders i Frankrike.
Jens
Senast redigerad av Hobby-Importen den 18 jan 2013, 07:18, redigerad totalt 2 gång.
Daedalus Models
Sjutton...
Nu har man blivit riktigt inspirerad (sitter dessutom och bläddrar i ett album om Gaston, där han med sitt makalösa "instrument" splittrar huvglaset på en förbipasserande Mrage III)... *s*
Jens, har du några Texan´s liggande? Vem vågar göra ett par dekaler av Marsupilami till nämnda franska maskiner?
Föresten, är det inte svenska dekaler med i Airfix utgåva av Heller's modell? Är den ok för en svensk maskin. Vill minnas något om rodret... ?
Mvh. Andre
Nu har man blivit riktigt inspirerad (sitter dessutom och bläddrar i ett album om Gaston, där han med sitt makalösa "instrument" splittrar huvglaset på en förbipasserande Mrage III)... *s*
Jens, har du några Texan´s liggande? Vem vågar göra ett par dekaler av Marsupilami till nämnda franska maskiner?
Föresten, är det inte svenska dekaler med i Airfix utgåva av Heller's modell? Är den ok för en svensk maskin. Vill minnas något om rodret... ?
Mvh. Andre

-
- Namn: Jens Lindell
Har inga för ögonblicket. Personligen föredrar jag Academys, men det är nog en HellerkopiaAndre B. skrev:Sjutton...
Mvh. Andre
med graverade linjer. Hobbyboss kan man hitta för en billig peng och ser helt ok ut.
Roderproblemen är nog mest kopplat till Sk14, Sk16 köpte Sverige en myriad versioner utav,
så där är nog inga problem, allt fanns i stort sett...

Jens
Daedalus Models
Visst är det inspirerande med Spirou! 
Jag har en drös med dekaler över sen jag gjorde mina. Men du kanske vill ha någon annan pose?

Jag har en drös med dekaler över sen jag gjorde mina. Men du kanske vill ha någon annan pose?
Tack *ler*MiniStuff skrev:Visst är det inspirerande med Spirou!
Men då jag är lite sugen på att bygga den franska blånosade maskinen så önskar jag nog den andra "posen"... *ler*
Vänligast
Andre