Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Tjo! Jodå det finns mer ventiler och "galler" som ska etsas fast i skrovet. just den där ventilationen du syftar på ska fixas till.
Hur som helst så ser ni "problemet" jag har med trädäcket. Alltså det skiljer sig bara vid fören så det finns hopp. Men jag har insett att tvinga fast sidorna inte är så lyckat när jag testar fotoetset som ska sitta på fören. Ni ser att det är minst 1 millimeter per sida så det är en del..kanske kan man fylla dessa hålrum med tamiyaspackel, men det känns lite B.
SNÄLLA !!
Inte spackla !!
Limma remsor av plasticard mot kanten av däcket och putsa till rätt form/tjocklek med sandpapper eller fingradig fil. Spackel är ett elände och du riskerar att få spackel i trästrukturen.
Lägg däcket på plats och välj lagom tjock styrenremsa som passar i glipan utan att pressa däcket i sidled.
/ Robin
Jag tror tipset med PC-remsor är det bästa för passningen mellan skrov och däck. Däremot är jag inte säker på att du får problem med att träet rör sig. Om det är plywood, dvs flera lager fanér limmade vinkelrätt mot varandra, rör det sig obetydligt. Det är en av de viktiga skälen att man över huvud taget gör fanér.
Uffe-- jag tror det är nån sorts MDF liknande trä, känns inte som plywood, utan mer fiber rik så att säga. Jag ska nog köra med PC metoden tror jag. Det blir nog bäst som ni säger.
Andre-- Jo jag har sett en det byggen där dom gjort "oil-can" på ytan, ser otroligt naturligt ut, jag har inte bestämt mig för att göra det än. man skulle behöva nått att öva sig på först
Silicon borde fungera det blir starkt och flexibelt använder det för att fästa ek bänkskivor bl.a. Men det går inte att måla över. Ser ut och bli en väldigt fin båt.
Japp, Då har jag kört några vändor med plasticard, det gjorde susen faktiskt. Sen så hade jag en liten byggmiss. Jag såg nämligen att glipan mellan skrov och däck var pågrund av att tryckskrovet var lite för högt upp och nämligen fick ytteskrovet att bångna lite. Sänkte det ett par millimeter så var saken biff med däcket. Ytterst lite glipa nu och det som är försvinner med limningen.
Gahh!..Fotoets...Lovely fotoets...heh!..
well, see you on the flipside!!!....Dags och säga tack och adjö till tryckskrovet..tackat för visat intresse och vi syns väl nångång kära tryckskrov!
Hehe, ja man fick fälla en tår eller två..sen ta en styrkeTÅR hehe.
Hepp, nu fortsätter vi då, Det har nu limmats fast mot skrovet och med en makalös snygg passform. Jag är imponerad av träsorten som fogligt nog följde skrovets linjer med inga som helst protester.
Efter en halvdags härdning så sitter däcket stenhårt!
Sen så håller jag på med fotoetsen igen. Nu är det i fören och i aktern som det arbetas på. Däckplåten i fören är limmad och sitter perfekt i den mån det går.
Det gick jättebra att slipa trädäcket och plast tillsammans.