Nasos! Tack

! Prova och öva är viktigast men för min del, för att komma till prova och öva-stadiet var det mest en fråga om att VÅGA! Jag tror att det i sin tur hängde ihop med att jag byggde alldeles för lite så när jag väl gjort klart mitt senaste mästerverk (6-8 månader för ett vanligt 1/72-jaktplan var ganska vanligt utan att resultatet blev alltför märkvärdigt ändå

) så var jag alldeles för rädd för att sabba den med något brutalt vädringsmisstag. Ökad produktionstakt (skiter sig den här så kan jag bygga en ny på en månad (nåja...)) och en insikt att många missar faktiskt går att rädda gjorde att jag vågade gå hårdare fram och ungefär där är jag nu!
Vill du ha lite tips så tycker jag du ska kolla in den här killen på Youtube:
Youtubekanalen Night Shift. Han bygger pansar men jag gillar hans anspråkslösa stil, det är inte knutet till något speciellt märke av produkter utan det mesta är billigt och enkelt att få tag på och det mesta av det han gör blir väldigt bra på flygplan också. Om du kollar så kommer du snart att märka att mycket av motivationen för vad han gör går ut på "...realistic, well I don't know, but it makes the model look more INTERESTING". Det finns säkert folk som bygger flygplan också och visar på samma sätt men jag har fastnat för honom.
Har man väl skaffat sig en liten verktygslåda med trick så är det enkelt att anpassa vilka av dessa och hur mycket för att få något som ser rätt ut. Eller som man själv gillar vilket kanske är viktigast

!
Man KAN ju ta fram någon gammal modell och testa på men det har jag inte gjort än. Jag har alltid varit av åsikten "klart är klart" men det kanske man skulle ompröva?
Mot Hurricanen!
I instruktionerna så dateras den här till november 1941 och det betyder för mig LERA. Gärna BLÖT lera!

Det visade sig att få saker att se ut om blöt lera var mycket svårare än jag någonsin kunde föreställa mig. Jag har gjort vädringen ovan med MiGs Oilbrushers och de blir matta när de torkar. Sedan har jag försökt pensla över "Wet Effects" (jag antar det är i princip klarlack...) men det biter inte riktigt, det ser fortfarande ganska torrt ut...

Geggan på hjulen byggde jag upp med oljefärg och pigment men de ser också torra ut. Efter att nästan ha bestämt mig för att lösa det här den enkla vägen (maska av hjulen och måla om maskinen i ökencamo

) så beslutade jag mig att försöka med lite utspädd Vallejoklarlack istället. Dit har jag inte kommit riktigt än dock, rapport följer i nästa inlägg!
Hälsningar
Magnus