Korrigerar korrugering. En gammal Ford. (Färdig på sid. 5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: Korrigerar korrugering. En gammal Ford

Inlägg av Gabriel »

Björn B skrev:Och med det vill du ha sagt att jag är den galnare av oss två :) och jag är nog böjd att hålla med. Det här är ju nästan löjligt.
Jag lyckades bygga delarna men en roderlina som löper parallellt med korrugeringen är osynlig när man använder 0,06 mm tråd som dessutom är grå, nästan metallfärgad.
Om du ser det så kanske det stämmer. ;) Även om vi båda bygger smått så har jag inte gett mig på denna typen av detaljer (ännu)! Den stora skillnaden är att detta är detaljer som (kanske) syns på utsidan av modellen, medans jag av någon anledning fått för mig att lägga mycket möda på detaljer på insidan där ändå inget syns... :D För jag antar att det inte finns någon inredning dold inne i din Ford.

/Gabriel

PS: För övrigt har det gått framåt i de byggen som underförstått är menade i detta inlägg. Jag ska bara hinna ta några ordentliga bilder så ska det nog dyka upp en uppdatering snart. DS (Att skriva "den samme" är ett konstigt svenskt påhitt som jag inte har förstått, det är ju uppenbart att jag skrev även denna del av inlägget...)
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag är inte nöjd. Jag får inte linorna tillräckligt spända
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Det syns ju! Men vad har du för tråd? Kanske borde prova Uschi van der Rostens tråd, den är jag väldigt nöjd med!

/Gabriel
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Hur är den tråden? Har nu riggad om med s.k. osynlig tråd, en transparent gummitråd. Tyvärr alltså transparent så den behöver målas och så är den platt inte rund.
Jag vet inte hur många gånger jag har gjort om det för att det blivit fel. Den syns så dåligt så ibland har två st. snurrat et varv runt varandra. En gång lyckades jag få in två st i samma hål. det såg jag inte innan målning.
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tråden är VÄLDIGT elastisk vilket gör det mycket lätt att spänna den samt att risken är minimal att den går av. Dessutom verkar den reagera med cyanoakrylat på något sätt, den biter väldigt snabbt och sitter sedan väldigt stadigt.

/Gabriel
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Tack. Ska nog investera i den.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
"Osynlig tråd" är nästan det. Till och med kameran har svårt att se den.

Bild
Efter att fått alla snören på plats har jag börjat bygga delar till skidorna.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Skidorna färdiga

Bild
Bild
Den lilla skidan i stjärten är nästa projekt.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Skidorna färdiga

Bild
Det blev en blandning av trä och metall. Detta plan hade modernare skidor än de som var med i Monograms byggsats. Nu hade man stötdämpare på dom.
Dessa var t.o.m." lyxmodellen" med dubbla dämpare.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Helv-tiskt snygga ställ! Gillar den varma trätonen som kontrasterar mot all aluminiumplåt.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar