Hur många byggen har ni igång?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
easy_company
Namn: Henrik Persson

Re: Hur många byggen har ni igång?

Inlägg av easy_company »

Öken-Erik skrev:ALLA mina modeller är påbörjade... mentalt alltså.
Så svaret får väl bli.... kanske ett tusental eller så.... jag vågar inte räkna... :-)

Öken-Erik

CU@C4
Passa dig Erik så du inte bränner ut dig.... ;)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Robert A skrev:Bättre lägga undan en modell ett tag som jävlas för att börja på något lättbyggt som omväxling :) Det är min filosofi..
Att lägga undan en modell ett "tag" låter ju sunt men ett tag kan kanske bli månader eller längre ;) Vad vet jag :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

easy_company skrev:
Robert A skrev:Bättre lägga undan en modell ett tag som jävlas för att börja på något lättbyggt som omväxling :) Det är min filosofi..
Att lägga undan en modell ett "tag" låter ju sunt men ett tag kan kanske bli månader eller längre ;) Vad vet jag :)
/Henrik Persson
Om du inte är van att lägga undan modeller kanske du ska börja med några få under en kortare period. Känns det bra kan du utöka "ett tag" så det blir allt längre. Snart har du blivit vaneettagare som många andra.
Stellan Schroeder Englund
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Öken-Erik skrev:ALLA mina modeller är påbörjade... mentalt alltså.
Så svaret får väl bli.... kanske ett tusental eller så.... jag vågar inte räkna... :-)

Öken-Erik

CU@C4
Jag tänkte att det här stämmer nog, men sen insåg jag att jag har minst 50-100 modeller som jag köpt för att de såg roliga ut, hade fin boxart, för säkerhets skull, ifall jag byggde mitt andra exemplar, var billig, enda som fanns tillgängligt när det brände till i plånbörsen eller någon annan knasig anledning.

Så sanningen är nog runt 15-20% av stashen, vilket i dagsläget borde betyda runt 50-70 modeller. Av de är kanske 10-15 stycken modeller som jag vet aldrig kommer att bli färdiga. Resten är pågående, dock i extremt lågt tempo.... :)
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Jo, du har en poäng Mange även om den överväldigande majoritet av mina modeller är inköota för att byggas..
Det finns ett litet antal som är inköpta inte för att byggas utan som rena samlarobjekt faktiskt.
Bland dessa finns min samling av franska flygplan från Heller tex, en del extremt tidiga Tamiya modeller, Max Dragon Wagon etc.
Det finns också en "kuriosasamling" med riktigt usla modeller tex (jag visste ofta att dom var riktigt usla redan då jag köpte dom men det fanns något som lockade ändå liksom...), en del verkliga uddagrejor mm. Dessa är inte heller inköpta för att byggas utan för att just... ägas. :-)
Överhuvudtaget ser jag detta "ägande/samlande" eller vad man nu skall kalla det som minst lika givande som att färdigställa modeller (fast jag behöver båda sakerna), jag har lite svårt att förstå tänket med att man måste bygga färdigt innan man köper nytt, för mej känns det oerhört stressande! Men vi är alla olika och det finns plats för alla. :-)

Öken-Erik

CU@C4
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Öken-Erik skrev: ....... och det finns plats för alla. :-)

Öken-Erik

CU@C4
Kruxet är väl just att få plats med alla modeller :D
/ Robin
Plast kräver plats ...
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Öken-Erik skrev: jag har lite svårt att förstå tänket med att man måste bygga färdigt innan man köper nytt, för mej känns det oerhört stressande! Men vi är alla olika och det finns plats för alla. :-)
Bygga färdigt innan man köper nytt... Är det överhuvud taget möjligt? :shock:
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

... eller ens önskvärt? Det kan förmodligen orsaka kraftiga abstinenssymptom. :?
/G
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Om det är modeller som har något gemensamt (färg, gemensamma fel/brister, likadana delar ...) så kan man tjäna lite tid genom att
köra med "löpande band" för vissa moment ...
/ Robin
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

3
/Neil
Skriv svar