Hur håller Ni reda på stashen??

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Namn: Christer Lind

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av Fenix »

Jag har en inventeringslista och numrerade fack, men har glömt uppdatera den på några år så den är väl ganska inaktuell nu :D
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Har ingen förteckning över mina 900+ byggsatser, har inte sett något behov av det. Däremot har jag excelldokumet över mina Kleinbahn lok o vagnar.

Stefan
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Håller reda på...? Ska man det?
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Björn Fransson skrev:Håller reda på...? Ska man det?
Nope, inte obligatoriskt. Det är ju ett levande väsen, som andas och åldras, pånyttföds och reinkarneras om och om igen. Däremot är det roligt att höra om folks olika tankar och idéer om stashar.
Just nu går jag mest och grubblar över var man ska ha tillbehören. Löst, eller i respektive modell de är avsedda för? Och hur gör man då om de inte får plats, eller det kanske inte finns någon dedikerad modell för ett set?
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Nothing worse when you find something online and buy, plus postage only to find you already have it when placing it in the stash. Have done this a few times .... got two copies of Tankograd - Aerosan and Wydawnictwo Militaria - Marder III books, as well as several etch/aftermarket sets that fall into this category.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
AndersN

Inlägg av AndersN »

Vid närmare eftertanke finns nog min lista för att hålla reda på det jag inte har...
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

denstore skrev:
Just nu går jag mest och grubblar över var man ska ha tillbehören. Löst, eller i respektive modell de är avsedda för?
:D Påminner mig om "Krabban med guldklorna" där Allan säger till Haddock, nu kan du grubbla på om du ska ha skägget ovanför täcket eller under täcket.

Det är såklart ett omöjligt problem att lösa. Och i vissa fall kan tillbehören, t ex dekaler, splittras upp på flera modeller.

Bästa lösningen är lika skrämmande som enkel. Man bygger dem direkt! :ugeek:
holst

CU@C4
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

denstore skrev:
Nope, inte obligatoriskt. Det är ju ett levande väsen, som andas och åldras, pånyttföds och reinkarneras om och om igen. Däremot är det roligt att höra om folks olika tankar och idéer om stashar.
Just nu går jag mest och grubblar över var man ska ha tillbehören. Löst, eller i respektive modell de är avsedda för? Och hur gör man då om de inte får plats, eller det kanske inte finns någon dedikerad modell för ett set?
Om man ska vara allvarlig (ska man det...? :)) har jag faktiskt inga problem med vad jag har i stashen. Jag glömmer sällan eller aldrig bort att jag köpt en modell. Värre är var jag har dem...

När det gäller tillbehör finns bara en sak att göra: Lägg dem i lådan. Det är hopplöst annars! Tro mig. Igår hittade jag ett gäng dekaler som varit försvunna i ett halvår. Lyckligtvis - eller snarare: naturligtvis - hade jag inte kommit igång med de modellerna.
Mikael dBW
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund

Inlägg av Mikael dBW »

Jag har visserligen bara ett 50-tal modeller i stashen, men eftersom jag är en statistiknörd så kör jag med excel för att hålla koll. Jag skriver in modell, tillverkare, skala, vem jag köpt den hos, pris och vilket år den är köpt. När modellen är byggd flyttar jag över den till ett annat blad och noterar vilket år den blivit byggd. Då kan jag se hur flitig eller lat jag varit med byggandet genom åren.

Jag gjorde en pivottabell för några år sedan men kommer inte ihåg varför. Var det för att kunna se hur många Tamiya jag köpt i förhållande till Revell eller AMT, eller var jag nyfiken på om jag favoriserade någon handlare. Troligtvis ville jag bara prova att göra en sådan tabell.

/Mikael
Skriv svar