Jak-38U, Hobbyboss 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Jak-38U, Hobbyboss 1/48

Inlägg av magnusf »

Ska vi försöka vara lite snälla nu? Tänk om Björn blir ledsen och inte gör den klar? Jag vill faktiskt se fulingen färdig :-) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Nä, vi är snälla. Bara frågade lite om tanken bakom målningen.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Bra att ni är snälla. Och det får ni gärna fortsätta vara, i alla fall i den här tråden. :) Magnus är nämligen redan bönhörd, den blev klar i söndags. Samtidigt som Norge-F-16 och igår limmade jag på det sista på Miggen. Så nu kan jag börja ägna mig åt att fota istället för att bara bygga. Återkommer strax.

För övrigt har jag också funderat om den där gröna undersidan. Min gissning är att den ger mindre reflektioner mot havsytan om man flyger på låg höjd. Men lika trolig är väl Henriks teori. :)
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Jak-38U, Hobbyboss 1/48 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Och här kommer det fulländade belätet. Sannolikt det gräsligaste jetflygetyg som världen skådat - möjligen i konkurrens med Super Guppy. Och just därför helt oemotståndlig.

Bild

Bild

Allra bäst gör den sig nog ändå från sidan. :)

Bild

Färgen är i grunden Tamiyas Sea Blue, med lite extra blått i. En riktigt läcker nyans är det!

Bild

Cockpit är som sagt - som allt annat - rakt ur lådan. Funkar ändå fint med stängd huv.

Bild

Landstället är en sån där typiskt skön Sovjetkonstruktion:

Bild

Det verkar ha varit en riktig lortgris på undersidan den här.

Bild

Det här är en lång maskin. Nästan 18 meter i verkligheten (Viggen t ex är drygt 16). Men spännvidden är bara 7 meter. Proportionerna är till och med värre än Starfightern, som är 16,8x6,4 meter.

Bild

Äh, vi tar väl en till från sidan, va? Svårt att motstå!

Bild

Men till sist: Det finns faktiskt en vinkel där den är rätt läcker! På allvar!

Bild

Det var det! Ett riktigt roligt bygge på alla sätt. Och kul terapi, jag gav mig verkligen sjutton på att bygga den rakt ur lådan. Fick lägga band på mig flera gånger, och lyckades nästan, så när som på några småbitar PC i cockpit och bälten. Man kan inte lyckas jämt. :)
VolshebNik
Namn: Nikolaj

Inlägg av VolshebNik »

Well done Bjorn!
This is first completed Flogger in 1/48 I ever seen, especially training version.
And it is not bad at all :)
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Mycket snyggt bygge av ett... "flygplan med karaktär" =)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Jag tycker den är ur läcker Björn, tyvärr kan inte hjälpas, och ditt bygge och målning är inte sämre. //Lennart
Mikael dBW
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund

Inlägg av Mikael dBW »

Jag kan bara hålla med Lars Befring. Dessutom kul att få se ett bygge av ett så udda plan.

/Mikael
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Knäpp kärra. Snyggt byggd och målad.
Jag tycker jag borde ha sett en sån där vid det här laget, med tanke på hur många flyg och teknikmuseum jag varit på i Tyskland och Polen men icke.
Visste inte ens att den fanns.

Uffe
Micke A

Inlägg av Micke A »

Tokfult flygetyg.... Men rackarns snyggt gjort!

Micke A
Skriv svar