Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Re: Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Inlägg av Håkan F »

Jo, men frågan kvarstår, vilket nät använde du? Myggnät?
Det finns väl inte direkt nät i olika storlek att köpa i våra normala butiker utan man får vara lite klurig och se möjligheter på andra ställen.
1:6 går ju bra ser jag, har du någon uppfattning om metoden skulle fungera även i 1:24 och om du vet något nät passande till det?
Jocke E
Namn: Joachim Erichsson

Inlägg av Jocke E »

Inte så svårt egentligen då vilket tunt nät som helst duger bara delningen är någotlunda rätt för skalan. De flesta kolfiber "twills" har en delning på 2mm. Det är bara att räkna ut vilket delning man behöver för den skala modellen är i.

Jag körde med ett nät frn en överbliven skvätt frän en Tamiya 1/12 GP hoj. Man får prova sig fram och öva, öva. Fördelen är om man sprutar med acrylfärg då det bara är att doppa nätet i koncentrerad spolarvätska för rengörning till nästa gång.
Jocke E

Inlägg av Jocke E »

Fortsätter med detaljeringen av slutburkarna till avgaset. Blev en diskret Akrapovic logga på dem och knappnålshuvuden som illustrerar popnitar.

Har även börjat att modellera fram sits, tank och framskärm. Den sistnämnda är redo för grundfärg/slipning. Tank och sits har en helt del jobb kvar. Det mesta av dem byggs av Evergreen 1mm styren.

/Jocke

Bild
Bild
Jocke E

Inlägg av Jocke E »

Tank/sits delen börjar ta form. Mkt vinklar blev det för att göra den autentisk och inte för enkel.

Bild
Bild

Den har nu fått sitt andra lager och får ligga och "gasa ur" ett par dagar innan en våtslipning igen. Under tiden har jag börjat med mätarinstrumentet och strålkastare med ev liten top kåpa.

Bild

/Jocke.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Fantastiskt bygge och helt otroligt scratcharbete, Jocke. Mäkta imponerande.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Instämmer med Sven, fantastiskt snidat //Lennart
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Jösses! Att det ens går att göra sådär med lite plast!
Jocke E

Inlägg av Jocke E »

Tackar för alla fina komentarer. Det värmer verkligen!!

Lite mer uppdatering då, trots det fina vädret, det ger ju också lite inspiration då det nalkas hojtider!

Tanklock är tillsnidat och här ses knappnålar som bulthuvuden till locket.
Bild

Har även fixat till fästet för vinddeflektorn och dubbelstrålkastarna. I bild syns även styret som är i 4mm aluminiumstång som lackats sidenmattsvart och "barendsen" också de i aluminium. De tillför lite realism i bygget.
Bild
Bild
Bild

Slutligen avgaset som nu börjar bli någorlunda klart. Lite detaljering av svetsfogar och fix kvar.
Bild

Tank/sits har lite fix kvar innan lack.

/Jocke.
Jocke E

Inlägg av Jocke E »

Bak och framfälg klara och kände mig tvungen att provmontera dessa för att se hur allt ser ut tillsammans och så att det blir "rätt stuk" på bitarna. Mkt detaljer kvar såsom fotpinnar, huvudcylider bakbroms,batteribox mm. Provar mig fram just nu bland olika material till sitsdynan. Skall försöka efterlika den "foam" som man brukar använda vid liknade byggen i fullskala.

Bild

/Jocke
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Fatnastiskt fin utveckling du har på ditt bygge! du får skaffa ett ordentligt ställ till den så inte bakhjulet når marken. För då kommer den att dra iväg på egen hand när du minst anar det! *s*
Du får förlåta mig men jag ser en ypperlig caféracer här. Cliponstyre, ensitsig sadel ala roadracing hoj och naturligtvis giftigt Kawasakigrön och kanske med flygvapenmärkning ala Göran Tunhage!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar