IPMS Östergötland gruppbygge - Airfix 1:72 Tiger Moth

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Re: IPMS Östergötland gruppbygge - Airfix 1:72 Tiger Moth

Inlägg av Daniel_A »

Mats Averkvist skrev:Satt det en sådan kompass mitt på instrumentbrädan på svenska Sk 11:or? Jag har för mig något annat... att den var ett vanligt instrument infälld i panelen...
Det kan du mycket väl ha rätt i. Jag har sett både infällda och utanpåliggande kompasser på bilder. Mest utanpåliggande. Hur det såg ut i de svenska har jag inte hittat något om i bild eller text, men så har jag inte letat så hårt heller. Det kan ju vara en av uppgraderingarna från DH82 till DH82a. Det kan säkert ha satts in modernare instrument senare också.

/Daniel
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Daniel_A skrev:... För att något litet av detaljerna ska synas så håller jag ena sidans luckor öppna för framtida betraktare. Lite extra pill utmed sidorna i cockpit blev det också. ...
Så du kan inte avhålla dig från att detaljera? Hmmm.., jag tror det börjar bli dags för en intervention snart - vi får helt enkelt tvinga dig att bygga en gammal Matchbox eller Frog rätt ur lådan för att kurera ditt AMS! ;)

Tyvärr har mitt bygge gått lite i stå på grund av en motsträvig burk Roundel Blue. Efter två veckor är färgen fortfarande lätt klibbig. Vet inte varför, men jag har råkat ut för det ibland med Xtracolour. :(
/G
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Mahatma G skrev:Så du kan inte avhålla dig från att detaljera? Hmmm.., jag tror det börjar bli dags för en intervention snart - vi får helt enkelt tvinga dig att bygga en gammal Matchbox eller Frog rätt ur lådan för att kurera ditt AMS! ;)
Det kan ni ju försöka med. Det är lättare att stoppa Ebola än att kurera AMS. Ni kan aldrig stoppa mig!!! Muhaha.... :twisted:

/Daniel
Stefan E
Namn: Stefan Ericsson

Inlägg av Stefan E »

Jag är lite sen i starten, som vanligt!

Men här kommer första delen i min Moths historia!

Jag har en alldeles särskild kärlek för just Tiger Moth!
Vi hade en Tiger Moth som bogserkärra i Blekinge Flygklubb (SE-CWG) när jag började segelflyga.
Den var riktigt bra som dragkärra, men det var INTE roligt att dra igång snurran på den!

---och Airfix nya modell då?

Den nya röda asken är läcker och boxarten snygg och priset är helt OK innan man tittar i lådan.

Bild

Första intrycket är superbt, särskilt för en som köpte flera exemplar i plastpåse för en herrans massa år sedan.
Då var det bara ca 20 ILLGULA delar i påsen och passformen var ”typisk gammal Airfix”, dvs det passade där det tog emot, och dekalerna var inget vidare.

Tre välgjutna ramar med ett drygt 40-tal delar, i Airfix numera välkända ljusgrå plast.
Plasten är väldigt mjuk så man får vara mycket försiktig när delarna lossas.
Vingar, stabbe o fena är mycket tunna och bakkanterna är i det närmaste skalenligt tjocka, absolut inget gjutskägg och i formdelningssömmarna är i det närmaste osynliga, otroligt fint gjutet!

En liten klar ram med två vindrutor, dekaler tryckta av cartograf och en suverän ritning i A4-format fulländar ”paketet”.

Bild

Bild

Man får till och med två piloter!

Jag kastade mig över bygget, och det gick snabbt att få ihop inredningen.

Bild

Jag struntade helt i Airfix förslag till inredningsfärger, jag målade den ljusgrå, som jag minns det var på på SE-CWG.

Bild

Rigghål borrade, de blev en aningen stora men kommer att fyllas med superlim senare.

Bild

Stöttorna monterade, mycket positiva monteringshål gör att det är nästen omöjligt att göra fel, så ”idiotsäkert” man kan göra det.

Bild

Kroppen ihoplimmad;

Bild

De större komponenterna var snart ihoplimmade.

Bild

Bygget har hittills gått snabbt och helt utan problem tack vare den otroligt fina passformen.

Jag är djupt imponerad av Airfix nya byggsatser, och att dessutom kunna sälja dem till ett så lågt pris gör dem mycket prisvärda!

Kommer mera snart…

Stefan E (Det är jag som inte är med på bilden...)
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Härligt att du är med Stefan!

SE-CWG är maskinen som Pär Cederqvist ägt i många år, visste inte den varit bogser-Moth i Blekinge!

Hälsningar

Magnus
Stefan E
Namn: Stefan Ericsson

Inlägg av Stefan E »

magnusf skrev:Härligt att du är med Stefan!

SE-CWG är maskinen som Pär Cederqvist ägt i många år, visste inte den varit bogser-Moth i Blekinge!

Hälsningar

Magnus
Jodå, "Pära" var vår bogserpilot i flera år innan han började jobba som flyglärare på Ljungbyhed.
Då hade vi skaffat en annan bogserkärra, en Piper Tripacer (en kort Cub med nosställ) som var mycket sämre dragkärra än vår kära Moth!
Mothen köpte Pära loss från klubben, han äger den fortfarande och flyger med den i Historic Flight, nu i de gamla gul/röda färgerna.

Kommer att bygga en modell av CWG också vad det lider.

Stefan E
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Fint att du är igång Stefan. Här kommer en rapport från mitt eget bygge. Det känns verkligen som jag har tagit den långa vägen här, men jag har ju mer än en månad på mig, så det ska väl lösa sig.

Instrumentpanelen ska bli lite roligare tänkte jag. Först tar jag en kopia på dekalen som mall. Sedan stansar jag urtavlorna på tunn plasticard.
Bild

Här är den extra skivan på plats och är grundad.
Bild

Dekalerna är på. Jag har tonat ner det vita med tunn svart dimma för att detaljerna ska se tunnare ut. Mitten på urtavlorna maskade jag med vaselin, så behöll de blänket också. Det förstärkes även med lite penslad golvpolish.
Bild

Nu får jag varna känsliga läsare för löjligt små detaljer. Det här är bitar av varmdragen gjutstam som ska bli kompassnålar.
Bild

Nålen placeras i en liten pöl klarlack på kompasshuset för att fastna. Sedan blev det en droppe av Panduros "Dimensional Magic" för att skapa en droppe som inte sjunker ihop. Och ja, nålarna pekar givetvis åt samma håll på kompasserna. Det vore ju att snubbla på målsnöret att missa det.
Bild

Här är allt målat och stolarna har fått bälten från Eduard. Fusk, kan en del tycka, men personligen tycker jag att montering av såna är bland det svåraste jag vet. Så man får allt slita för det fina resultatet.
Bild

Så är allt på plats...
Bild

...och så limmar vi ihop eländet.
Bild

/Daniel
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

OK, då vill vi se kompassnålarna peka åt rätt håll vid uppvisandet. Bevisas med lös magnetisk kompass bredvid. Kul detaljeringsknasighet :)
Stellan Schroeder Englund
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Daniel_A skrev:Nålen placeras i en liten pöl klarlack på kompasshuset för att fastna. Sedan blev det en droppe av Panduros "Dimensional Magic" för att skapa en droppe som inte sjunker ihop.
Va?! Har du inte borrat ur kompasshuset först? Och inte är nålarna platta heller! Tsss, tsss... FUSK!!! ;)
/G
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Mjahaaaa, det där är ju nästan fusk. Inga fungerande kompasser, skäms Daniel. Fuskbälten också, det är nästan så att det får bli ett par dagars vistelse på "vandrahemmet" i Skänninge. Nädå, snyggt jobbat. Det blir ett par Mothar som kommer se bra ut.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar