Admiral Hipper färdigställd!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Re: Admiral Hipper färdigställd!

Inlägg av kallenordlund »

Makalöst vackert Uffe! Bara att lyfta på hatten och gratulera till ett otroligt bygge.
Henrik Larsson

Inlägg av Henrik Larsson »

häpnadsväckande som vanligt! :)
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Rörande kamouflaget...
Bläddrade i en nyutkommen bok om de tyska slagskeppen och kryssarna nu när jag var nere i Tyskland senast. Bland annat stod det skrivet om hur man kamouflagemålade Scharnhort, Gneisenau och Prinz Eugen inför passagen genom den Engelska kanalen. Där fanns även en bild på hur trädäcket målades grått på Gneisenau. Vad jag förstod så målades däcken på stort sett på alla tyska enheter samtidigt något som många historiker inte nämnt tidigare. Förmodligen så gick det väl ut en "generalorder" från överkommandot om detta. Bäst dokumenterad är nog Tirpitz tack vare de engelska spaningsplan som letade efter henne. På några foton kan man ju klart se hur däcket var målat. Vilka färger som användes är lite svårare att komma fram till...
/Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Andre B. skrev:Rörande kamouflaget...
Bläddrade i en nyutkommen bok om de tyska slagskeppen och kryssarna nu när jag var nere i Tyskland senast. Bland annat stod det skrivet om hur man kamouflagemålade Scharnhort, Gneisenau och Prinz Eugen inför passagen genom den Engelska kanalen. Där fanns även en bild på hur trädäcket målades grått på Gneisenau. Vad jag förstod så målades däcken på stort sett på alla tyska enheter samtidigt något som många historiker inte nämnt tidigare. Förmodligen så gick det väl ut en "generalorder" från överkommandot om detta. Bäst dokumenterad är nog Tirpitz tack vare de engelska spaningsplan som letade efter henne. På några foton kan man ju klart se hur däcket var målat. Vilka färger som användes är lite svårare att komma fram till...
/Andre B.

Jag tror att det där med att måla däcken var något de började under 1942 ca.
Min modell föreställer Hipper 1941 och då tror jag inte att hennes däck var målat.
Inga av de bilder jag sett av hennes däck tyder på det.

Vad gäller Gneisenau har jag bilder från Brest där däcket är kammomålat men jag har också en färgbild, där man ser henne med trärent däck.
Bilden påstås vara från kanalgenombrytningen.
Svårtolkat som så ofta.
Historiens dimmor.....

Uffe
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Däcken på Gneisenau, Scharnhorst och Prinz Eugen målades vad jag förstått i Brest inför kanalpassagen. Tydligen kamouflagemålades även Hipper i Brest året före (?). Fartygsdäck är annars något som ofta får målas om då färgen ofta flagnar efter ett tag. Svårt att få färg att fästa på ett ofta "fett träslag" som dessutom är saltstängt mm. Sen är det väl frågan om under vilka betingelser man fick måla beroende på tidpunkt och väder...

Har en bok om Hipper och hennes systrar och kan heller inte hitta något som säger att däcken på något av fartygen målades före -42. Annars gick Hipper nog igenom flest ommålningar om man pratar kamouflage och inte vanlig örlogsgrå målning.

Prinz Eugen verkar oftast vara det fartyg som är lättast att bedömma vid vilken tidpunkt en viss bild är tagen då den lätta beväpningen ändrades och kompletterades genom åren. Synd att man dröjt med att fråga efter sådana här saker. De flesta som var med har gått bort sen många år. Även från Prinz Eugen...

Mvh. Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det finns förstås en fördel med alla dessa oklarheter.
Det öppnar för konstnärlig frihet:-)

Uffe
Andre B.

Re: Admiral Hipper...

Inlägg av Andre B. »

Hipper, 1940. Förmodligen den mest ommålade kryssaren i Kriegsmarine...

http://www.admiral-hipper-class.dk/admi ... rt_big.jpg

Mvh. Andre´B

Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack för kul bild!
Har inte sett den förut.
Uffe
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tyvärr inte.
Jag föredrar att bygga en ny modell istället för att dabba med gamla.
Anledningen att jag vanligen inte har gubbar på mina fartyg är att när jag kommit så långt med dem orkar jag inte mer.
Jag har en del idéer vad som kan göras med figurer och fartyg, det finns en del inspirerande bilder, men att först färdigställa ett stort fartyg och sedan befolka det, är mer än jag orkar.

Uffe
Skriv svar