Mopar Muscle

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mattias Linde

Re: Mopar Muscle

Inlägg av Mattias Linde »

Den var klart häftig, Sven-Åke. Mycket imponerad. Och hälften är genomskinligt så man kan se innanmätet, grymt.

Som utlovat kommer här bilderna på generatorn. Rotorn i centrum snurrar inte tillsammans med remhjulet. Det var för komplicerat att åstadkomma.
Bild

Bild

Det svarta remhjulet har också fått sig en putsning av gjutskarvar.
Sven-Åke K

Inlägg av Sven-Åke K »

Jössös, jag trodde nästan du skulle ha den till att produsera ström, snyggt jobbat!

PS:Kommer snart att starta en tråd om mitt bygget:DS

Sven-Åke
Mattias Linde

Sven-Åke, tack för uppmuntrande orden. Ser fram emot din tråd.

Det har knåpats lite mer på modellen, just nu försöker jag få till fästet för generatorn.

Det visade sig att det fäste som följer med modellen inte går att använda av flera anledningar, dels så är det för stort och ansluter till fel skruvhål uppe till höger ovanför fläkten, dels missar det hålet på generatorn. Dessutom så passar inte generatorn riktigt där Revell vill att man ska sätta den, den hamnar snett för att motorblocket är ivägen.

I byggsatsen finns det tre stycken runda pinnar på baksidan av generatorn som passar in i motsvarande öppningar i det orange motorblocket. På bilder jag sett så ser det ut som att hela generatorn ligger fri utanför, så jag klippte av en av de utstickande pinnarna, den längs ned, och förlängde den översta pinnen ca 5 mm så att generatorn kommer längre ut och sålunda kan rotera fritt runt sin monteringsbult. Detta löser problemet med att den hamnar snett, men tyvärr hamnar den lite längre ut istället, men det är inget som stör. Fläktremmen kommer ändå att sitta bra.

En ny triangulär fästplåt tillverkades av 0.5 mm plasticard som är mindre än originalet och som passar in på de nya måtten. Det som saknas är bultskallar, sedan kan den få lite färg på sig.

Bild
Provmontering av det nya fästet mot generatorn i den nya positionen.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Tjusigt !
Mattias Linde

Tack Robin!
Mattias Linde

Hallå. Dags för en liten uppdatering. Jag provade att montera dit fläktremmen som består av en svart gummisnodd, och tyckte att gummisnodden spännde alldeles för mycket med generatorn i det nya läget, särskilt med tanke på den något veka fästplattan jag tillverkat i 0,5 mm plasticard, så jag tog och tillverkade en ny i 1,0 mm plasticard som förhoppningsvis ska hålla bättre för påfrestningarna från gummisnodden. I värsta fall får jag leta upp en något längre gummisnodd.

Här är i alla fall resultatet efter att den nya fästplattan fått färg på sig och den limmats på plats tillsammans med generatorn.
Bild

Vy uppifrån där man klart ser mellanrummen på baksidan och högersidan av generatorn.
Bild

Fortsättning följer.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Mycket cool motor! Snyggt fäste på generatorn.
Mattias Linde

Hallå! Dags för en liten uppdatering av bygget.

Igår fick jag hem lite beställda gummislangar till bygget, så nu kan jag fortsätta bygget. De kommer från Scale Production och heter Water Cooler/Radiator Hose i storlekarna 1.1 mm, 1.8 mm och 2.6 mm.
Den mellersta storleken ska jag ha mellan ena förgasaren och vakuumprytteln på tändningsfördelaren. För detta behövde jag demontera förgasaren och borra upp ett 1.9 mm hål för att montera slangen. I byggsatsen är denna slang tillverkad av styren vilket ser extremt fult ut, plus att slangen går till fel förgasare från vad jag kan se på referensbilder. När jag ändå hade tagit loss förgasarna (allt skruvas loss) passade jag på att måla om dessa med Alclad Semi-matt Aluminium, som jag verkligen gillar.

Bild
Bild
Slangen från Scale Production monterad med lite superlim. Jag kapar den senare när jag vet hur lång den behöver vara.

Bild
Allt åter monterat. Nu har förgasarna samma kulör som generatorn.

Så till nästa stora modifiering. Pumpen till styrservot. Först och främst så var den ihålig på baksidan och hade en stor cylindrisk tapp som stack rakt ut och som användes i modellen för att hålla den på plats. Till det kommmer gjutskarvar och lite andra felaktigheter som behövde fixas till. Jag försöker bygga en '70 till '71 års 426 HEMI och då var det en lite annorlunda pump än den pump från '66 som jag tror att byggsatsen föreställer.

Bild
Så här såg det ut i byggsatsen.

Hålet fylldes igen med spackel och tappen på baksidan togs bort samtidigt som gjutskarvar slipades ned och snyggades till. Det mindre röret togs bort och ersattes med en bit böjd 1.6 mm aluminiumtråd monterad i 90° vinkel från toppen. Sedan började jag tillverka ett nytt fäste som mer efterliknar originalet. Allt målades sedan i blank svart färg och locket i Alclad Semi-matt Alu.
Bild
Bild

Pumpen för servostyrningen målad och monterad. Notera även att jag laggt på lite wash för att få lite mer liv i modellen.
Bild
Bild
Bild
Bild

Fortsättning följer.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ingen rost, chippning och lera?
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Hej Mattias,
Remhjulet bakom fläkten har hjutskarvar som syns på dina bilder, inklusive ett "hack" i spåret för remmen.
Kanske synd att låta dem vara kvar när du är så noga med andra delar ?
/ Robin
Skriv svar