1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31 FÄRDIG SIDAN 3
-
- Namn: Johan Elvin
Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31 Målad!
Ser riktigt bra ut.
Det ser ut som du har fått en ljusare nyans på färgen än vad jag har.
Blir lite imponerad över hur airfix verkar ha höjt sig markant på senaste tiden kvalitetsmässigt.
Det ser ut som du har fått en ljusare nyans på färgen än vad jag har.
Blir lite imponerad över hur airfix verkar ha höjt sig markant på senaste tiden kvalitetsmässigt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31
Har du inte missat en poäng här? Xtracolour korrekt applicerad ger en blank yta, just för att man skall kunna sätta på dekalerna direkt utan att behöva blanklacka innan. Detta är en av anledningarna till att jag helst använder Xtracolour.kallenordlund skrev:Hej Hopp!
Nu har Xtracolors PRU-blue gjort sitt jobb och kärran ska få torka riktigt ordentligt. Sedan blir det klarlack och dekaler.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
-
- Namn: Kalle Nordlund
Jodå Sten. Den gav en blank och fin yta. Jag har dock aldrig använt Xtracolor tidigare och vet inte hur den reagerar med Micro Sol och Set. Har varit med om missfärgningar med andra märken. Därför klarlackenSten Ekedahl skrev:Har du inte missat en poäng här? Xtracolour korrekt applicerad ger en blank yta, just för att man skall kunna sätta på dekalerna direkt utan att behöva blanklacka innan. Detta är en av anledningarna till att jag helst använder Xtracolour.kallenordlund skrev:Hej Hopp!
Nu har Xtracolors PRU-blue gjort sitt jobb och kärran ska få torka riktigt ordentligt. Sedan blir det klarlack och dekaler.

-
Kombinationen Xtracolour och Micro Sol/Set helt problemfri enligt mina erfarenheter.kallenordlund skrev:Jodå Sten. Den gav en blank och fin yta. Jag har dock aldrig använt Xtracolor tidigare och vet inte hur den reagerar med Micro Sol och Set. Har varit med om missfärgningar med andra märken. Därför klarlackenSten Ekedahl skrev:Har du inte missat en poäng här? Xtracolour korrekt applicerad ger en blank yta, just för att man skall kunna sätta på dekalerna direkt utan att behöva blanklacka innan. Detta är en av anledningarna till att jag helst använder Xtracolour.kallenordlund skrev:Hej Hopp!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
-
Det låter alla tiders. Nu är det tyvärr för sent men en annan gång så...
-
De "stora" dekalerna är på plats. Cartograph har gjort sitt jobb väl vad gäller kvalitén. Korrektheten skall jag inte uttala mig om men jag tycker de gör sig på kärran iaf. I morgon då de har torkat ska jag skära till dem i panellinjer m.m. samt applicera stencilerna.

-
Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31 Dekaler!
Nu är även stencilerna på plats och allting är förseglat med ett lager klarlack. Imorrn blir det en sparsam vädring.

-
Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31 Dekaler!
Ikväll färdigställde jag henne och jag blev riktigt nöjd med resultatet. Det som stör mig lite är att Micro-seriens maskeringsvätska som jag satte på kameragluggarna under kärran inte fungerade. Gummimassan torkade till en stenhård yta som måste skrapas bort...suck.
Vädringen är väldigt sparsmakad då de bilder jag tittat på visar väldigt rena kärror. Har inte ens lagt dit avgassot då jag vill ha henne ren. En svart pin-wash i panellinjer och på nitar samt ett lager Alclads satinmatta klarlack. Orginalet har ju fyrekrade fälgar men Airfix bifogar bara treekrade, bygget är ju OOB så det är sak samma.
Nu ska jag ta itu med Trumpeters SU-152 i 1/35.

Vädringen är väldigt sparsmakad då de bilder jag tittat på visar väldigt rena kärror. Har inte ens lagt dit avgassot då jag vill ha henne ren. En svart pin-wash i panellinjer och på nitar samt ett lager Alclads satinmatta klarlack. Orginalet har ju fyrekrade fälgar men Airfix bifogar bara treekrade, bygget är ju OOB så det är sak samma.
Nu ska jag ta itu med Trumpeters SU-152 i 1/35.

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31 FÄRDIG SIDAN 3
Den där gillar jag! Snyggt jobbat Kalle!
Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31 FÄRDIG SIDAN 3
Instämmer ,mycket vacker. Den är verkligen fin i den där färgen Spitén/Lennart