Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stort tack skall ni ha Roger, Frank, Joakim och Micke!
Väldigt roligt att det gillas. Eftersom det alltid går så oerhört lång tid mellan målnings/vädringspassen, så blir det alltid en tröskel för mig när det är dags.
Nu skall jag försöka hålla hålla farten uppe. Nästa steg är målning och vädring av övre stridsutrymmet och sedan tornet.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Då har arbetet fortsatt under helgen, och kan konstatera att övre stridsutrymme är mer eller mindre klart. Ett par detaljer till skall på plats (reglage mm, samt radio). Kommer även att ta ett pass till med oljefärger för att få till lite mer nyanser.
Jag gjorde om alla rundnitarna innan målningen började - 2012 hade jag ingen punch-and-die som kunde tillverka nitar med runt skalle, och mitt första försök med att trycka till nitremsorna bakifrån med ett vasst verktyg var inte övertygande (se sida 13). Nu hade jag möjlighet att göra dem på riktigt eftersom nitverktyg införskaffades för ett par år sedan..
Insåg väldigt snabbt att det kommer att blir väldigt mörkt inuti, så har lagt till en LED för att belysa interiören. Ett par bilder från "belysningstestet" finns med. Den första är med taklampan tänd (dock blev det en väldigt konstig gul nyans, förmodligen för att LED belysningen lurar kamerans vitbalans. Jag hade att välja mellan gulaktigt på utsidan, eller blått sken på insidan vilket inte reflekterar hur det egentligen ser ut, LED'n är helt vit). Den andra bilden är med taklampan i rummet släkt.
Här kommer bilderna i allafall!
Interiör med nya nitar (mässingsskenorna var jag tvungen att limma dit eftersom taket hade börjat bågna, ingen som syns utifrån):
Grundmålning och chippning:
Färdigställning / vädring (ena bilden är "flippad" i photoshop för att få delen på rätt håll, blir lite annat perspektiv då).
Belysningstest:
Å så en liten storleksreferens:
"Svenne-Kongo"
Otroligt snyggt Sven. Jag gillar verkligen ditt sätt att vädra metallen genom färgskavet. Belysningen är ju en ball faktor också. (jag som snart måste prova belysning i någon form på ett flygplan)
Belysning är kul, och det ger ju också (så klart) mycket bättre insyn på detaljer som annars skulle försvinna in i mörkret. Tycker absolut att du skall prova på detta.
"Svenne-Kongo"