Jag fick ta mig i kragen igår och ta några tafatta bilder på min Bismarck. Det känns som om min "illness" tyvärr satte sig i min rygg så jag har istort inte kunnat ta mig ur sängen på flera dagar. Fortfarande riktigt ont, men kände endå att jag lär ju börja röra på kroppen. Därför gjorde jag min egen "fotoshoot". Dessa bilder säger inte så mycket egentligen mer än att bygget är klart...I det närmaste bör tilläggas. Jag skulle ju ha gjort klart allt i helgen, men det blev ju inte så. Det är 3 st AA singelshot bössor kvar samt stagen i aktern samt kättingen för reservankaret och de små kättingar som håller ankarna spända mot ankarklyset. Riggningen som är en helt annan process än att "bygga" plastmodeller, anser jag mig ligga låååångt ned i skuggan av Uffes makalösa riggningar. Jag vet inte..Men jag antar att det är skills eller tålamod som sätter gränserna. Jag kände på slutet att jag mer raserade än att bygga upp. Riggning är en KONST som jag behärskar dåligt helt enkelt. Men det får för mig duga för tillfället.
En lite byggrecension kan jag komma med iallafall. Trumpeter Bismarck må vara en dyr modell, men den innehåller väldigt mycket för pengarna. Det jag tycker brister på Trumpeters sida är att dom istortsett bara skalat upp bestyckningen från sina 350 modeller, i synnerhet AA kanonerna samt de allra minsta bestyckningen. Detta ser inte klokt ut enligt mig på denna skala så jag var därför tvungen att köpa Mk.1s armament etchkit. Där ser dom iallafall ut som vapen ska göra i den skalan vi nu bygger.

Sen en annan ganska irriterande sak är att huvudbetyckningen inte går att nivilera sin fulla längd, utan man kan bara ha dem antingen rakt fram eller några grader uppåt. För annars tar dom i tornets botten?!?.
Sånt där borde dom ha satsat på istället för att skicka med en massa onödig ets som kugghjulshalvmånen för nivileringen till 10.5:orna som inte gör NÅN synbar effekt alls.Tar bara tid av en.
Förövrigt en ganska trevlig modell. Dock är den på tok förstor. Det har jag kommit till insikt om nu. glaskupolen som ska vara över fartyget kommer kosta minst 2 papp. för man vill ju inte ha damm på denna bjässe. I ett skåp får den inte plats i iallafall.
Nåväl.. Några bilder bjuder jag på..så länge!