Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch [FÄRDIG s.14]
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
När jag växte upp så hade ingen bott i någon skans på många år. Min morfar gjorde det. Men det var under kriget. Så skansadvokaten fick gå i land och den yngre mässadvokaten mönstrade på istället... *s*
Har gått på lite tank med, Vindemia (jo, vi hade tankarna fulla med vin och sprit) och Okturus (ett av de sista Uddevallabyggena) innan det blev RoRo för resten av slanten. Min morbror var Transare. Var med ombord på Rio de Janeiro, Mirraboka (såg henne sista gången vid Amerikakajen i Göteborg någon gång -79), Kolsnaren och Elgaren bla...
Jodå, vi hängde ut lotslejdaren på Tor Gothia och Tor Dania med. Men det var ett "h-----e" att hiva upp den. Det var ju närmare 15 meter lejdare som skulle hem.Och jag har aldrig vägt över 60 kilo... *s*
Vänligast / Andre
Har gått på lite tank med, Vindemia (jo, vi hade tankarna fulla med vin och sprit) och Okturus (ett av de sista Uddevallabyggena) innan det blev RoRo för resten av slanten. Min morbror var Transare. Var med ombord på Rio de Janeiro, Mirraboka (såg henne sista gången vid Amerikakajen i Göteborg någon gång -79), Kolsnaren och Elgaren bla...
Jodå, vi hängde ut lotslejdaren på Tor Gothia och Tor Dania med. Men det var ett "h-----e" att hiva upp den. Det var ju närmare 15 meter lejdare som skulle hem.Och jag har aldrig vägt över 60 kilo... *s*
Vänligast / Andre
Senast redigerad av Andre B. den 20 mar 2013, 19:30, redigerad totalt 1 gånger.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Christian.
Jag har just haft klassningsmöte inför 08-OPEN.
Jag såg inte att Tirpitz var anmäld.
Du kommer väl med henne ändå, så att vi kan ställa TRE slagskepp av Bismarck-klassen intill varandra och fota oss vid dem på söndagen.
Uffe
Jag har just haft klassningsmöte inför 08-OPEN.
Jag såg inte att Tirpitz var anmäld.
Du kommer väl med henne ändå, så att vi kan ställa TRE slagskepp av Bismarck-klassen intill varandra och fota oss vid dem på söndagen.
Uffe
Det hade varit kul att även se Tirpitz på 08.
Hon ser ju mer eller mindre klar ut, kämpa på!
Hon ser ju mer eller mindre klar ut, kämpa på!
Ja tyvärr har jag inte anmält henne till tävlingen. Som ni kanske märkt på bristen av uppdateringar i tråden så går bygget larvigt långsamt. Att kombinera universitetsstudier med modellbygge är lättare sagt än gjort, i alla fall under dom här senaste terminerna som varit väldigt intensiva. Därför har i princip ingenting hänt sen senaste uppdateringen och tyvärr känns hon alldeles för ofärdig för att visas upp. 
Men om man ser det från den positiva sidan istället så innebär det att när hon dyker upp på open nästa år så har jag haft ett helt år på mig att finputsa henne! Dessutom planerar jag att få klart någon mindre kompis till henne tills dess. Har ögonen på en hel del intressanta kit som jag tänkt dra igång när Tirpitz är klar. Vad sägs om att jag fixar ihop en Warspite som kompensation? Tycker det varit en obegriplig brist på brittiska fartyg här om kring! Visst, dom må vara ganska fula men fulla med charm är dom!

Men om man ser det från den positiva sidan istället så innebär det att när hon dyker upp på open nästa år så har jag haft ett helt år på mig att finputsa henne! Dessutom planerar jag att få klart någon mindre kompis till henne tills dess. Har ögonen på en hel del intressanta kit som jag tänkt dra igång när Tirpitz är klar. Vad sägs om att jag fixar ihop en Warspite som kompensation? Tycker det varit en obegriplig brist på brittiska fartyg här om kring! Visst, dom må vara ganska fula men fulla med charm är dom!

Ta med båten och visa upp utom tävlan, går alldeles utmärkt!
Stellan Schroeder Englund
Hallå allihop! Har äntligen sett till att ta lite bilder och uppdatera tråden! Arbetet fortsätter att röra sig framåt sakta men säkert på varvet och man börjar ana slutet! Inte lång tid kvar innan hon är redo att sjösättas och kan sätta kursen mot de norska fjordarna!
Jag nu vädrat både skrov och överbyggnad. På överbyggnaden så använde jag MIG's neutral wash för att få fram skuggor. Skrovet hade jag ju tänkt hålla väldigt lätt vädrat men det visade sig vara rätt svårt att hålla sig till den planen när arbetet väl började. Jag märkte att det var väldigt svårt att begränsa sig!
Använde här oljefärg för rosten och för de mörkare avrinningarna testa jag både tamiyas weathering master-grejer och MIG's dark wash. Även om jag nog borde försökt få det hela lite subtilare så är jag ändå nöjd med resultatet. 
Igår så inhandlade jag även 0,1mm fiskelina och en tuschpenna och gjorde mitt första försök med riggning. Det är det moment jag fruktat allra mest under det här bygget men det visade sig faktiskt inte vara så farligt! Kombinationen CA-lim och fiskelina är kanon tycker jag! Lättjobbat och sitter fast bra samtidigt som det inte är så känsligt. Råkar man peta till en tråd så flexar den bra utan att lossna! För att sträcka upp trådar som blir lite slappa använder jag en nål som värmts med tändare. Bara att hålla nära tråden så sträcker den på sig snällt!
Fortfarande mycket riggning kvar men det känns som det nog kommer gå bra.

Jag nu vädrat både skrov och överbyggnad. På överbyggnaden så använde jag MIG's neutral wash för att få fram skuggor. Skrovet hade jag ju tänkt hålla väldigt lätt vädrat men det visade sig vara rätt svårt att hålla sig till den planen när arbetet väl började. Jag märkte att det var väldigt svårt att begränsa sig!

Igår så inhandlade jag även 0,1mm fiskelina och en tuschpenna och gjorde mitt första försök med riggning. Det är det moment jag fruktat allra mest under det här bygget men det visade sig faktiskt inte vara så farligt! Kombinationen CA-lim och fiskelina är kanon tycker jag! Lättjobbat och sitter fast bra samtidigt som det inte är så känsligt. Råkar man peta till en tråd så flexar den bra utan att lossna! För att sträcka upp trådar som blir lite slappa använder jag en nål som värmts med tändare. Bara att hålla nära tråden så sträcker den på sig snällt!
Fortfarande mycket riggning kvar men det känns som det nog kommer gå bra.

Helgrymt jobbat! ser riktigt bra ut det där! Gillar din riggning!
Du bigmek, var du på besök på 08-open?
Du bigmek, var du på besök på 08-open?
Tack så mycket! 
Ja jag var förbi en snabbis på lördagen, såg tyvärr inte dig eller Uffe annars hade jag sagt hej! Det var riktigt mäktigt att se din Bismarck på riktigt! Jag hade inte riktigt insett hur pass mycket större 1/200 är än 1/350. :Att den dessutom var så snyggt byggd och målad gjorde det hela till en riktig supermodell!

Ja jag var förbi en snabbis på lördagen, såg tyvärr inte dig eller Uffe annars hade jag sagt hej! Det var riktigt mäktigt att se din Bismarck på riktigt! Jag hade inte riktigt insett hur pass mycket större 1/200 är än 1/350. :Att den dessutom var så snyggt byggd och målad gjorde det hela till en riktig supermodell!

-
Bra riggat och snyggt etsjobb hittills.
Kämpa på, det är nära färdigställande nu.
Uffe
Uffe
+1! Ville bara säga att den här tråden inspirerade mig att bygga min egen Tirpitz (och nu även posta min första post). Kämpa!Ulf Lundberg skrev:Bra riggat och snyggt etsjobb hittills.
Uffe