S 31 Spitfire 1/72 - vilken byggsats ska man välja?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Re: S 31 Spitfire 1/72 - vilken byggsats ska man välja?

Inlägg av Andre B. »

En av många trådar om Airfix Mk.IX och vingarna...

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... 72/&page=2

Jag tyckte väldigt bra om Airfix Mk.IX som modell (bortsett från den spartanska inredningen) och hade en tanke på att köpa en till. Men idag så... ...ja, det handlar nog enbart om Eduard's utgåva om jag skall köpa någon mer Mk.IX.

Det kan hända att jag bara känner att Airfix'en har "bredare vingar" när jag ser bilden på dina fina modeller Magnus. Men det jag känner är att Eduard's utgåva har "smalare vingar"...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kimskarby
Namn: Kim Skarby

Inlägg av kimskarby »

Tack för tipsen. Kul att höra att Airfix blivit bättre. Förr köpte man kanske deras grejor för att det följde med svenska dekaler (tex. deras J26 Mustang och J30 Mosquito). Nu finns det ju fina dekaler att köpa vid sidan om.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Vänner! Jag lekte lite med skjutmåttet igår och André har alldeles rätt, Airfix vingar är bredare jämfört med Eduards. Det handlar om ca 1,5 mm en bit ut från vingroten vilket faktiskt är synligt om man har en Eduard-modell stående bredvid och vet vad man ska titta efter! Jag vidhåller dock att det absolut inte ska avhålla en från att bygga en S 31 av Airfix Mk XIX :), den byggsatsen "ser Spitfire ut" trots vingen!

Hälsningar

Magnus
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Kan bara hålla med Magnus. Och vill nog säga att samtliga Spitfire från Airfix idag är väldigt trevliga att bygga som modeller. Jag tycker väldigt bra om både Mk. XIX och Mk. IX som modeller då de är svåra att misslyckas med rakt ur lådan.
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Jag tror lite mer på Fujimi. Det är mycket finare panellinjer och de är lättare att få ordning på , än Airfix som är väl grova och svårt att göra nåt åt.
Jag har byggt en Fujimi, och den är jättefin.
Det är säkert mer jobb på Fujimi, men det är väl det vi är här för?
/Neil
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Fujimi är fin men även den har väl lite "formissues" med? Vill minnas att sporrhjulet fått mest kritik. Men den är inte så illa som Academy som fått mycket kritik för sitt utseende. Skar bort kylarna på min och ersatte dem med delar från en gammal Heller...

Vänligast / André

Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Nackdelarna med Fujimi, är en viss puckelryggighet, man bör byta huv, eller ha öppen huv. Sedan har den en jätte jobbig längsgående skarv på bakkroppen. Cockpit inredning är klen, speciellt på bubbelhuv varianten. Men panellinjerna är fina, därför gillar jag den trots allt bättre än Airfix.
Jag ser en välbyggd Fujimi MkXIX hos en kompis ganska ofta, och den ser väldigt rätt ut.
/Neil
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Annars är Airfix gamla Mk.I/II ofta hållna som väldigt bra Spitfire modeller än idag. Inte minst formmässigt...
/André

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Vid ett besök hos Dinomin Hobby i Borås så träffade jag ett antal glada byggare från IPMS Göteborg (undrar om någon lyckades köra ut dem, stänga butiken och komma hem? ;).

Jag fick även med mig en Spitfire Mk. Va utgiven av AZ model (Tjeckien). Har ju läst en del om AZ och deras Spitfires och tänkte att det kanske var hög tid att få med mig en hem. Och då jag har haft ett pågående bygge av en Airfix Mk. Va där Douglas Bader's W3185 varit förebild tyckte jag att det kunde vara roligt att få med mig en modell med dekaler för just Douglas Bader's W3185.

Förutom dekaler för W3185 så medföljer dekaler för ytterligare tre maskiner. Två brungröna och en grågrön. Den sistnämnda sticker ut lite då den har ett snett "fuselage band" i sky. Lite kul är att bland dekalerna finns dekaler för den lilla lycka som satt fast i vänstra sidan av plexiglashuven. Douglas Bader's "Sparkande Stövel" finns dock inte med. Är dock oklart om den även fanns på W3185...

Och om vi tittar lite på vad som finns i lådan och jämför det med Airfix Mk. I/II/Va vad hittar vi då?

AZ är ju lite att betrakta som kortserieutgåvor jämfört med de Spitfires som Airfix gett ut. Och det märks inte minst på modellens ytor. Linjeringen är väldigt fin och mindre leksaksaktig men ytorna påminner lite om krackelerad färg och kräver mycket polering känner jag. Det är även mycket rengöring med avseende på utkastarmärken mm. Man får även räkna med att tunna ut vingarna då dessa kan vara något tjocka. Men när väl delarna är slipade och polerade känns passformen god.

Inredningen är nog likvärdig med Airfix. AZ har riktig instrumentbräda där Airfix har en dekal. Men Airfix har en bättre stol och spak. AZ har inte glömt bräckjärnet vilket Airfix lämnat hemma.

Att AZ likt Airfix tänkt till när det handlar om flera versioner i samma form märks då både DH och Rotol propellrar ingår med tillhörande Spinners samt även en tvåbladig propeller. Något man uppskattar om man även bygger Hawker Hurricane Mk. l.

Båda typerna av oljekylare medföljer. Den runda för Mk. V är gjord i resin och där får man fila bort överskottet innan man kan limma fast den på vingen. Det finns inga som helst "location points" på modellen så man bör titta efter ordentligt var saker och ting skall sitta innan man limmar.

Dimensionerna då? Skrovhalvan från AZ passar nästan rakt av på Airfix utgåva. Men den har något längre motorhuv/kortare glashuv. Vingarna är något smalare än Airfix utgåva men passar ändå nära rakt av mot Airfix skrovhalva. Om vingspannet är densamma kan jag inte säga i nuläget.

IMG_20190121_225601_626.jpg
IMG_20190121_225601_626.jpg (34.61 KiB) Visad 6679 gånger

Airfix ljusgrå plast och AZ mörkgrå.

Vilken skall man köpa då? Tror nog ändå att det handlar om att Airfix utgåva är den prisvärdare av dem. Den kräver minst arbetsinsats om än att linjeringen är rätt grov...

Mvh. André

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag kollade på AZ:s Spit XVI i Moson för några år sedan och var rätt imponerad av den, de har blivit duktiga tycker jag. Jag köpte dock aldrig någon sådan och nu finns ju Eduards XVI så det lär inte bli aktuellt för mig.

Bra spaning André!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar