SAAB 37, Arkivfynd
-
- Namn: Jonny Andersson
Re: SAAB 37, Arkivfynd
Bukfenan på Viggen är målad i en ljusgrå färg, alla versioner, den är tillverkad av glasfiber.
Jonny
Jonny
-
- Namn: Lars Befring
så ska det naturligtvis vara
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
Och nu inser man att bukfenan är omålad på alla metallrena och splintermålade Viggar! och ska vara en aning ljusare än 058:an (undersidesfärgen)
Hade jag ingen aning om!
Hade jag ingen aning om!
-
-
- Namn: Jonny Andersson
Färgen på bukfenan är rätt lik den grå färgen på landställen och den ska också ha en tunn svart framkant.
Även toppen på fenan, som också innehåller en antenn, var från början målad i samma grå färg med svart
framkant, den blev senare svart i och med kamouflagemålningen.
Jonny
Även toppen på fenan, som också innehåller en antenn, var från början målad i samma grå färg med svart
framkant, den blev senare svart i och med kamouflagemålningen.
Jonny
Jag är tveksam till att den är målad på alla metallrena Viggar. Prototyper och tidiga plan har ett tydligt gulstick på bilder så jag misstänker att det var omålad glasfiber i början.
-
Ohh... det här är intressant!
Bukfenan verkar vara ganska mörk om den ska vara omålad (som dom ser ut att ha varit på tidiga prototyper)
och en smal, 3cm?, svart framkant.
Även "åsen" fram till mittbalken verkar vara komposit och omålade på dom tidiga FC AJ37:orna. (Nordic Air Power #5 sid 21)

(sliten SK37 prototyp)
Fentoppen ska enligt min målningsritning vara kamouflerad med en omålad grå framkant. Dom var också målade med kamouflagefärg på bilderna jag har sett av dom första målade Viggarna (Nordic Air Power #5 sid 38 o 39) MEN!! där ser jag också att framkanterna på balkarna verkar vara metallrena men att det ser ut att vara ett smalare område än på vingarna, 3 cm igen?
kul!
Bukfenan verkar vara ganska mörk om den ska vara omålad (som dom ser ut att ha varit på tidiga prototyper)
och en smal, 3cm?, svart framkant.
Även "åsen" fram till mittbalken verkar vara komposit och omålade på dom tidiga FC AJ37:orna. (Nordic Air Power #5 sid 21)

(sliten SK37 prototyp)
Fentoppen ska enligt min målningsritning vara kamouflerad med en omålad grå framkant. Dom var också målade med kamouflagefärg på bilderna jag har sett av dom första målade Viggarna (Nordic Air Power #5 sid 38 o 39) MEN!! där ser jag också att framkanterna på balkarna verkar vara metallrena men att det ser ut att vara ett smalare område än på vingarna, 3 cm igen?
kul!
-
-
- Namn: Robert Bergwall
Fanns det inte ett förslag till "sjökamouflage" med blått istället för mörkgrönt i den vanliga FOA-kamouflagen ("splinetrkamo")? Vet inte vart jag läste det, här för några år sedan, Kronmärkt? Är det redan uttjatat?
-
- Kontakt:
Intressant är att Fara-märkningen vid luftintagen saknas (den gjorde väl det på de först levererade Viggen). Men du kanske ändå ska klämma in en liten rackare modell Ä under sjuan? Det vore konstigt om de inte hade haft med någon sådan märkning alls. Sedan är väl frågan om det inte ska vara en Hugg Här-märkning av den gamla typen? Dvs med cirkel mitt i en fyrkant.
Den här vill man ju bygga!
Kanske något för någon av de gamla Hellermodellerna nu när det kommer nytt godis i 1/72.
Den här vill man ju bygga!