Förslag på figurrelaterat föredrag på C4 Open?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax

Re: Förslag på figurrelaterat föredrag på C4 Open?

Inlägg av Lurifax »

Jag ser gärna att du pratar lite om hur man målar skuggor och högdagrar med akrylfärg. Det är den teknik jag har svårast för. Jag är uppvuxen med vått-i-vått med Humbrol och oljefärg, vilket ger bra resultat rätt lätt. Lager-på-lagerprincipen för akryl är svårare. Hur späder man, hur bryter man färgen, hur jobbar man med penseln utan att lösa underliggande lager, hur undviker man att färgen "spricker" dvs bara blir lite pigment i vatten som rinner omkring överallt på figuren?

Akryl ska ju spädas rätt mycket och man ska jobba med tunna lager. Men ju tunnare färgen blir desto svårare blir den att applicera på rätt ställe. Och desto svårare blir det att med ögat se hur mycket man ska lägga på. Ofta håller jag på med lager på lager utan attt något händer. Då drar jag i lite mer färg och så blir det plötsligt för mycket.

Men oavsett så ser jag fram emot ditt föredrag. Du är duktig. Jag skulle gått på förra då du blev sjuk.
(Jag kan påpeka att Fagerberg även höll ett bra föredrag för några år sedan om figurmålning, dock så minns jag hans föredrag som mer allmänt hållet.)
holst

CU@C4
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra val av föredrag!
Ett förslag, allmänt om figurmålning i skala 1/35 och 1/48 eftersom dom skalorna är vanliga för oss modellbyggare som inte har figurmålning som specialitet men som ändå vill placera lite figurer vid modellerna.

Anders E
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Tack för förslagen.

Jag lutar lite åt något om grunderna i Akrylfärg med skuggning och högdager-tekniker.
Hur låter det?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Janne Nilsson skrev:Tack för förslagen.

Jag lutar lite åt något om grunderna i Akrylfärg med skuggning och högdager-tekniker.
Hur låter det?

Janne Nilsson
Det låter :) :D :lol:

Toppen med andra ord. Jag kommer!
holst

CU@C4
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Det låter som ett bra ämne.
Anders E
Skriv svar