Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robert A

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av Robert A »

Vallejos primer var ingen höjdare i min mening och har ett par bekanta som sagt samma sak. Alla vi kör med Alclad eller Mr.Color primer och de fungerar ypperligt, torkar fort och är lätt att slipa.
Om man föredrar sprayburk finns ju tamiyas men varför köra med sprayburk när man just har en airbrush :)
103driver

Inlägg av 103driver »

Att färg kan släppa kan ofta bero på att man inte tvättar modellen före målningen. Det finns ju alltid lite fett och annat på modellen som kan göra att färg släpper eller uppför sig lite konstigt. Det är iofs inget som jag själv råkat ut för, men väl andra. Jag brukar för det mesta tvätta modellerna innan jag penselmålar.

Men jag får testa lite olika varianter, även primers o coating.

Lasse
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Kanske läge för en duell eller mästerskap?
Varje deltagare ställer upp med sin favoritkombination och sen får några utvalda domare bedöma hur de lyckas och hur enkelt det ser ut att vara (eller inte vara).

Enskilda byggare/målare kan ha olika krav på resultatet och olika åsikter om hur mycket krångel som är acceptabelt för att nå resultatet.
Måste det vara fettfritt och kliniskt rent eller ska färgh-vetet fastna ändå? Måste det vara luktfritt? Får den färdiga ytan vara hur ömtålig som helst eller måste den tåla lite slitage?

;-)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

magnusf skrev:Jag har inga som helst problem att spruta Vallejo, det går alldeles utmärkt. Däremot så tycker jag det funkar ännu bättre med Gunze och Tamiya.

Vad gäller att slipa så kanske jag har haft otur men i mitt fall så har färgen släppt från underlaget. Primern är betydligt värre än den vanliga färgen i denna aspekten och därmed värdelös för det jag vill ha den till.

Att det uppstod en kant när jag slipade är inget hittepå, det är ett faktum. Stellan - jag respekterar att du lyckas slipa ner din Vallejo-färg, vänligen respektera att jag misslyckas med samma sak.

Eftersom jag vet att du har vägarna förbi (under :-) ) mitt hus då och då så kom förbi så får du min primerflaska Stellan!

Hälsningar

Magnus
Magnus, my dear, menar inte alls att du hittar på vad det gäller kanterna. Kanske har jag missförstått vad uttrycket faktiskt innebär, det jag menade var att det blir något sorts "knas". Får kontakta Herrmods för lektion. Faktum respekterar jag självklart, finns ingen anledning att betvivla vad folk upplevt.

Anlitar nog firman som borrade för bergvärme i Stockholm härom året och lyckades borra sig ned i en tunnelbanetunnel. Kanske de kan genomföra konststycket fast omvänt nedifrån tunneln under huset. Då kan jag tömma flaskan där den står på ditt byggbord. Vänligen ange koordinaterna för flaskans läge. Tack för erbjudandet, ska testa innehållet vid tillfälle.
Stellan Schroeder Englund
103driver

Inlägg av 103driver »

En fråga om filter. Min hemmabyggda cleaning pot bör ju ha ett filter som stoppar fuktdimman när jag rengör sprutan. Räcker det med vilket filter som helst eller måste det vara någon speciell typ? Beror kanske på om det är vatten eller lösningsmedel i sprutan...

Lasse
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag har en gammal syltburk som jag satt en bit dubbelvikt t-shirt-tyg över med hjälp av en hårsnodd stulen från antingen fru eller döttrar. Mitt i har jag stuckit hål med skalpellen, där stoppar jag ner nosen på sprutan och blåser. Det räcker rätt bra som filter tycker jag!

/M
103driver

Inlägg av 103driver »

Ok, tänkte mest på om man skulle använda ett filter som reducerar ev. lättflyktiga ångor. Det blåser ju ut lika mycket luft som det kommer in... Jaja, jag får testa med något som i alla fall tar bort aerosolen...

Lasse
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

103driver skrev:En fråga om filter. Min hemmabyggda cleaning pot bör ju ha ett filter som stoppar fuktdimman när jag rengör sprutan. Räcker det med vilket filter som helst eller måste det vara någon speciell typ? Beror kanske på om det är vatten eller lösningsmedel i sprutan...

Lasse
Heh, jag byggde en utomrdentlig liten sak av en PET flaska som jag skar en serie hål runt underdelen och fyllde flaskan med hushållspapper.....den släppte inte ut färgångor faktiskt, var bra att byta ut hushållspapperet efter ett par tre modeller dock :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Har du en bild på din lösning med PET-flaska Janne?
Verkar spännande.
Mvh
Emil Juhl
Robert A

Inlägg av Robert A »

Om man inte vill bygga själv finns ju billiga cleaning pots på ebay. tror jag pröjsa 70kr inkl frakt för min ifrån kina, en kopia av iwatas variant.
Skriv svar