IPMS Östergötland gruppbygge - Airfix 1:72 Tiger Moth

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: IPMS Östergötland gruppbygge - Airfix 1:72 Tiger Moth

Inlägg av Björn B »

Är den gröna "på riktigt" så kan jag tänka mig att bygga en Tiger ändå.
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Tack för klargörandet angående namnen. Vi kanske alla borde ha en bild vid våra inlägg här på forumet?
Apropå det; ett stort plus på AIM jämfört med andra utställningar är namnskyltarna. Många av oss har ju största delen av vår kontakt med andra byggare via forum likt detta, utan att ha en aning om hur de ser ut. Då blir det väldans mycket roligare när man träffas på evenemang och direkt kan se vem som är vem.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Björn B skrev:Är den gröna "på riktigt" så kan jag tänka mig att bygga en Tiger ändå.
Har aldrig sett andra än röd/gula eller orange/pansargrå i FV så en grön vore ju en nyhet.
Stellan Schroeder Englund
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Dags för första bygguppdateringen. Delarna är riktigt fina och det är bra skärpa på dem. Passformen är hittills alldeles utmärkt och den här modellen är ett utmärkt exempel på vad man får för ungefär vad en burgare kostar hos valfri favoritkedja. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Airfix är det nya Matchbox!

Först en titt inuti kroppshalvorna. Jag har ingen som helst aning om varför Airfix tycker att man ska måla undre delen vinröd, men här ska det banne mig inte slösas någon potentiell byggtid på att kolla i referenser eller leta foton på nätet, utan nu ska byggbeskrivningen följas slaviskt. Står det Humbrol 73 så får det bli Humbrol 73, basta!

Bild

Ett par enkla, generiska, fotoetsade bälten kan nog behövas. Jag tror inte att det kommer att synas så mycket så det räcker nog om de liknar ett par Sutton - om det nu var sådana inuti, här gissas det vilt. En liten slabbig wash kan jag nog kosta på mig oxå.

Bild

Med allt på plats ser det inte så pjåkigt ut. Dekalerna passade inte helt (kompassen är i vägen) men, återigen, det kommer inte att synas.

Bild

Vingar, fena och stabbe har fått ett lager Xtracolour Trainer Yellow. Jag räknar kallt med att behöva göra lite bättringsmålning senare, men det verkar mycket enklare att bättra än att maska. Stöttorna kommer ävenledes att målas enligt samma koncept, dock i Roundel Blue, samtidigt som kroppen målas.

Bild

Sett utifrån tror jag att mitt antagande om begränsad sikt ned i sittbrunnarna kommer att infrias. Det märks inte heller att dekalerna är lite för stora.

Bild

Kroppen är nu hoplimmad och får torka över natten. Efter slipning ska undervingen på och därefter är det dags att plocka fram den blå färgburken. Planen är sedan att målade stöttor ska på plats, följt av övervingen. Framåt söndag kanske man kan börja tänka på dekalisering.

Fortsättning följer ...
/G
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Mahatma G skrev:Jag tror inte att det kommer att synas så mycket så det räcker nog om de liknar ett par Sutton - om det nu var sådana inuti, här gissas det vilt.
Tänk det gissade jag också när jag beställde ets ;)

/Daniel
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Ok, då har man haft en liten stund med Tiger Mothen. Sablar så smått det är. Passformen är ju rätt OK, lite Mr Surfacer så blir det nog bra. Mitt ex kommer bli en civil Moth. Beslutet grundas på vilka sprayburkar som fanns hemma, så det blir en med vita vingar och gul kropp.

Nicklas

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Nu börjar det likna något. Kanske dags att jag börjar snart också.

/Daniel
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Daniel_A skrev:Kanske dags att jag börjar snart också.
Ja, det är dags!!! ;)
/G
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Då taxar jag ut på startbanan också. Min kärra ska bli ett skol och spaningsflygplan från spanska inbördeskriget och då på nationalisternas sida. Min vana trogen blev det detaljering direkt så det tar nog några dagar innan jag kommer ur cockpit.

Får börja med att tacka G för varningen om kompassen. Jag sågade raskt bort mina för återmontering senare.
Bild

Roderpedaler saknas ju helt så de fick bli till av lite gjutstam och sen har jag öppnat upp för bälten bakom stolarna.
Bild

För att något litet av detaljerna ska synas så håller jag ena sidans luckor öppna för framtida betraktare. Lite extra pill utmed sidorna i cockpit blev det också.
Bild

/Daniel
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Satt det en sådan kompass mitt på instrumentbrädan på svenska Sk 11:or? Jag har för mig något annat... att den var ett vanligt instrument infälld i panelen...
Skriv svar