F-86 Sabre, Fujimi 1/72, Färdig sidan 4
Re: F-86 Sabre, Fujimi 1/72
Jag undrar om inte Academys är samma eller åtminstone identisk, bitarna ser väldigt bekanta ut!
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
Tidiga Academy var ofta nästan identiska med någon annan tillverkares modell. Minns att Academys 1/72 Hellcat var så lik Hasegawas Hellcat att de flesta delar var utbytbara med perfekt passform. Dock skiljde sig ytdetaljering och cockpitinredning, men i praktiken var det en ren kopia.magnusf skrev:Jag undrar om inte Academys är samma eller åtminstone identisk, bitarna ser väldigt bekanta ut!
Hälsningar
Magnus
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Bara en liten uppdatering idag 
Luftintaget på plats..

LIkaså vingarna...

Sedan testade jag målandet lite..
Luckorna, prajmade i vit sedan ett lager Honey prajmer uppe på det och sedan airframe aluminium målat på det...

Stabbarna, prajmat i vitt sedan maskat för schattering i svart och sedan polerat med micromesh, sedan honey prajme rpå det och seist målat i Airframe aluminium

Blir mer en studie i ALclad än en realistisak måling
Limma lugnt!

Luftintaget på plats..

LIkaså vingarna...

Sedan testade jag målandet lite..

Luckorna, prajmade i vit sedan ett lager Honey prajmer uppe på det och sedan airframe aluminium målat på det...

Stabbarna, prajmat i vitt sedan maskat för schattering i svart och sedan polerat med micromesh, sedan honey prajme rpå det och seist målat i Airframe aluminium

Blir mer en studie i ALclad än en realistisak måling

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

Ah det är sann Jannestyle på alcladen! Sehr gut ut!
Tycker det är kul att du testar Alclad:en ordentligt! Går att få till rätt häftiga nyansskillader av samma färg bara genom att variera underlaget. Ska bli intressant att se den färdig, och att få ta del av alla dina tips och tricks fram till slutresultatet! 

-
Äh, ALCLAD! Det blir mycket blankare, och framför allt avsevärt billigare, med Skultuna ugnsfolie. 

Senast redigerad av Sten Ekedahl den 10 feb 2013, 05:03, redigerad totalt 1 gånger.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Lite så jag tänkte göra nu med grå, vit och svart prajmerNiklas skrev:Tycker det är kul att du testar Alclad:en ordentligt! Går att få till rätt häftiga nyansskillader av samma färg bara genom att variera underlaget. Ska bli intressant att se den färdig, och att få ta del av alla dina tips och tricks fram till slutresultatet!

Jag har mer pengar än vett så jag tar kladden alla dar i veckan för den är så lätt att användaSten Ekedahl skrev:Äh, ALCLAD! Det blir mycket blankare, och framför allt avsevärt billigare, med Skultuna ungsfolie.

Danke schönHenrik R skrev:Ah det är sann Jannestyle på alcladen! Sehr gut ut!

Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

Ah, äntligen lite byggtid!
Dags att ta itu med de små hplen för sidvindare och extra tankar som jag inte behövde men borrad eupp ändå

Stoppade i lite varmdragen plast ram i hålen...

Kapade...

Och slipade ner..

Sedan maskade jag huv och vindruta.

Vindrutan pålimmad...

Fixade ramen för huven åxå, gillar den lilla gula saftblandaren inuti huven

På med huven

Med allt på plats så är sabeln redo för prajmer

Limma lugnt!
Dags att ta itu med de små hplen för sidvindare och extra tankar som jag inte behövde men borrad eupp ändå

Stoppade i lite varmdragen plast ram i hålen...

Kapade...

Och slipade ner..

Sedan maskade jag huv och vindruta.

Vindrutan pålimmad...

Fixade ramen för huven åxå, gillar den lilla gula saftblandaren inuti huven

På med huven

Med allt på plats så är sabeln redo för prajmer

Limma lugnt!

Dags att måla lite!
Först lite mattsvart på huvramarna...

Sedan prajmade jag med alclad white primer.

Spacklade lite gliper och sedan började jag maska....

Efter det lite alclad grey primer....

Mer maskande...

Slutligen Alclad gloss black och av med masken!

Härnäst blir det lite polerande med micromesh dukar och sedan honey prajmer och eventuellt lite mer polerande.
Limma lugnt!
Först lite mattsvart på huvramarna...

Sedan prajmade jag med alclad white primer.

Spacklade lite gliper och sedan började jag maska....

Efter det lite alclad grey primer....

Mer maskande...

Slutligen Alclad gloss black och av med masken!

Härnäst blir det lite polerande med micromesh dukar och sedan honey prajmer och eventuellt lite mer polerande.
Limma lugnt!

-
- Namn: Johan Elvin
Tjusigt Janne.
Ser ut som en testkärra med dom färgerna.
Har du upplevt några problem med alclads blanka svarta primer?
Jag har haft problem med att den aldrig torkar ordentligt, hade även samma problem med deras gloss clear.
//Johan
Ser ut som en testkärra med dom färgerna.
Har du upplevt några problem med alclads blanka svarta primer?
Jag har haft problem med att den aldrig torkar ordentligt, hade även samma problem med deras gloss clear.
//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken