På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
En liten rättelse i all välmening.
Volvo N1233 ska det vara.
Du kan få låna mina i-boker och kopiera om du inte hittar en på närmre håll.
Kontakta museet i Hässleholm och fråga (om inte Stefan på Arsenalen har).
Om jag kan låna dina böcker och kopiera av dom så skulle det vara bra. Jag har försökt använda e-post funktionen här på forumet men jag tror inte att det funkar för ingen av de personer jag försökt kontakta har skickat något svar.
Robin Nilsson skrev:
å sen är det bara att scratchbygga en eller kanske två stycken Volvo TVC,
en som drar och en som knuffar på ......
Nån som har bra ritningar till en TVC förresten ???
Vi har nog inget annat än instruktionsbok på TVC, tyvärr.
Dragbilen 8521 är det också dåligt med underlag till, lite bilder finns, men inte mycket mer.
Det finns väl heller inte någon bevarad, jag har inte kännedom om någon.
DAF-släp finns däremot ett bevarat.
Finns det inte kvar någon civilägd 8521 ? Jag har ett svagt minne av ett
det stod en parkerad bland småföretagen öster om järnvägen mittemot
Solvallas stallområde för några år sedan men jag kanske inbillar mig ....
Dragbil 8521 finns ingen bevarad i museivärlden, däremot kan det kanske finnas någon som sparats civilt, men då sannolikt konverterad för att passa den nya ägaren.
8511 däremot finns det en kvar liksom Daf-släpet och det är den Iboken som Johan i Hok hänvisar till.
Finns/fanns några civilreggade släp. Ett, målat mintgrönt (?), stod i Blekinge.
Här nära DAF-släpet är AAs trailer? I Holland hade släpet beteckningen YTT9900. AAs trailer tillsammans med AAs Mighty Antar mkIII borde vara den kombination som testades i Sverige.