1:72 Kompositbygge Me 262 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Morgan

Re: 1:72 Kompositbygge Me 262

Inlägg av Morgan »

Man kan göra mycket med hjälp av två plasttappar, bl.a. två förlängningar till utblåset i två jetmotorer.

Och likväl, inte alls förvånande så här långt in i bygget, så upptäckte jag att CMK har tillverkat jetmotorerna alldeles för korta! Byggsatsmotorerna ifrån Airfix är märkbart längre.

Det är nu som jag är glad över att ha ha beställt hela setet med nossektion och två motorer istället för bara en enda jetmotor, så som det var tänkt från början. Nu märks inte felet lika lätt jämfört med om jag hade haft en märkbart längre Airfix-motor på ena sidan och en märkbart kortare CMK-motor på andra sidan.

Enligt instruktionerna så ska jetmotorernas utblås också målas röda, men frågan är hur mycket färg som är kvar efter att ca 1.000 grader varm luft kombinerat med jetbränsle har gjort sitt. Jag tror för min personliga del att den här sektionen av jetmotorn ska målas i en metallfärg.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Det var en imponerande skillnad på motorerna, vi pratar om något som nog skulle vara en dryg halvmeter i verkligheten!

Kul projekt av en av mina absoluta favoriter, följer med intresse!

Hälsningar

Magnus
Morgan

Inlägg av Morgan »

magnusf skrev: 25 sep 2024, 09:48 Det var en imponerande skillnad på motorerna, vi pratar om något som nog skulle vara en dryg halvmeter i verkligheten!

Kul projekt av en av mina absoluta favoriter, följer med intresse!

Hälsningar

Magnus
Tack!

Just nu har jag kommit till alla fotoetsdelar ifrån Eduard, och jag kommer nog bara att använda de som syns i förarkabinen. De andra blir nog bara om jag känner att det är värt att lägga ner tiden och energin på det i den lilla skalan 1:72.

Det verkar faktiskt som om CMK har prickat in måtten på en Jumo 004-motor ganska exakt, i alla fall när jag mätte igår, och att Airfix har fått den för stor. Vad har man annars Wikipedia till? Dessutom blev jag själv lite nyfiken på att kolla måtten på motorerna.

Och så måste jag måla om turbinbladen i en annan färg efter att ha sett nya referensbilder i färg. De ska bara i en brons-aktig färg, inte silver-aktiga så som jag trodde först.

Vänligen, Morgan
Morgan

Inlägg av Morgan »

Jag får betrakta jetmotorerna som färdiga nu...eventuellt att jag försöker bättra på luftintagsskyddet lite grann så att det ser ut så som ett som användes till de krigstida Me 262-planen. Jag har en originalbild på ett av dem och problemet är den pyttelilla skalan. Mitt luftintagsskydd är bara ca 8 mm i diameter och linjerna i korset som fanns på de krigstida röda skydden blir då ca en halv mm breda.

Och nyfiken som jag är så har jag faktiskt också tagit reda på längddata om originalmotorn ifrån Wikipedia. Och det visar sig att CMK-motorerna faktiskt är nästintill exakt rätt längd i skala 1:72.

Nu börjar arbetet på förarkabinen, där jag också kommer att lägga ner de allra mesta krutet.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
Morgan

Inlägg av Morgan »

Förarkabinen blir verkligen en blandning mellan Revell, CMK och Airfix.

Styrspaken behåller botten från Airfix, men får en mycket finare överdel från CMK.

Pilotstolarna från vänster till höger Revell, CMK och Airfix. Det är faktiskt fullt möjligt att jag väljer att använda pilotstolen från Revell för både den och stolen från CMK ser mycket finare ut än den från Airfix.

Även fästet för pilotstolen (CMK:s ovan till vänster och originaldelen från Airfix ovan till höger) kommer att ersättas. Antingen genom fotoetsdelen från Eduard eller delvis med resindelen från CMK.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Det blir mycket bitar över när man bygger som du gör, plockar det bästa från flera byggsatser! Du får prova att bygga en ytterligare av det överblivna sedan, även om jag förstår att det inte känns så attraktivt att bygga en sämsta-variant :) !

Hälsningar

Magnus
Morgan

Inlägg av Morgan »

Det grundläggande problemet för alla som någonsin har byggt eller tänker bygga en Messerschmitt Me 262, vare sig det är den en- eller tvåsitsiga versionen...nämligen pilotens "badkar" målat i en mörkgrå färg. Det är inte mycket detaljer som syns, även med kabinhuven i öppet läge.

Likväl tänker jag superdetaljera förarkabinen då det är den del av flygplanet som man lägger märke till, men frågan är om jag kommer att lägga ner lika mycket energi på det med förarkabinen sammanbyggda hjulhuset för det bakre landningsstället.

Men fotoetsdelen till "badkaret" är i alla fall ihopvikt och kan pö om pö börja detaljeras. Och den nya "hybridstyrspaken" blev faktiskt bättre än väntat.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
Morgan

Inlägg av Morgan »

"Badkaret" är klart och efter en massa fummel med mina klumpiga gubbfingrar så valde jag helt enkelt att strunta i spakarna och fästet till kanonsiktet. Annars finns nästan allt där, och fotoetssetet blev en jättestor för bättring gentemot originaldelarna från Airfix.

Det är som sagt ett stort svart hål, så de mesta detaljerna försvinner ändå.

Kanonsiktet får jag improvisera fram lite senare då jag nu valde att helt enkelt limma fast "plexiglasskivan" direkt på kanonsiktet så som den var.

Nu är det nog möjligt för mig att förena de två flygplanshälfterna och förvandla allt till ett nästan färdigt flygplan, en först ska jag hitta en plats åt de fem återstående tillplattade luftgevärskulorna som ytterligare ballast.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
Morgan

Inlägg av Morgan »

Flygplanet i dess nuvarande skick efter spackling, slipning och nymålad aluminumfärg.

I praktiken så är flygplanet helt klart för dekalerna och den svåraste dekalen av alla blir den blåa (har jag kommit fram till genom att noga studera de två svartvita bilderna av originalet) blixten i nosen, för den blixten sträcker sig från kanonmynningarna, tvärsöver kanonluckorna och bakom dessa. De andra dekalerna borde inte bara något problem.

Jag lyckades genom en ren tillfällighet hitta den pyttelilla borttappade fotoetsdelen till kanonsiktet, fixade till den och lyckades även få en genomskinlig skiva på plats.

Dessvärre gjorde en olycka med den bakre huvdelen till att jag valde att täcka över denna med en "ihoprullad" presenning gjord av en bit skrivarpapper, som doppades i vatten och därefter fick forma sig på plats.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
Morgan

Inlägg av Morgan »

Ni som har läst i forumet vet säkert om att dekalerna från CMK var jättedåliga, även med dekalvätskor, vilket tvingar mig att göra en jättesen tysk Messerschmitt Me 262A-1a av det här annars jättefina flygplanet. Det blir alltså att tänka om mitt i sluttampen av bygget.

Det ger mig också möjlighet att använda mig av de fällbara bränsletankarna under nosen, där ytterligare två luftgevärskulor kan gömmas i vardera fälltank, och ännu ett gömställe för ballast är framtill inuti hjulhuset (rakt under förarkabinen), ett ställe som ändå inte syns.

Gör jag det så får jag sammanlagt ca 17 gram ballast inuti den triangel som bildas av de tre landningsställsbenen.

Men redan nu så är tyngdpunkten ganska långt fram, vilket borde räcka till för att förhindra att det blir en "stjärtsittare" av den här modellen.

Maskeringen av framför allt nosen blir lite krånglig, men det är fullt möjligt att spraymåla på ett kamouflagemönster på ovansidan och att delvis spraymåla undersidan, t.ex. undersidorna av stabilisatorerna, i ljusblått.

Men detta blir nästa veckas huvudvärk.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
Skriv svar