Interiörfärger på SAAB´s propellerflyg

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Interiörfärger på SAAB´s propellerflyg

Inlägg av Lars Befring »

Hej!

Jag undrar om SAAB (eller flygvapnet) hade ngn standard när det gällde CP, Instrumentbrädor, Hjulhus, Landningställ och Propellrar?

Jag har fått för mig att det är mycket grönt och metallrent med bla ställ i ljusgrått.... stämmer det?

Finns det sedan någon Gunzefärg som matchar så blir jag glad.

/L
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Interiörfärger på SAAB´s propellerflyg

Inlägg av Björn Fransson »

Jo, mycket grönt är det. Jag tror också att det var en något ljusare grön än exteriören. På flera typer förekom också omålade spant, både i cockpit (B 17 och B 18) och i hjulhus (J 21). Instrumentbrädan var ofta svart. Någon bra Gunzenyans har jag inte, men det ska i alla fall vara en ljusare grön än 309.

Ställen hade ofta samma ljust blågrå nyans som resten av undersidan.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Interiörfärger på SAAB´s propellerflyg

Inlägg av Lars Befring »

Ingen enhetlig RLM standard asså... hur går det då?

Tack för svaren, bilden börjar klarna

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Interiörfärger på SAAB´s propellerflyg

Inlägg av bergwall »

Hej!
Bra fråga, jag tycker att instrumentbrädan i Safir inte påminner om någon kulör som jag kan komma ihåg som en Flygvapenstandard. Jag har själv undrat hur det fungerade om Saab hade en annan leverantör av färg eller tänk om de inte hade exakt ekvivalenta kulörer som stämmer överens med beställarens krav. Intressant är att då Saab 92 ("Pruttande grodynglet" etc) lanserades 1947 fanns den bara att få i en kulör, nämligen "buteljgrön", eftersom det tydligen skulle funnits stort överskott av den färgen efter kriget. Om man tittar på bilder på Saab 92 (inte 92B, efter 1952 för den kunde man få i andra kulörer) så är det en kulör som inte liknar något som jag sett ett Saab-flygplan i. Men man får dock passa sig då man tittar på renoverade exemplar. Här är två bilder av Saab-museets exemplar.

Bild
En gammal bild.
Källa: http://www.linkopingshistoria.se

Bild
Bild från Flygavapenmuseet där den nu är på lån, (jag skulle inte svära på att den inte är omlackad numer).
Källa: http://www.flygvapenmuseum.se/

Valde man att måla bilarna med den här färgen eftersom man inte kunde använda den på det som Flygvapnet beställde (eller blandade man för matcha)? Skillnaden i blank och matt yta borde visserligen göra effekt på intrycket, men så mycket?

Hälsningar
Robert
Per Börjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 feb 2012, 01:21

Re: Interiörfärger på SAAB´s propellerflyg

Inlägg av Per Börjeson »

På 40-talet rådde viss anarki inom flygvapnet gällande målning, inte minst beroende på att huvuddelen av flygplansparken importerats från vitt skillda länder, kulturer och tillverkare. Det kan även sägas om SAAB som inledningsvis byggde tyska och amerikanska typer på licens, med väldigt olika kulturer gällande både konstruktion och estetik. I de flesta fall köptes de ursprungliga färgerna in, eller nytillverkades lokalt, för användning även i Sverige. Det finns väldigt lite information om vilka färger som användes i produktionen hos SAAB däremot. Att KFF standardfärger användes för utvändig målning är ett rimligt antagande, men interiört är det en smula oklart.

SAAB tycks ha anammat den amerikanska skolan när B 17 konstruerades. D.v.s mycket plåtrent eller lackad aluminium och olika former av zinkkromat eller bronsgrönt där korrosionsskydd behövdes. Kanske inte så konstigt då konsulter från bl.a. Vought var med i början. I produktion hade B 17 en uteslutande plåtren kabin, det tycks dock ha kunnat skilja sig en del beroende på tillverkningsår. Spanten och huvens insida målades i någon variant av bronsgrönt. Panelerna var svarta, instrumentpanelerna med s.k. frostlack (grov, sandpappersliknande finish). Mot slutet tycks en del exemplar ha fått fler gröna detaljer, jag vet dock inte om det berodde på ändrade rutiner hos SAAB eller om de målats om ute på förband. Några exemplar fick helt grön inredning (återigen, troligen efter reparationer i tjänst). Insidan av bombrummet var plåtrent, landställ, fälgar och hjulkåpor hade samma ljusgrå färg som undersidan (W26 Ljust blågrå).

B 18 hade uteslutande grön inredning. Basfärgen var en mörkt mellangrön nyans, troligen samma som spanten på B 17 men det kan mycket väl ha varit en motsvarighet till ovansidans olivgröna färg. Enligt underhållsmanualens målningsanvisningar skulle bättring göras med olivgrön W25 eller senare 325M. Om de användes från början låter jag vara osagt.
Instrumentpanelerna målades med frostlack i matchande kulör. Enstaka burkar i cockpit var grå eller svarta. Stolarna var mörkgröna. Bombrummet var plåtrent, troligen även luckornas insida. Hjulbrunnarna målades av praktiska skäl inte men skott och balkar var skyddslackade i grönt. Landställsbenen var olivgröna.

J 21 var även den grön invändigt, enligt målningsbeskrivningarna ska nyansen ha motsvarat olivgrön W25 eller 325M beroende på tillverkningsår. Svart instrumentpanel och stolen målad i en mörkgrön nyans.
Landstället var ljust blågrått, motsvarande W26, så även luckornas insidor. Hjulbrunnarna var förmodligen omålade med gröna spant och skott. Någon får gärna stoppa in huvudet i den relativt orörda J 21A som står på Malmen och bekräfta.
Eftersom både B 18 och J 21 producerades över en relativt lång period, mitt under övergången mellan olika märknings- och målningsbestämmelser, kan det ha funnits en del skillnader mellan tidiga och sena exemplar. Lägg till att en del exemplar var i tjänst länge och förmodligen hann vara med om en del översyner med tillhörande bättringsmålning som inte nödvändigtvis var enligt anvisningarna (gäller även B 17).

SK 50 hade i stort samma färger som användes på Tunnan, Lansen och Draken. En mörkgrön basfärg som ligger någonstans mellan FS34092 och 34096 i nyans. Vissa detaljer målades med grön hammarlack, instrumentpanelerna i olivgrön frostlack. Men eftersom produktionen skedde i Holland utesluter jag inte att färgerna kan ha köpts in på annat håll än de som användes i Linköping och därför kan ha skiljt sig en smula åt.
Civila Safirer, liksom de som gick på export till olika militära kunder kunde se helt olika ut beroende på kundens önskemål. De flesta målades i olika nyanser av grått, men en del valde mer exotiska färger. De norska Safirerna hade t.ex. blå instrumentpaneler, andra hade svarta.
Landställsbenen var grå, på SK 50 bör det ha motsvarat ljust blågrå 058H.

Som alltid när det gäller svenska flygplan och deras målning rekommeneras boken "Kronmärkt" av Hellström & Fredin. En ren guldgruva av information, tabeller och bilder.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Interiörfärger på SAAB´s propellerflyg

Inlägg av Björn Fransson »

När det gäller J 21 har jag gjort just detta, stoppat in huvudet och kollat. I huvudställsbrunnarna var plåten grön och spanten ljusa, omålade, om jag minns rätt. Däremot var det omålat där framme om jag minns rätt. Bilder finns i en walkaround på gamla IPMS Sthlm-sidan.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Interiörfärger på SAAB´s propellerflyg

Inlägg av Lars Befring »

Tack Grabbar!

Perfekt vägledning, men lite förvånad blir man ju över bristen på standard van som man är från RLM! och ingen märkning av olika instrument... och måla det som behövs... Det känns liite för pragmatiskt.

Som sagt tack för den suvveräna sammanfattningen.

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar