Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Var alla fordon bara svenskt mörkgröna efter kriget ca 1945-55, slut på flerfärgscamouflaget? Målade man om sådant som importerades vid behov/service (från OD och SCC15) eller gjorde man det direkt vid importtillfället?
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?

Nu har du petat i getingboet och får nog vara beredd på åtskilliga tvärsäkra kommentarer om hur det nog borde vara, men sanningen är nog den att det kunde vara precis hur f-n som helst.
Min uppfattning är att det inte finns någon som vet hur det var, däremot finns det åtskilliga uppfattningar baserade på allt från fakta till gissningar.
En som försökt sig på att gräva i detta och som nog kommit längst är Kjell Svensson, men jag tror att när sanningen kommer fram har han nog bara skrapat lite på ytan. Det dyker hela tiden upp bilder och berättelser som kullkastar tidigare kunskap.
Om man vill bli gråhåring är nog detta rätt ämne att ge sig på att finna svaret på...
Vi har ju exemplet från modern tid med Strv 103 som målades som svenska flaggan, resp Strv 121 (kompanichefsvagnen) och Stri 90 på P 10 som målades helsvarta vid olika tillfällen.
Vi jämförde alla vitmålade fordon, containrar mm som skulle skickas till Liberia 2004 och de var alla vita - men i väldigt olika kulörer beroende på vilken lackfirma som målat.
Teori, dvs regler och bestämmelser är en sak medan verkligheten med soldater, befäl och lokala avvikelser en helt annan.
Stefan
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Jo, man har ju inget bättre för sig än att röra i getingboet i sommarvärmen. Menförsök i alla fall att begränsa det till angivna årtal ca 45-55 då, skippa CV90 och Liberia....
Gråspräckligt hår har jag haft i 25 år...
Gråspräckligt hår har jag haft i 25 år...
Stellan Schroeder Englund
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Vad jag förstått så fick amerikanskt surplusmateriel som levererades i OD få bli i den "amerikanska" OD, men förr eller senare målades det säkert om. Jag tror också att sådant som var mönstermålat, i vilket mönster det nu var målat i, det fanns ju lika många varianter som förband, fick förbli mönstermålat tills dess att det var dags att måla om pga slitage, REMO eller annan vettig anledning.
Jag vet inte vilket årtal som den "svenska olivgröna" infördes, men det verkar som det mesta var målat i den nyansen (som i sig kan vara i princip vilken nyans som helst från mörkgrön till nästan gråblå) från mitten av 50-talet.
De 10 åren efter kriget såg ju också en våldsam utveckling när det gällde materiel inom försvaret. Gammal obsolet materiel från kriget ersattes med modern utrustning, eller byggdes om. Till exempel så levererades ju Centurion under 50-talet. De första levererades ju dessutom i bronze green har jag för mig.
Apropå den olivgröna 325M som försvaret standardiserade på så fick vi som restaurerar UDES08 nyligen kritik för att vi inte använder den RIKTIGA olivgröna, utan den amerikanska d:o. Bara det att våra färgburkar kommer från försvarsmaktens förråd och är uppmärkta med M-nummer och "Olivgrön 325M".. Eftersom färgen ser annorlunda ut beroende på ålder så kan man med gott samvete använda en mängd olika nyanser vid ett diorama där alla fordon är olivgröna.
Att avgöra vilken olivgrön en Dodge var målad i, utifrån ett svartvitt foto är endast något mer omöjligt än från ett gulnat/bleknat färgfoto i en gulnad/bleknad tidsskrift. Men det borde gå att se om saker och ting var mönstermålat eller ej, så att studera foton från den aktuella perioden på de aktuella förebilderna behöver ju inte vara en helt bortkastad syssla.
Jag vet inte vilket årtal som den "svenska olivgröna" infördes, men det verkar som det mesta var målat i den nyansen (som i sig kan vara i princip vilken nyans som helst från mörkgrön till nästan gråblå) från mitten av 50-talet.
De 10 åren efter kriget såg ju också en våldsam utveckling när det gällde materiel inom försvaret. Gammal obsolet materiel från kriget ersattes med modern utrustning, eller byggdes om. Till exempel så levererades ju Centurion under 50-talet. De första levererades ju dessutom i bronze green har jag för mig.
Apropå den olivgröna 325M som försvaret standardiserade på så fick vi som restaurerar UDES08 nyligen kritik för att vi inte använder den RIKTIGA olivgröna, utan den amerikanska d:o. Bara det att våra färgburkar kommer från försvarsmaktens förråd och är uppmärkta med M-nummer och "Olivgrön 325M".. Eftersom färgen ser annorlunda ut beroende på ålder så kan man med gott samvete använda en mängd olika nyanser vid ett diorama där alla fordon är olivgröna.
Att avgöra vilken olivgrön en Dodge var målad i, utifrån ett svartvitt foto är endast något mer omöjligt än från ett gulnat/bleknat färgfoto i en gulnad/bleknad tidsskrift. Men det borde gå att se om saker och ting var mönstermålat eller ej, så att studera foton från den aktuella perioden på de aktuella förebilderna behöver ju inte vara en helt bortkastad syssla.
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Tack Erik, ditt svar är i häradet som jag själv funderade på. Får väl se om det dyker upp något som motsäger det
Har letat på vår hemsida men jag har inte hittat något som visar ungefär hur vår svenska mörkgröna 325M ser ut. Någon som har förslag i Tamiya, Vallejo eller så? Kan ju vara bra med en utgångspunkt...

Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
- Namn: Jens Lindell
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
325 är väldigt likt FS 34079 så Tamiya XF 27 borde funka (jag tycker den är
lite mörk, men det är ju en smaksak, bygger ju 72!
Jens
lite mörk, men det är ju en smaksak, bygger ju 72!
Jens
Daedalus Models
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Generellt efter kriget så hade nästan allting kvar sin färg fram till 1957 då man började med 325M Olivgrön.
Allt nytillverkat därefter fick olivgrönt från fabrik, medan flertalet befintliga fordon målades om i olivgrönt vid första bästa tillfälle. På denna tiden hade vi ju ett stort försvar som ägde många fordon så det tog sin lilla tid.
http://www.sphf.se/monstermalning.htm
Allt nytillverkat därefter fick olivgrönt från fabrik, medan flertalet befintliga fordon målades om i olivgrönt vid första bästa tillfälle. På denna tiden hade vi ju ett stort försvar som ägde många fordon så det tog sin lilla tid.
http://www.sphf.se/monstermalning.htm
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Tack Jens och Kjell, precis det jag behövde veta!
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
- Namn: Johan Erlandsson
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Min Dodge har haft tre olika målningar: I botten ligger en amerikansk olive drab på en ljusblå! grundfärg. När hon kom till Sverige målades hon i mönstermålning och därefter i den dåvarande olivgröna. Den har vid det här laget bleknat så pass att jag var säker på att hon var målad ljusgrå.
Det var först när jag började plocka isär henne som jag insåg att det var en extremt blekt olivgrön.
Ramen var målad med svart asfaltsfärg, vilket lär ha gjorts vid tygverkstaden som renoverade och sverigeanpassade henne.
Johan i Hok
Det var först när jag började plocka isär henne som jag insåg att det var en extremt blekt olivgrön.
Ramen var målad med svart asfaltsfärg, vilket lär ha gjorts vid tygverkstaden som renoverade och sverigeanpassade henne.
Johan i Hok
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Underbart Johan, en riktig djupdykning i praktisk arkeologi!
Stellan Schroeder Englund