Diarama över en del av slaget vid El-Alamein *Uppdate 1.1*

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Glennaia

Diarama över en del av slaget vid El-Alamein *Uppdate 1.1*

Inlägg av Glennaia »

Jag fick en galen ide för en vecka sen att bygga mitt första diarama. valet föll på slaget vid el-Alamein.
Jag kommer lägga upp bilder som vissar hur arbetet går framåt och tar gärna emot iderr och tankar runt mitt bygge.

Diaramet kommer bestå av en scen där en Brittisk M4a1 Sherman tank kommer försöka nå skådeplatsen på andra sidan möts den av Tyskt anti pansarvärn med trupper. Kommer även vara anti tank obstecueols med också och lite annat smått och gott.

Allt kommer vara i skala 1/35

De som ni ser som kullar på bilden är i själv verket sandkullar som sträcker sig cirka 3 meter över grund nivån. För att ge en bild över skala osv.

Bild
Senast redigerad av Glennaia den 01 aug 2012, 17:04, redigerad totalt 7 gång.
Glennaia

Re: Diarama över en del av slaget vid Slaget vid el-Alamein

Inlägg av Glennaia »

Dum fråga hur lägger man in bilder här på forumet?
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Bild

Jag valde det gamla klassiska att göra grunden till landskapet med höns nätt och paper machie med en tun playwood skiva som grund.
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Bild
Resultatet efter grundmålning och tillförande av sand. Sedan avslutade jag med att måla allt igen med utspädfärg.
Plattan kan se ut att väga mycket men väger cirka 1 kilo nu opch har måtten 70*45 cirka mellan tum och pekfingret
Diaramat är i skala 1/35.
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Bild

Bild tagen från vyn som de tyska soldaterna kommer att uppleva.
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Bild

på bilden som ni kan se har jag lagt till lite öken buskar som jag har tillverkat själv, delar gärma med mig av hur jag gjorde dem.
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Bild

En liten närbild på buskarna, på brittiska sidan.
Nästa steg nu blir att highlighta delar av lanskapet med gult sandströssel, sedan skall jag torrmåla vissa bitar så det verkligen blir smutsigt och kan efterlikna ett fältslag.
Senast redigerad av Glennaia den 19 jul 2012, 23:44, redigerad totalt 1 gånger.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Spännande början, skall bli trevligt att se kompositionen vöxa fram :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Glennaia

Re: Diarama över en del av slaget vid vid el-Alamein

Inlägg av Glennaia »

Tack SvenYoung!

Jag har lite stille i bygget för stunden då jag väntar in nya grejer från Ebay för att kunna fortsätta. Men räknar med att fortsätta nästa vecka.

För övrigt så har jag valt att bytta ut Sherman m4a1 mot en Crusader mk III tank. Dels för att jag hittde en i brA pris på tradera :)

Jag har även börjat leta fynd på tradera igår under Alias: WW11freak.
Glennaia

Re: Diarama över en del av slaget vid El-Alamein *Uppdatera

Inlägg av Glennaia »

Tänkte jag lägger ut en bild nu när jag nästan är klar med Anti tank pjäsen. Saknar bara att måla klart två av pjäsens gubbar samt att smutsa ner pjäsen ännu mer med easy mud ökenjord. Har även lagt ute lite mer rekvisita och två minor som skal maskeras men ändå se de kan ses.
Kom gärna med ideer och tankar om jag skall flytta på något eller ta bort det. Detta är mitt första dioramabygge och inte för att snacka om modelbygge, var nog 10 år sen jag sist byggde något :) Men fan vad kul det är att bygga.

Bild
Bild
Bild
Såg nu att gjutlinjerna är kvar på gubben inte bra, några förslag hur man får bort dessa med så lite åverkan på figuren som möjligt?
Väntar fortfarande på att få hem sandbags och annan rekvisita...
Skriv svar