A7V pansarvagnar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

En liten varning

Inlägg av Björn B »

Bild
Instruktionerna till Emhars A7v har ett fel. Del #11 skall monteras från fronten inte från insidan.

Bild
Detta fel har funnits i instruktionen sedan den kom ut för länge sedan så det blev fel på mitt första bygge. Har alltid tyckt att något inte känns rätt och när jag snubblade över en recension av modellen lärde jag mig varför.

Bild
Nu hade jag åtta sådana delar över så jag beslutade mig för att fixa det.

En annan sak som är lätt att blanda ihop då den är ganska symmetrisk är sidorna. Liksom på en modernare bil sitter dörrgångjärnen i framkant. Jag klantade till det vid ett bygge och fick riva isär det hela.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: A7V pansarvagnar

Inlägg av Snoddas »

Vaket gjort Björn, vagnen ser härligt sliten ut. Jag byggde för ett par år sedan min första ww1 vagn i 1/72 som just var från Emhar men det var en Whippet. Jag tycker ditt projekt är intressant att följa och tack för att du delar med dig av felet i byggbeskrivningen, det blir garanterat fler ww1 byggen för min del framöver.
Mvh Henrik
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: A7V pansarvagnar

Inlägg av Björn B »

Bild
Det har inte hänt så mycket. #525 har fått splitterskydd runt ksp öppningarna. Har däremot lärt mig att Emhar placerade fotstegen fel så de måste fixas. Ett annat problem är luckorna för KSP öppningarna i fronten. Dom sitter för högt. Jag har funderat på att fixa det då det bara är två vagnar som har dessa kvar men det ger ytterligare problem. Flyttar jag ner luckorna så måste jag även flytta skydden över bogserkrokarna och alla nitar mellan dom. Det måsta jag göra både bak och fram på alla fem vagnar för att de ska bli lika. I väntan på att nitdekaler ska anlända hinner jag fundera.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: A7V pansarvagnar

Inlägg av Snoddas »

Vart beställer du dekal ark för nitar Björn?
Mvh Henrik
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: A7V pansarvagnar

Inlägg av Björn B »

http://archertransfers.com
Önskar att jag kunde hitta dom innom EU. Det blir ganska dyrt efter att den svenska momsen och speciellt avgiften för nöjet att betala momsen kommmit till.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: A7V pansarvagnar

Inlägg av Snoddas »

Björn B skrev: 29 jan 2021, 22:15 http://archertransfers.com
Önskar att jag kunde hitta dom innom EU. Det blir ganska dyrt efter att den svenska momsen och speciellt avgiften för nöjet att betala momsen kommmit till.
Tack Björn :) Ja det kostar en del...
Mvh Henrik
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: A7V pansarvagnar

Inlägg av Björn B »

Tänkte presentera individerna jag bygger. Man byggde A7V i 20 exemplar i två "batcher". Den första med fem vagnar som fick plåt från Krupp. Dessa var i fem delar för sidorna och två för fronten. De övriga fen och de tio i andra "batchen" hade plåtar från Röchling. Sidorna var i en del och fronten i en.
Jag har set en notis at man planerade an endast var femte vagn skulle vara en "male" med kanon medan de övriga skulle vara "female" med endast kulsprutor. Nu blev endast en "female" byggd men många frontplåtar med kulspruteöppningar hann byggas så de fick konverteras för kanonen.

Bild
#504 var en vagn med Krupp multi plåt.
Bild
45 ventilationsöppningar i taket och sex öppningar i luckan.

Bild
#525 är en vagn med Röchlingplåt ur den andra "batchen" en av få äkta "male# som byggdes.
Bild
45 ventilationsöppningar i taket och tre öppningar i luckan.

Bild
#540 är en udda typ. Det är en vagn ur den första "batchen" med Röchling plåt men fronten är i två delar som Krupp.
Den har en kulspruteöppning på vänster sida men den sitter högre än på övriga vagnar. Höger sida har ingen öppning alls.
Bild
45 ventilationsöppningar i taket och tre öppningar i luckan.

Bild
#561 är en vagn ur den andra "batchen" med konverterad "female" front.
Bild
Nio ventilationsöppningar i taket och tre öppningar i luckan.

Bild
#562 är en vagn ur den andra "batchen" en äkta "male".
Bild
Nio ventilationsöppningar i taket och tre öppningar i luckan.
Det är massor av småplock att fixa när man ska bygga A7V. T.ex. luckor framför drivhjulen som ärhela på en del medan andra är gjorda i två delar. Dessutom kapades dom olika av besättningarna sedan. Fotstegen har Emhar placerat fel men dessa försvann på många vagnar. Gångjärnens antal får man också hålla koll på. När jag är färdig med dessa fem så har jag förutom prototypen byggt sju av dom tjugo och är olika.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: A7V pansarvagnar

Inlägg av Björn B »

Bild
Vad är det för mening med att göra anteckningar om vad som behöver ändras på varje individ när man inte följer dom?
Blev uppmärksammad på att 540 inte hade extrapansar på "tornet". Har nu skiftat delar mellan 540 och 525 så får man se vad som dyker upp efter det.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: A7V pansarvagnar

Inlägg av magnusf »

Var har du hittat alla dessa uppgifter om de individuella vagnarna? Trodde inte de var så väl dokumenterade på långa vägar. Visserligen är det ju Tyskland men det är ju trots allt rätt länge sedan...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar