J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Inlägg av Björn Fransson »

Dags för årets stora sommarprojekt!

Bild

Lådan till trots ska det inte bli en österrikare (kom över den billigt), utan en svensk 35J, en av de sista flygande Drakarna i tjänst och sådär skönt väderbiten och solblekt så som jag älskar att måla dem. :) Eftersom jag byggt en 35D tidigare, hade jag alla delar som saknas i lådan liggandes i skrotlådan. Tack Henrik R för dekalerna! Allt ska pimpas med Aires stora resinset, men jag nöjer mig med cockpit, hjulbrunnar (makalöst fina!), roder och utblåset den här gången. Luftbromsarna är lite overkill då de oftast var infällda och pickadollen får nog vara då den sabbar Drakens sköna linjer en aning.

Aires cockpit är några småmissar till trots en fröjd. Bara att måla och njuta. Lite trixigt att komma åt i hörnet mellan sido- och väggpanelen bara. Stolen väntar fortfarande på bälten och dekaler.

Bild

Instrument- och väggpanel:

Bild

Sedan ska jag försöka ta mig i kragen och avsluta den här också (som inte alls är så solblekt som det ser ut, här är det solen själv som bleker fotot). Så om allt går som det ska, blir det en riktig Draksommar. På tiden!

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 21 mar 2015, 14:03, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Lennart »

Vackert Björn, blir kul att se tandem kärran färdig också /Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Henrik R »

App, ska bli mycket intressant och se vad du ska fixa till! får googla lite på individnumret så man låter påläst! :-)
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Den "danske" ser ju jättefin ut! Johan blir spännande att följa.

/ Pekka
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Henrik R »

Den där blir la grym Björn! hade tänkt köpa en Ö draken på rebellen och göra en metallren skoldraken, men min Vigg kom imellan tyvärr..

Den danska Draken måste du väl ha använt samma konverteringssats va?

Du hade alltså tänkt göra 10 52:an med det otroliga sletna skammot? ska bli supertrevligt att följa hela vägen.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik R skrev:Den där blir la grym Björn! hade tänkt köpa en Ö draken på rebellen och göra en metallren skoldraken, men min Vigg kom imellan tyvärr..

Den danska Draken måste du väl ha använt samma konverteringssats va?

Du hade alltså tänkt göra 10 52:an med det otroliga sletna skammot? ska bli supertrevligt att följa hela vägen.
Ja och nej. Huven kommer från SK 35-konverteringen, de är ju schyssta nog att skicka med två. Baksätet är ett omgjort framsäte som blivit över. Resten är scratchat utom balkarna som är från Maestro. Och det stämmer, den svenska ska bli den skönt väderbitna F 10-52.

Tyvärr har - som vanligt - ett av mina infall kommit emellan. Igår drog jag oväntat (inte minst för mig själv) igång med en RF-35 i 1/72. Undra på att jag aldrig får något klart just nu...
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Dags att återvända till basen efter några utflykter i MiG-världen. Dåligt med uppdateringar på denna, men sedan sist (vilket helt klart var ett tag sedan)
har jag plockat ihop den och grundmålat. Och nu även målat undersidan. "Övervädrad" tänker någon och jag kan förstå det. Men det här ska bli en av de allra
sista trettiofemmorna i svensk tjänst. Och de var inte vackra. Fel: Det var precis vad de var. Vackra, alltså. Men inte rena.

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

...och om någon undrar vilken individ det handlar om är det alltså denna:

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Dags att måla ovansidan. Normalt sett brukar jag börja med det olivgröna, men eftersom det här ska bli en riktigt väderbiten sak, blir det blått först. Eller snarare grönt. Det blå blev mer och mer turkost ju mer åren gick, och då detta var den sista grön/blåkamouflerade 35:an som flög i FV, blir det rätt mycket skiftningar här-

Först ett lager av en mix av turkost (faktiskt samma som är grunden för min mix av de ryska cockpitfärgerna), blandat med ljusblått och mörkt blått med lite grått (Gunze H54):

Bild

Sedan lite fläckar av samma färg ordentligt uppblandad med vitt:

Bild

Och samma procedur, fast där det vita bytts mot svart:

Bild

Sedan dags för lite saltvädring. Mycket salt, men effekten ska dämpas ner rätt mycket efteråt. Det är en lätt flammighet som jag är ute efter:

Bild

Alltså inte så här prickigt. Men nu är grunden klar:

Bild

Sedan körde jag i olika nyanser med sprutan, tills det prickiga bara går att skönja lite lätt, plus att flammigheten mellan de olika nyanserna förstärktes något. Som synes har jag här nytt från mobil till riktig kamera, vilket innebär att det är svårt att jämföra nyansen med tidigare bilder. Verkligheten ligger någonstans mitt emellan. Som alltid. Dessutom har jag målat de nymålade partierna på 35J, i mörkblått, på fena, stjärtkon och nos.

Bild

Hyfsat nöjd för nu. Så nu blir det olive drab innan det är dags för mer detaljmålning och vädring. Här framträder färgerna hyfsat likt verkligheten (åtminstone på min skärm).

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Efter ytterligare en session med färgsprutan:

Bild
Skriv svar