Ormen kapad och klar.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Ormen kapad och klar.

Inlägg av Henrik R »

Jag har inte slutat bygga om nån fått för sig det. Det är bara så jag har haft lite Corona att slåss med. Hög feber och andningsvårigheter stoppar inte mig att spraymåla och suga i mig limångor. Det har faktiskt hämmat sjuksymtomen, Det kanske är ett sorts vaccin jag har kommit fram till? Nu mår jag bättre i alla fall. För de som vet hur Flys Bachem Ba-349 1/32 byggsats är så ser ni ju vad jag gjort med den. För er som undrar så fick jag idén att vilja bygga en Natter med motor. Därför sågade jag således isär modellen och scratchade det mesta innandöme. Hyperdetaljerade motor och cockpit. Motorn är i grunden från Mengs ME 163 komet. Den passade faktiskt otroligt nog helt exakt, så Fly verkar ha fått måtten på rätt ställen, då båda flygplanen använder samma HWK motor. Dock är den monterad "upp å ner" i Bachems konstruktion, Fast det spelar egentligen ingen roll då den avfyrades vertikalt. Det som inte syns på bilderna är att bakdelen även innehåller lådan för fallskärmen. Nåväl nog snackat, här är lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Ormen kapad och klar.

Inlägg av Anders.Edblad »

Den där har jag varit sugen på att bygga och tittat på många referenser och byggen.
Inget kommer i närheten av det här! Superfina detaljer och snyggt målat. Gillar särskilt de där pinnbultarna där kroppen är delad.

Skönt också att du kryat på dig från den där Corona skiten.

Anders E
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Ormen kapad och klar.

Inlägg av Mats Averkvist »

Ja, och undrar vem som kryper in och skruvar på muttrarna! 8-)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ormen kapad och klar.

Inlägg av Henrik R »

Tack Anders, kul att du gillade den. Det här är min andra Natter i 32 och jag gillar den lilla krabaten. Jag kan lätt tänka mig bygga fler i framtiden. Vi får väl se när du börjar på din? :-)

Precis Mats, det undrar jag också!. Det är faktiskt en sak jag kommer göra, alltså inte montera muttrarna, utan att fräsa ur lite i plasten. Byggsatsen har bara små linjer, de borde ha varit hål där istället. Vi får se vad dremeln tycker om det i mellandagarna..
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ormen kapad och klar.

Inlägg av Stellan »

Förvånansvärt komplett som modell tycker jag: liten, kompakt, tekniskt intressnt, spännande färgsättning och märkning samt udda så det förslår med en jättemärklig historia bakom. Fem tummen-upp!
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Ormen kapad och klar.

Inlägg av Joakim Hultman »

Wow, vilket bygge! Väldigt intressant uppställt.

Skönt att höra att coviden verkar hanterbar för dig också. Önskar dig snabb tillfrisknad!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ormen kapad och klar.

Inlägg av magnusf »

Henrik! Är du säker på att ditt intresse för denna eländiga flygplantyp är riktigt friskt? Kunde vara en bieffekt av det eländiga viruset men jag minns att du byggt en sådan här även INNAN pandemin :) !

Trams åsido, jag visste inte du varit dålig men skönt att höra att du är på bättringsvägen. Och vad gäller modellen så är det som vanligt top notch och det känns som ytterligare ett par snäpp upp i standard. Det ser ut som om du mest använt byggsatsen som grund och sedan byggt upp detaljeringen själv för att avsluta med ett i princip perfekt målningsjobb. Lite fartygs-Uffe goes 1/32 :) !

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ormen kapad och klar.

Inlägg av Henrik R »

Tack alla! Jo jag tror jag åkte på en vanlig influensa redan innan Coronan tog fäste, lite oturligt nog sådär. Förutom smaken och lukten är borta så är jag på bra bättringsväg.

Jag tänkte att denna lilla rackare var ett litet bygge jag kunde hålla på med under karantänen, inte alls seriöst utan bara låta mig hålla min byggmojo vid liv, men det blev tydligen lite för seriöst. :-) tack för att ni gillar den.
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Ormen kapad och klar.

Inlägg av Frasse »

Riktigt snyggt huggorms bygge! Kollade i boken Axelmakternas jaktplan av Bill Gunston och det var tydligen så att man flugit med trettiosex Natter varav sju var med piloter innan de allierade intog fabriken och startplatsen vid krigsslutet.
// Göran
Paint it black ! :twisted:
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Ormen kapad och klar.

Inlägg av daza »

Underbart detaljarbete för ett "inte alls seriöst" bygge!

/Daniel
Skriv svar