1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Messerschmitt Me 209 - många av er känner säkert till historien om denna fantastiska flygmaskin men vi kan ta en sammanfattning i alla fall: det här är en helt egen konstruktion om inte har med 109:an att göra mer än att det är samma konstruktör, den byggdes för att slå världsrekordet i hastighetsflygning precis innan andra världskriget och till det var den mycket framgångsrik: provflygaren Fritz Wendel satte 1939 ett rekord för kolvmotordrivna flygplan som skulle stå sig i nästan 30 år! Efter rekordet så rullades den in i Herman Görings flygsamling i Berlin för att efter kriget "försvinna" och därefter dyka upp i Krakow i Polen där den finns än idag, åtminstone kroppen, jag är inte säker på att den är komplett. Man försökte även göra ett jaktplan av denna men det blev inget bra, den enda prototypen hade prestanda knappt som en samtida 109:a (E-modellen) men användes en del i propagandasyfte så det finns bilder på den i kamouflagemålning.


Bild
Snabb boxart!


Bild
Ett litet flygplan och få delar, då går dessutom en hel del av dessa bort eftersom de hör till den tidigare nämnda jaktplansprototypen som finns i en separat boxning från SH. Jag har skaffat ett par resinhjul och huvmasker, det är ungefär vad som finns i godisväg till den här!


Bild
Jag har fuskbyggt lite grann som vanligt på sluttampen av Fiat-bygget...


Bild
...och så har jag målat...


Bild
...och fuskbyggt lite till :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

Kul att få se den här byggd.
Blir den målad i Camo färger eller race färgen?

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Anders! Det här blir en blå racer! Vill man bygga kamo får man skaffa annan låda, här blir den antingen helt omålad som vid första flygningen eller blå som när rekordet sattes.

En av de stora skillnaderna mellan rekordplanet och jaktprototypen är att rekordplanet inte har några kylare - hela vingen utgör kylsystem med kanaler under plåten. Detta gjorde att det blev väldigt lite plats över till soppa - vilket inte gjorde så mycket eftersom man ändå kokte bort all kylvätska på en halvtimmes flygning så mer soppa än så hade man inte nytta av ändå :) ! Det var inte helt unikt, tror flera av de sista Schneider Trophy-maskinerna använde samma system, dock en smula opraktiskt...

Hälsningar

Magnus
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av bergwall »

Det här påminner lite om prototypen till FW 190 som jag vill minnas du bygde för nått år sedan Magnus, fast det kanske var 1/48 den gången? Jag kan mista mig förstås. Men det är lika snyggt som vanligt
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av JA_37C »

Häftigt, kunde inte mycket om den där. Kul att se!

Hade inte He 100 eller kanske 112 något liknande system för kylning? Låter lite sårbart när kulorna eller splitter visslar förbi..?
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av Gabriel »

Här kan vi snacka ovanlig kärra. Ska bli kul att se vad du gör av den, lite högblankt blått kommer utan tvekan vara en rolig färgklick bland allt grönt och grått!

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Robert! Menar du den här så är det mycket mer än "några år" sedan :) ! 1997!

Bild
Finns massor av sådana här i omlopp, bland annat var det vad man vanligtvis fick i lådan om man köpte MPMs Northrop N3PB vid den tiden :) ! Min kom i en sådan låda, och jag har aldrig blivit färdig att skaffa den väldigt intressanta Northropen efter det :) !

Helt rätt vad gäller Heinklarna (som sägs ha varit ännu snabbare än den här men av politiska skäl så fick de inte slå rekordet), de hade samma kylsystem! Vattenkylning var överhuvudtaget rätt känsligt för skador men man kan tänka sig hur det skulle bli om hela träffytan var kylsystem, inga vidare chanser att ta sig hem där nä...

Gabriel! Kliar i fingrarna att ge mig på målningen, jag är också sugen på att se hur den ser ut!

Bild
Det gick inte att undvika spackel, inte ens vid vingrötterna som jag ändå försökt prioritera. Problemet uppstod nog när jag tunnade bakkanten som var rätt tjock och tråkig på modellen.

Bild
Lite spackel på undersidan också men där är det mycket mer lättslipat!

Hälsningar

Magnus
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av bergwall »

Hmm jo det är nog ett tag sedan när jag tänker efter. Undrar om jag inte såg den på mitt första besök på ipms Open. Hänförd av vad ”de stora grabbarna” kunde åstadkomma. Kunde väl aldrig gissa att tonen skulle vara så kamratlig efter några decennier.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Robert! Tiden går :) !

Bild
Lite extraputs, stolen på plats, borde hinna klämma dig huven ikväll!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Sådär, nu är det snart dags att stilla sin nyfikenhet på hur den här ser ut i blått!

Bild
Huven på, inte raketforskning att maska "själv" men jag har blivit gammal och lat och uppskattar masker!

Bild
Och så lite Gunze RLM 02 på ramarna, den är dessutom primad en gång till men det blir så otroligt trist på bild så ni får tro mig på mitt ord!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar