Invasionen av Danmark 1940

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Invasionen av Danmark 1940

Inlägg av Plasticbattle »

Lurifax skrev: 23 nov 2020, 08:52 Filmen är dessutom mycket bra. En av de bättre krigsfilmer jag sett eftersom man kommer personerna nära. Inte mycket action och specialeffekter kanske men ganska tätt och realistisk stämning.
Also loved the film - enjoyed that it wasn't about effects and theatrics.
Recognised the scene immediately and jealous I didn't have it myself. Love the scene - original and a change from all the armor and ruins we are used to. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
mivan
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 maj 2016, 08:42
Namn: Mikael Vannestam

Re: Invasionen av Danmark 1940

Inlägg av mivan »

Lerxzt skrev: 23 nov 2020, 21:23
mivan skrev: 23 nov 2020, 18:36 Tack så mycket pojkar! 🙏
Återstår en hel del snickerier och sen belysning!
Och sen Dannebrogen också. Ett måste :D

Mvh Micke
Danskjävlar! :D
mivan
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 maj 2016, 08:42
Namn: Mikael Vannestam

Re: Invasionen av Danmark 1940

Inlägg av mivan »

kai skrev: 23 nov 2020, 19:47 Så, var det danskarna som hade köpt rumänska hjälmar eller var det du som använda rumänska hjälmar för att du inte hade tillgång till danska?
Det var det sistnämnda; både hjälmar och maskingevär var av dansk tillverkning när det begav sig! 🇩🇰
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Invasionen av Danmark 1940

Inlägg av Henrik R »

Mycket trevlig vignette. Mycket snyggt resultat och komposition.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Invasionen av Danmark 1940

Inlägg av Lurifax »

mivan skrev: 10 dec 2020, 07:33
kai skrev: 23 nov 2020, 19:47 Så, var det danskarna som hade köpt rumänska hjälmar eller var det du som använda rumänska hjälmar för att du inte hade tillgång till danska?
Det var det sistnämnda; både hjälmar och maskingevär var av dansk tillverkning när det begav sig! 🇩🇰
Jag tycker det är en sund inställning. Ofta fastnar man på att det inte finns "korrekt" utrustning till dioramat man planerar och så blir det inget av. Då är det bättre att lösa problemet som du gjort och göra det så nära som möjligt. I modellbyggets "barndom" eller i alla fall i slutet att förra årtusendet så var detta ganska vanligt. T ex fanns det en rekommendation om att använda PIV-band till Hellers AMX-13 eftersom banden till denna var anskrämliga. Det fanns även vakumformade modeller av mindre kända pansarbilar där instruktionen angav att man använde hjul från t ex Tamiyas Sdkfz 232.

Bara man vet om vilka genvägar man tar så är det inget problem. Då kan man bygga ett spännande, och helt originellt, diorama med danskt cykelskytte.

Själv funderar jag på vilka figurer man kan konvertera till besättning till en Sydafrikans G6 Rhino eller en portugisisk EBR i Angola.
holst

CU@C4
mivan
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 maj 2016, 08:42
Namn: Mikael Vannestam

Re: Invasionen av Danmark 1940

Inlägg av mivan »

Nice, riktigt fläskiga pansarbilar! Nya Zeeländska AC Models har en del riktigt fina besättningar, visserligen dyra i inköp!
mivan
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 maj 2016, 08:42
Namn: Mikael Vannestam

Re: Invasionen av Danmark 1940

Inlägg av mivan »

Efter att ha resonerat med consiglieri M3 kommer jag fram till att jag behöver modifiera basplattan för att få rätt stuk
på fonden.
Bilagor
3FE0D50C-FACA-43EA-B0C4-DBF80DFD19FC.jpeg
3FE0D50C-FACA-43EA-B0C4-DBF80DFD19FC.jpeg (3.29 MiB) Visad 4447 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Invasionen av Danmark 1940

Inlägg av magnusf »

Har du gått och ruvat på den här ändringen sedan i november :) ? Bygger du ut plattan eller byter du helt och hållet?

Hälsningar

Magnus
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Invasionen av Danmark 1940

Inlägg av Lerxzt »

magnusf skrev: 24 feb 2021, 08:30 Har du gått och ruvat på den här ändringen sedan i november :) ? Bygger du ut plattan eller byter du helt och hållet?
Det är nog delvis mitt fel Magnus. Har "inspirerat" M2 att försöka få till vissa ändringar. Du kommer förstå när slutresultatet presenteras ;)

Mvh Micke "M3"
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
mivan
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 maj 2016, 08:42
Namn: Mikael Vannestam

Re: Invasionen av Danmark 1940

Inlägg av mivan »

Det tog en stund innan jag kunde låna en sticksåg, Magnus!
Skriv svar