1/72 Misterkit Fiat CR 42

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av daza »

Tjusigt! Tycker att kammot ger helt rätt känsla. Antar att det är frihandat? Har du några speciella knep för sånt här, eller är det bara erfarenhet och en bra airbrush som gäller?

/Daniel
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Snoddas »

Jag blir så trött Magnus av dina byggtrådar ;) , först så bygger och färgar du som en gud men sen är du även en alldeles utmärkt fotograf också, tänk om en annan kunde fota som dig.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av magnusf »

Urban! Efter att ha gjort bort mig på polska schackbrädor så kollade jag anvisningarna VÄLDIGT noga :) ! Brukar vara försiktig med starka dekalvätskor, har haft problem med att de gett sig på färgen, men med försiktighet så gick det bra.

Daniel! Jag har sett ditt Reggiane-bygge så nä, du kommer inte undan en omgång italien-kamo :) ! Det är frihandat men det bygger mindre på sprutan än på färgen. Gunze-färg med lite av deras klarlack i (kanske 20-30%) och spädd med deras "levelling thinner". Prova på en gammal modell eller en bit plast (inte på papper för det absorberar så det är mycket lättare att måla på sådant) så du hittar spädning och tryck. Jag siktar på så lågt tryck det går och justerar med mer färg eller mer thinner tills jag hittar något som funkar. Det är inte lönt att attackera modellen förrän man fått ordning på färgen så ha tålamod :) ! Ett annat trick som hjälper är att sätta en liten tejpbit på modellen där du kan starta sprutan för att sedan gå ut över ytan där du ska måla, kollar du tidigare bilder i tråden så har jag använt de maskerade rundlarna för det.

Henrik! Tack för uppskattningen :) ! Vad gäller foto så är det inget fel på dina bilder heller men vill du labba mer med det så sök här på forum på ordet "fototält" så kommer det upp lite av varje av gamla diskussioner på temat!

Den här SER klar ut men den saknar fortfarande ett par avgasrör, de ska dit ikväll och sedan blir det några porträttbilder som avslut på eländet...

Bild
Delar av den här ser bra ut, andra inte... Det värsta tycker jag själv är där stöttorna ansluter till undervingen, det ser klumpigt och leksaksaktigt ut. Dessutom är det FEL, stöttorna gick ner i undervingen var för sig, de satt inte ihop på det här sättet men jag valde att göra såhär i alla fall eftersom det var ett sätt att kunna hantera övervinge med stöttor som en enhet.

Bild
Det finns annat som inte syns på bilderna: de osymmetriska kroppshalvorna, den orunda motorkåpan, de vindögda kulsprutorna osv...

Kom också ihåg att säljpitchen på de här modellerna var "accuracy", på den tiden det var ett alibi för att göra risiga modeller. Den här är MYCKET mer "accurate" än Revell/Matchbox-modellen som var det som fanns när den här kom ut...

Nåja, nog klagat. Jag har trots allt blivit lite småförtjust i den här nu på slutet, det är lite som den där jobbiga arbetskamraten som du efter ett tag inser att du trots allt gillar. Lite grann i alla fall :) !

Och så dagens bikt: jag har köpt Italerimodellen. Den är inte dyr och jag måste bara få se hur den ser ut! Den kommer nog i veckan.

Trevlig helg!

Magnus
Frasse
Inlägg: 201
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Frasse »

Riktigt snygg Fiat, camouflaget ser jätte bra ut. Håller själv på med en Pavla CR 42 i 1/72 där det är dags för dekaler i Svenska färger. Pavlas Fiat var inte heller lätt att få till vingstöttorna på då de var lösa en och en. Fick utgå från stöttorna på flygkroppen och bygga utåt.
Paint it black ! :twisted:
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av magnusf »

Göran! Pavla hade jag alldeles glömt, de gjorde ju också en Fiat! Du får posta lite bilder när den är klar!

Och på temat "klar", det är jag också. Med den här:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Den fick ett litet minimum av lera på hjul och kåpor. Man skulle kunna göra väldigt mycket mer men jag orkar faktiskt inte mer :) ! Inte just nu i alla fall, det kanske blir ett återbesök en dag...

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Lurifax »

Superduper som vanligt!
Cammot imponerar. Särskilt i den skalan.
Alla hattar av!
holst

CU@C4
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt byggt och målat, mycket bättre än sådär går det väl inte att bygga den där modellen.
Jag tycker att du gjort en bra avvägning av vad som är vettigt att göra med den.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Björn Fransson »

Riktigt, riktigt snyggt! Den där är ju inte särskilt stor, sådana närbilder brukar kunna vara obehagligt avslöjande för eventuella missar, men icke! Klockrent bygge!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Henrik R »

Där gäller det att ha en fin nål på sprutan. Att du fick till de där fläckarna i den "pytteskalan" är ju helt makalöst.
Du imponerar varenda gång du bygger. Man tror hela tiden att det inte kan bli bättre, sen kommer nästa modell och då står man där och "ööh"
:-)
Gabriel
Inlägg: 648
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Gabriel »

Det där blev ju en riktigt fräck liten falk till slut! Cammot ser otroligt bra ut om då frågar mig.

/Gabriel
Skriv svar