Carnotaurusen Camilla - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av Mats Averkvist »

Vackert! :)
Synd att det finns så få bilder av förebilden... :mrgreen:
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av Stellan »

Mats Averkvist skrev: 30 aug 2020, 19:39 Vackert! :)
Synd att det finns så få bilder av förebilden... :mrgreen:
Ah, webben är stor. Tids nog läggs gamla bilder upp från något familjealbum.
Stellan Schroeder Englund
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av EMP »

Stellan skrev: 29 aug 2020, 19:45 Spännande målning. Slående hur knepigt det är att faktiskt se vad det är man tittar på. Gillar mellantonens flikar men är tveksam till det mörka raka stråket.
Tack för feedbacken Stellan! Det där var precis vad som behövdes :) Jag har nämligen lite smått känt att något kunde bli bättre med målningen men inte lyckats sätta fingret på vad. Är helt övertygad om att det har med den relativt raka linjen i målningen att göra :)

Mats Averkvist skrev: 30 aug 2020, 19:39 Vackert! :)
Synd att det finns så få bilder av förebilden... :mrgreen:
Tack! Jag kan bara hålla med, referensmaterial där djuren inte bara är benknotor hade varit riktigt kul att se :D
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av EMP »

Efter en del funderade belv det lite ändringar i målningen (igen). För att testa och se vad som kan göras plockade jag fram foton och Photoshopade ihop ett par förslag. När jag kände att jag hittat en möjlig lösning skrev jag ut referenser och började måla (igen) :)

Bild

Fokus till att börja med var bara att få dit fälten på bra placering för att kunna roa mig med att snygga till det hela sen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter det började jag mjuka upp linjerna en smula och redan här började det kännas att det förmodligen var ett bra beslut att justera mönstret.

Bild

Bild

Nästa steg blev torrborstning och detaljmålning för att justera till alla detaljer som försvunnit.

Bild

Bild

Bild

Bild

Ytterligare en del målning senare börjar det blir stil på det hela…. Och hornen har ljusnat lite igen (uppenbart har byggaren svårt att bestämma sig för hur lilla djuret ska se ut…)

Bild

Bild

Bild

En smula justerande ytterligare började det kännas rätt lagom att fundera på ett lager klarlack............

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Som sagt... dags för lite matt klarlack… menar det är ju busenkelt att få till eller hur? Visserligen är jag inte förtjust i att använda sprayburkar men man tar vad man har när airbrushen är nerpackad.

Recept:

Ta fram sprayburk.

Läs nog att det verkligen är matt lack.

Skaka burken utav bara F*N (lämplig teknik kan vara att hålla takten med lämplig Black Metal låt i ca 10 minuter för att vara säker på att lacken blir matt när den kommer ut ur burken).

Ta fram modell.

Maskera det som behövs.

Måla.

Resultatet blir fantastiskt och matt!

………


…………………………



……………………………………


Bild

Bild

Som ni såklart ser blev den fantastiskt matta mattlacken… Eeeehhhh… misstänkt blank. Inte särskilt underhållande alls detta…

Nästa projekt blir nu att försöka matta ner elände….. ehum… den fina blanka modellen en smula för hand. Det är svårt att få bild på ”framstegen” men jag ska kolla mer i detalj i morgon när det är ljust ute. Tanken är inte att lilla djuret måste vara mega matt, men jag ser helst att hon inte ser ut som att hon vaxat och polerat fjällen…. Morr

Bild

Bild

Sista grejen för idag blev att sätta namn, datum och modellnamn i botten på basen.

Bild

/Emma
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av Urban Gardini »

Hornen känns helt rätt nu i mitt tycke! Snyggt jobbat med målningen i övrigt.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av EMP »

Urban Gardini skrev: 03 sep 2020, 21:16 Hornen känns helt rätt nu i mitt tycke! Snyggt jobbat med målningen i övrigt.
Kul att höra! :) Tyckte det kändes bättre att göra ett mellanting mellan mörka och ljusa horn och det är skoj att det ser bra ut :)
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av EMP »

Sådär! Nu har jag fått bort tillräckligt mycket av det blanka för att känna mig nöjd. nu ska jag bara försöka ta lite bra bilder men ungefär såhär blev det:

Bild

/Emma
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av nasos79 »

Vad snygg hon blev, Emma!!! Väldigt vacker och till och med söt, kan jag tycka.

Att hon var lite glansig borde inte ses som ett stort problem, tycker jag. Även Camilla vill duscha då och då, antar jag, och hon råkades kanske fotograferas innan hon torkade sig. Hoppas bara på att hon sedan åt upp paparazzin. :lol:

Allvarligt talat nu, riktigt fint jobb har du gjort!!!
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av EMP »

nasos79 skrev: 15 sep 2020, 20:34 Vad snygg hon blev, Emma!!! Väldigt vacker och till och med söt, kan jag tycka.

Att hon var lite glansig borde inte ses som ett stort problem, tycker jag. Även Camilla vill duscha då och då, antar jag, och hon råkades kanske fotograferas innan hon torkade sig. Hoppas bara på att hon sedan åt upp paparazzin. :lol:

Allvarligt talat nu, riktigt fint jobb har du gjort!!!
Tack så mycket! :) Jag tror minsann att lilla djuret skulle vara mycket nöjd med den beskrivningen av sig själv 

Nä, lite glansigt är helt okej som jag ser det, det är mer när det blir högblankt som det inte känns riktigt rätt. Haha, jaaa nu vet jag ju inte hur unga fröken ställer sig till en diet innehållande skräpmat men jag gissar att hon nog kunnat tänka sig att i alla fall trampa på paparazzin om någon sådan skulle få för sig att ta opassande bilder på unga fröken när hon badar ;)

/Emma
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av EMP »

Här kommer lite bättre färdig-bilder på modellen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Emma
Skriv svar